5,415    45    29  

Branntilløp ved varmepumpe

 483     Stavanger     2
Hva er deres mening?

Kjøpte ny varmepumpe for tre år siden, gikk ikke for den billigste leverandøren her i Stavanger, men den leverandøren som da tilsynelatende kunne gi best service og som opptrådte mest seriøst ( den gangen!).

Våknet en dag for noen uker siden av en merkelig lukt i huset, merket med en gang at den kom fra varmepumpen. (Det luktet ikke direkte svidd, men klassisk sveiselukt som når en sveiser metall.) Pumpen hadde gått på full-spiker noen dager siden det var noe kaldt i en periode, den var grundig rengjort for senest 1-2 uker siden. Jeg antok at det måtte være noe galt med VP, kanskje ett svidd/brent/utgått kulelager etc. Siden den var kjøpt og installert av profesjonelle, var det kort vei til telefon. 

For å gjøre en lang historie kort! Forhandler/montør kunne ikke motta reklamasjon/service forespørsel på telefon, en måtte benytte deres hjemmeside, og registrere en sak der. (Oppgitt ventetid/respons var 1-5 dager). Noe mail kom og ble utvekslet etterhvert, men kort fortalt (som sagt) 14 dager gikk før servicemann var på døren!

Han var ryddig og grei, fant fort ut at sikringen var gått (jeg hadde ikke brukt en kalori på noe, da en svidd varmepumpe er andres bord så lenge de har mottatt betaling for VP og montasje). Videre sjekk viste at koblingen mellom ledning fra støpsel og varmepumpe var brent opp!

Bildet 2. under viser en delvis skjult ledning inne i skyggen mellom ute og innedel. Innedelen får strøm gjennom vegg (klippet av) fra ledningen som henger ned fra stikk i tak også (klippet av).
Stikkkontakt delen var koblet med Wago innstikk 773 mot utedelen.

Installatøren den gangen benyttet ledning mellom inne og utedel på 4 x 1,5mm2 (medium kordeller),  samt stikkontaktledning (3 x 1,5mm2) med fast sveisetstikk. Stikk ledning er ledning med veldig mange små kordeller.

Kursen (egen kurs til varmepumpen) er lagt opp med 16Amp og 3 x 2,5 mm2 ledere.

Servicemann tok noen bilder og skulle gå igang med å koble dette sammen igjen med Wago type 222 koblingsklemme. 

Jeg sa vennlig at han bare kunne glemme dette, pakke saken og komme tilbake når jeg hadde fått et tilfredsstillende svar fra hans sjef/ledelse på "hvorfor dette var oppstått", "hva ble gjort for at dette ikke skulle skje igjen" og "hvordan dette skulle utbedres". Jeg bad om hans fulle forståelse for dette på en høflig måte, med bakgrunn i en alvorlig episode som i ytterste konsekvens kunne ført til tap av liv. Han var absolutt forståelig.

Noen dager senere ringer butikken, og sier at de regner med at det er en kortslutning, mulignes pga feil klemme. De vil gjerne utbedre dette og finne tid for service. Nei sier jeg. Uaktuelt, først skal som ett minimum VP byttes, da en ikke vet om det er feil på ute eller innedel som har forårsket kortslutning. Butikken mente at dette ikke burde være grunn for. Jeg sa at jeg uansett ikke hadde gjort meg opp en mening, og at jeg ville kontakte de når jeg hadde bestemt meg for hva jeg ville gjøre.

I ettertid ser jeg med et halvt øye at ledninger de har brukt er 1,5 mm2, noe som jeg mener er underdimensjonert, bær være 2,5 mm2, videre benytter en ikke småkordeller på slikt uten å bruke niter. Med andre ord har de installert en brannbombe hos meg. (Men jeg er ikke fagmann her!)

Mitt krav er å heve kjøpet på denne FSZ FH25VE varmepumpen for den nette sum av 23.000,-
Dette er med bakgrunn av forbrukerkjøpsloven, og det faktum at de (veldig kort fortalt) har opptrådd så amtatørmessig en kan, og at de har tråkket så langt over på feil side en kan i fht det å sette liv, helse og verdier på spill.

Mitt spørsmål er, hva er deres mening (spesielt fagteknisk vedr koblinger m.m.)?Branntilløp ved varmepumpe - Varmepumpe.jpg - roebba

   #1
 3,619     2
Forbehold: Jeg er ikke noen kvalifisert elektroinstallatør.

Jeg får et ganske klart inntrykk på det du skriver at årsaken til problemene er feilaktig installasjon, valg av ledningsdimensjon, og andre forhold knyttet til den elektriske tilkoblingen. Her er det påvist feil. Det er ikke påvist noen feil på varmepumpa, verken innedel eller ytterdel.

Det er helt åpenbart at du kan reklamere på arbeidet, forlange at det gjøres på nytt på forskriftsmessig måte, og at alle skader som måtte være forårsaket av brannen/overopphetingen blir fullt ut utbedret, kostnadsfritt for deg.

Jeg er langt mer tvilende til at du har noe juridisk/moralsk krav på utskifting av en tre år gammel komponent som ikke det er påvist noen feil ved. Når bare installasjonen er rettet opp, på skikkelig måte, har du et system som fungerer fullt ut slik forutsetningen var ved kjøpet. Det er slett ikke sikkert at du da ville fått rettens medhold i at du har krav på å få hevet kjøpet.

Legg merke til forbrukerkjøpslovens §50, første ledd: "Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den." Du har hatt nytte av en varmepumpe i tre år; da må du påregne en signifikant reduksjon i det beløpet du får refundert.

Les også §51: "Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den." - og så følger noen modifikasjoner / unntak, som ikke er glassklare og entydige, men gjenstand for juridisk tolking. En VP som har vært brukt i tre år leveres ikke tilbake "i vesentlig samme stand" som da du mottok den - ditt tilfelle må dekkes av en av unntakene.

Jeg kan forstå at du ønsker å få tilbakebetalt hele kjøpesummen uavkortet, slik at du kan bruke tilsvarende beløp på en tre år nyere modell. Naturligvis ville det være mest gunstig for deg: Kvaliteten på VPer er ihvertfall ikke dårligere i dag; trolig ville du ende opp med en bedre varmepumpe enn den du sitter med om skadene utbedres. I tillegg ville du ha hatt en fullstendig gratis (mhp. investering/installasjon) VP i tre år. Du ville åpenbart sitte igjen med en netto gevist, sammenlignet med om feilen aldri hadde oppstått, dvs. om installasjonen hadde vært gjort skikkelig fra starten. Hvis det går så langt som til en rettslig tvist kan du ikke regne med at du får rettens medhold i slik "overkompensasjon" som du her antyder.

Jeg foreslår at du lar dem foreta en skikkelig re-installasjon fullstendig kostnadsfritt, samt at de dekker kostnader til en uavhengig kontrollør som kan gå god for at arbeidet er forskriftsmessig utført. Du får deg ingen ny, moderne VP - ønsker du det, må du regne med en rettslig tvist der du ender opp med et erstatningsbeløp som er vesentlig redusert fra den opprinnelige kjøpesummen.
   #2
 1,489     Oslo     0
Her er jeg enig med keal.
Her har det ikke vært noen feil på varmepumpen, men feilen var varmgang i koplingsklemmer benyttet på strømkabelen til utedelen. Hvorfor denne skjøten er utført vet jeg ikke, men kabelen skulle gått hel mellom termineringspunkt innomhus og utedel.
Huseiers uttrykk "svidd varmepumpe" er således feil. Men at han satte seg imot ny skjøting av omtalte kabel synes jeg var fornuftig. Her bør det trekkes ny kabel.
Utedelen på huset her er merket 2,4 kW og således er 1,5 mm2 tilstrekkelig, men man er jo da nær grensen for det kabelen kan belastes.
Den behandlingen som roebba har opplevd fra forhandler/montør var ikke imponerende - 14 dagers venting på servicemann er ikke bra nok ...
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 483     Stavanger     0
Forbehold: Jeg er ikke noen kvalifisert elektroinstallatør.

Jeg får et ganske klart inntrykk på det du skriver at årsaken til problemene er feilaktig installasjon, valg av ledningsdimensjon, og andre forhold knyttet til den elektriske tilkoblingen. Her er det påvist feil. Det er ikke påvist noen feil på varmepumpa, verken innedel eller ytterdel.

Det er helt åpenbart at du kan reklamere på arbeidet, forlange at det gjøres på nytt på forskriftsmessig måte, og at alle skader som måtte være forårsaket av brannen/overopphetingen blir fullt ut utbedret, kostnadsfritt for deg.

Jeg er langt mer tvilende til at du har noe juridisk/moralsk krav på utskifting av en tre år gammel komponent som ikke det er påvist noen feil ved. Når bare installasjonen er rettet opp, på skikkelig måte, har du et system som fungerer fullt ut slik forutsetningen var ved kjøpet. Det er slett ikke sikkert at du da ville fått rettens medhold i at du har krav på å få hevet kjøpet.

Legg merke til forbrukerkjøpslovens §50, første ledd: "Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den." Du har hatt nytte av en varmepumpe i tre år; da må du påregne en signifikant reduksjon i det beløpet du får refundert.

Les også §51: "Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den." - og så følger noen modifikasjoner / unntak, som ikke er glassklare og entydige, men gjenstand for juridisk tolking. En VP som har vært brukt i tre år leveres ikke tilbake "i vesentlig samme stand" som da du mottok den - ditt tilfelle må dekkes av en av unntakene.

Jeg kan forstå at du ønsker å få tilbakebetalt hele kjøpesummen uavkortet, slik at du kan bruke tilsvarende beløp på en tre år nyere modell. Naturligvis ville det være mest gunstig for deg: Kvaliteten på VPer er ihvertfall ikke dårligere i dag; trolig ville du ende opp med en bedre varmepumpe enn den du sitter med om skadene utbedres. I tillegg ville du ha hatt en fullstendig gratis (mhp. investering/installasjon) VP i tre år. Du ville åpenbart sitte igjen med en netto gevist, sammenlignet med om feilen aldri hadde oppstått, dvs. om installasjonen hadde vært gjort skikkelig fra starten. Hvis det går så langt som til en rettslig tvist kan du ikke regne med at du får rettens medhold i slik "overkompensasjon" som du her antyder.

Jeg foreslår at du lar dem foreta en skikkelig re-installasjon fullstendig kostnadsfritt, samt at de dekker kostnader til en uavhengig kontrollør som kan gå god for at arbeidet er forskriftsmessig utført. Du får deg ingen ny, moderne VP - ønsker du det, må du regne med en rettslig tvist der du ender opp med et erstatningsbeløp som er vesentlig redusert fra den opprinnelige kjøpesummen.


Hei takk for innspill, men jeg er ikke så på defansiven som deg, da dette er en alvorlig feil/feilinstallasjkon.

Kort oppsummerer jeg min side:

Jeg reklamerer i hht paragraf 27 - Reklamasjon. Det er en mangel ved tingen/installasjonen. Siden varmepumpen er ment å vare vesentlig lengre enn to år er fristen 5 år.

La oss gå rett på paragraf 32 - heving (kort paragraf som sier):
"I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig."

Her er feilen ikke uvesentlig - tvert i mot, dette bør være ubestridt.

Hva sier forbrukerkjøpsloven om prisavslag? La oss se på paragraf 31 Prisavslag, den sier:
"Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden."

Ok, utvilsomt la oss se på §§ 29 til 30 - her kommer det vesentlige:

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)
"Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering).(Forbruker velger altså enten retting eller omlevering, men... : )
Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."
(Min kommentar er at for en butikk som omsetter for millioner så er dette en uvesentlig kostnad i fht. det potesielle tap av liv, helse og verdi en feil utgjør på dette produktet.)
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.(Ytterligere, vil jeg hevde at det er serdeles viktig å ha ett produkt som er 100% som ikke fører til brann...)
Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.


Igjen - jeg er av en mening at en elektrisk komponent kan ha feil som gjør at den trekker mer/mindre strøm enn det som er oppgitt i spesifikkasjoner, med dertil tilhørende problemer/farer!

Paragraf 50 vil være ubetydelig i en slik sammenheng med en billig varmepumpe, videre snakker en da om at krever selger avkastningen av produktet så kan kjøper kreve renter på penger, så kan en jo beregne opp og ned hva dette til slutt beløper seg på til hver av partene.

Paragraf 51 en må ikke glemme at der står skrevet:

Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom
a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren
b) tingen helt eller delvis er gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller
c) tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den mangelen som er årsak til avvisningen.
Forbrukeren taper heller ikke retten til å heve kjøpet eller kreve omlevering dersom han eller hun ved tilbakeleveringen erstatter den verdireduksjonen tingen har hatt.

Altså, når butikk først hevder at varmepumpen er OK, så er det allerede hevdet at den er i vesentlig god stand. Dessuten trår 51 a) inn og forbruker kan ikke lastes for feil installasjon og dermed at produktet er forringet.

Jeg er ikke ute etter å sko meg/berike meg på dette, men jeg er ute etter å slå knallhardt ned på cowboy virksomhet hvor det er forbruker som sitter med svarte-per og risiko for liv, helse og verdier. Jeg er også forbannet for slett service, men først og fremst forbannet for dårlig installasjon med den risikoen det innebærer.

Jeg tror jeg stiller sterkt.

   #4
 38,550     Lillestrøm kommune     1
Som de andre her så mener jeg du stiller svakt. Det er jo åpenbart en kabel/installsjonsfeil og de får med dette mulighet til å korrigere denne feilen og med korreksjon er det da ingen feil på produktet.

At de aldri burde gjort denne feilen er en annen sak, er det toppklemmer vi ser i de svidde koblingspunktene ? I så fall er trolig feilen at disse er brukt på mangetrådet leder som ikke var egnet for denne skjøtemetoden.

Hadde det vært noe ved varmepumpen som gjorde at den brenner av ledningen så hadde det vært en annen sak, men det er ikke det som er tilfellet.
  (trådstarter)
   #5
 483     Stavanger     0
Her er jeg enig med keal.
Her har det ikke vært noen feil på varmepumpen, men feilen var varmgang i koplingsklemmer benyttet på strømkabelen til utedelen. Hvorfor denne skjøten er utført vet jeg ikke, men kabelen skulle gått hel mellom termineringspunkt innomhus og utedel.
Huseiers uttrykk "svidd varmepumpe" er således feil. Men at han satte seg imot ny skjøting av omtalte kabel synes jeg var fornuftig. Her bør det trekkes ny kabel.
Utedelen på huset her er merket 2,4 kW og således er 1,5 mm2 tilstrekkelig, men man er jo da nær grensen for det kabelen kan belastes.
Den behandlingen som roebba har opplevd fra forhandler/montør var ikke imponerende - 14 dagers venting på servicemann er ikke bra nok ...


Jeg er av den oppfatningen at så lenge det ikke er undersøkt (og det bør undersøkes seriøst godt) så er der/kan der være potensielt feil på VP ute eller innedel som gjør at den kortslutter/får varmgang. (Jeg tror det ikke, men jeg er skrudd sammen slik at jeg tror kun i kirken når det kommer til Helse Miljø Sikkerhet og Kvalitet. I en slik sak vil jeg vite 100% - jeg gir ingen kompromisser her...

Det beste vil absolutt være heltrukket kabel ja, men det skal vel kunne skjøtes om det "gjøres etter boka".

Utedelen forbruker 3200 Watt om jeg ikke tar feil, + samt ca 30W på viften inne... så jeg betviler at vi snakker 1,5 mm2 kabel... vi er vel heller opp mot øvre grense for 2,5 mm2 kabel spesielt når der er full last på i lengre tidsrom.

Og forøvrig er det vel max 2300W last på en 10 Amp (1.5 mm2 ledning?) Og det å bruke småkordeller uten nite...

Jeg mener det stinker lang vei....
   #6
 38,550     Lillestrøm kommune     1
Vi sier jo at skjøtingen er feil, men VP i seg selv er ikke årsak til denne feilen som montøren har gjort. Med de effektene du oppgir så er det en selvfølge at dårlig utført skjøting gir varmgang, dette tilsvarer med god margin de problemer de har hatt med varmtvannsbeholdere. Fast installasjon som ny montør foreslår høres fornuftig ut, om de da trenger en service bryter får de som kan dette hjelpe oss med.
  (trådstarter)
   #7
 483     Stavanger     0
Vi sier jo at skjøtingen er feil, men VP i seg selv er ikke årsak til denne feilen som montøren har gjort. Med de effektene du oppgir så er det en selvfølge at dårlig utført skjøting gir varmgang, dette tilsvarer med god margin de problemer de har hatt med varmtvannsbeholdere. Fast installasjon som ny montør foreslår høres fornuftig ut, om de da trenger en service bryter får de som kan dette hjelpe oss med.


  • Skjøting er sansynligvis feil ja, da denne type benyttet Wago type:773 klemme ikke håndterer de minste kordellene fra stikk, de andre "mellom-size"-kordellene skal den kunne håndtere. Etter det jeg forstår.

  • Etter mitt skjønn er der benyttet feil dimensjon på kabel ja.

  • Ny montør har ikke foreslått fast installasjon. Han ville bare sette på en annen type Wago klemme type:222, ja sannsynligvis noe bedre mtp de små kordellene, men fremdeles ikke bra nok for meg da det virker som de planlegger å beholde samme ledninger/type.

  • Dette er ett eldre hus, og således skulle vel ikke servicebryter komme inn i bildet?

  • Og hvor i alle dager skal denne servicebryteren installeres da? Der er 1 stk. 16amp kurs, den har ett stikk i taket ved varmepumpen, skal en da sette en bryter på som er en ytterligere kobling med risiko for varmgang - satt på spissen.



ALTSÅ:
  • For meg ser det ut til at det er montert/installert totalt feil.

  • Videre ser det ut til at de er i ferd med å gjøre det samme igjen - montere/installere dette feil.

  • Og - jeg har fremdeles en oppfatning på at et elektrisk produkt "kan i teorien ha en feil som gjør at det trekker mer strøm en det bør/er beregnet for".... Er dette en feil teori?





   #8
 38,550     Lillestrøm kommune     1
Som vi skriver enheten trekker mer enn nok strøm til å gi varmgang hvis noe blir gjort feil. Derfor utelukker vi at det må være feil med VP for å utløse det du ser. Jeg trodde montøren skulle sette opp en ekstra koblinsboks og tilkoble via denne. Jeg vil tro at du har rett at å skjøte kabelen til stikk er en feil så dette må gjøres fagmessig korrekt. Det overlater jeg til ekspertene å spesifisere.
   #9
 3,619     2
Får du tak i en pågående advokat kan det nok hende du får hevet kjøpet - at butikken ikke gidder å krangle. Men heving av kjøpet vil (og jeg mener bør) være med en passende kompensasjon for de tre år du har hatt VPen i feilfri drift. Selv om du er pågående, bør også selger kjenne sine rettigheter; det er ikke slik at kjøper har rett i absolutt alt han finner på å påstå eller kreve.

Hvor stor "avkorting" du får kan ende opp i retten, og du kan neppe regne med at selgeren blir dømt til å dekke dine advokat-kostnader. Summen av advokatkostander og avkorting av beløpet kan bli så stor at det ikke er verd det.

Selv om det i prinsipp, i teorien, er mulig at det er en feil ved VPen, er det her ganske klare indikasjoner på at det ikke er der problemet ligger. Det er norsk rettstradisjon for at dersom en feil oppstår praktisk talt umiddelbart etter kjøp, da ligger hovedansvaret for å bevise at det ikke var en feil ved produktet på kjøpstidspunktet. Men jo lengre tid det går etter kjøpet (og tre år er lenge, selv om du har rett i at VPen har en lengre forventet levetid) glir mer og mer av ansvaret over på kjøperne for å bevise at VPen hadde denne svakheten på kjøpstidspunktet.

Det som gir reklamasjonsrett er svakheter ved kjøpstidspunktet. Etter tre år med vekslende stømpulser fra nettet, ulike vibrasjoner fra omgivelsene, ulike termiske belastninger, ... blir det vanskeligere og vanskeligere over årene for deg å bevise at feilen for det første ligger i VPen, og for det andre at den ikke har oppstått av ytre påkjenninger etter installasjon.

Jeg gjentar det samme: Hvis du får selger til å sørge for en skikkelig installasjon denne gangen, og særlig om en uavhengig kontrollør bekrefter at det nå blir riktig, slik at VPen virker som den skal (og i og for seg har virket i tre år), så bør du ikke risikere å måtte betale en advokat mer i salær enn hva VPen er verd. En ting er å ikke være servil, en annen ting er å opptre som kranglefant. Hvis du gir omverdenen inntrykk av at det du er ute etter ikke er å få rettet opp problemet, men å få skiftet ut en brukt VP med en mer moderne uten at det skal koste deg noe, da kan du lett bli plassert i sistnevnte kategori.
   #10
 6,009     Finnmark     1
Her er det tydeligvis feilkobling og for liten dimensjon på ledning....
Sannsynligvis ingen feil på VP, da dette er en modell som drar mye strøm på maks og må 2,5 kvadrat ledning......

Dette er vel egentlig ingen VP sak, men elektriske tilkoblingen......
Signatur
   #11
 3,210     Vestlandet     0
Er det innafor å lage skjøten inni kabelkanalen slik da? Trodde det måtte i egen boks.
   #12
 5,907     OSLO     0
Er det innafor å lage skjøten inni kabelkanalen slik da? Trodde det måtte i egen boks.

vet at noen el-kanaler er godkjent for det. tvilsomt om denne kanalen er det

normalt trengs ingen skjøter på kabel til VP.
kabel mellom ute-del og inne-del går direkte uten skjøter/splitting.

mange/fintrådet kabel har ikke noe i innstikk wago og gjøre! (hvertfall ikke uten nitter)
er jo typ 1 eller 2 kordeller (totalt 21) som kommer inn i klemma/fjæra...
Rart det har holdt i 3 år!

service bryter trengs ikke, da du har stikk (kan plugges ut v/ service)

mne tviler på at du får noen ny VP, eller kan heve kjøpet etter så lang tid
   #13
 223     0
Nøyaktig det samme skjedde hos meg, dog etter åtte år. Var også skjøtt med Wago i kanalen. Bortsett fra to smeltede Wago og fem cm manglende isolasjon på rørene, gikk det veldig bra! Mistenker at det ble varmt i kanalen, og at det ikke avhjalp situasjonen.

Klarer ikke helt å se hvordan man kan skylde dette på varmepumpen... Men lykke til Smile





   #14
 229     Hedemark     1
Får ikke de oppgitte dataene på denne pumpen til å stemme overens med hva jeg finner i dokumentasjinen til disse pumpene. 3.2kW er IKKE strømtrekket til varmepumpen, men den avgitte effekten. I papirene til disse pumpene er de faktisk oppgitt med anbefalt sikringsstørelse 10A (Ikke 16A) og typisk strømtrekk er oppgitt til 2.9A. Ut i fra disse dataene er jo bruk av 1.5mm kabling godt innenfor hva som er forsvarlig.
Det ser her ut som det er feil kombinasjon av wago og type kabel (mangetrådet) som er/har vært problemet. (Niter hører forøverig heller ikke hjemme i wago klemmer)
   #15
 1,519     Akershus     1
Du får lese støvletthældommen hvor det sondre mellom retting og omlevering. Jeg kan ikke se at det skal være grunnlag for å kreve omlevering av maskinen, når en korrekt kabling gjør at feilen er utbedret. Jeg trakk 2,5mm2 fra stikk til utedelen på kiragamine 6,6.
   #16
 3,619     0
Du får lese støvletthældommen hvor det sondre mellom retting og omlevering.

Kanskje du er advokat, og "støvletthældommen" er noe du har fått inn med den akademiske morsmelka. For oss andre er det på nivå "du får vurdere frobnitzer 1216-modellen". Relativt gresk stoff, for å si det sånn. Har du en link? En referanse? De færreste av oss har tilgang til betal-utgaven av Lovdata!
  (trådstarter)
   #17
 483     Stavanger     0
Er absolutt enig i at niter ikke hører hjemme i en Wago klemme, så spørsmålet er om de i det hele tatt burde bruke Wago klemmer som her nevnt på denne typen ledning. Altså en bør benytte en annen type kobling.

Dog er det merkelig at ingen her på forumet ser ut til å være opptatt av sikkerhet i 'eget hjem' (i dette tilfellet blir det i andres/mitt hjem da...)

Jeg presiserer en siste gang at der sannsynligvis ikke er en feil med VP, men at kobling/ledninger er alene grunn til branntilløp. MEN siden jeg IKKE vil oppleve ett nytt branntilløp (det vil ikke være behagelig å våkne til full fyr, eller å brenne inne), så holder ikke sannsynligvis for meg.

Dermed mener jeg at "default" burde leverandør byttet/i det minste sjekket VP 100% for å se at den ikke har feil - da dette er en absolutt alvorlig feil, og som knapt nok inntreffer (som de også nevnte selv).

Jeg mener at:
- feks en lekkasje vil kunne forårsake at kompressor går ekstra hard og VP overbelastes.
- feil på kretskort/kortslutning kan medføre at varmepumpe overbelastes.
- feil på termostater kan medføre at Varmepumpen overbelastes
- osv...
Og med en overbelastning trekkes det mer strøm.

Jeg har ærlig talt ikke tenkt å slukke lyset å legge meg for å sove uten å vite med 100% sikkerhet at VP er 100% OK etter at den har forårsaket ett branntilløp i huset.

Vilkåret for å heve kjøp ligger ikke lengre unna enn at: "mangel ikke er uvesentlig" og her i tillegg ved at selger ikke har ytt avhjelp innenfor rimelig tid: 14 dager er IKKE rimelig tid. Om 'uvesentlig' må en se på hva det kontraktsmessig avviket er. Når noen installerer elektrisk materielle feil hos en forbruker, da er det ett stort (min mening) kontraktsmessig avvik.

Apropo så ser det heller ikke ut til at firmaet er registrert i Elvirksomhetsregisteret - de har vel da som virksomhet ikke lov til å gjøre slike tjenester?


  (trådstarter)
   #18
 483     Stavanger     0
Du får lese støvletthældommen hvor det sondre mellom retting og omlevering.

Kanskje du er advokat, og "støvletthældommen" er noe du har fått inn med den akademiske morsmelka. For oss andre er det på nivå "du får vurdere frobnitzer 1216-modellen". Relativt gresk stoff, for å si det sånn. Har du en link? En referanse? De færreste av oss har tilgang til betal-utgaven av Lovdata!


Jeg har vert i kontakt med to advokater på denne saken allerede, (jeg "skyter gjerne spurv med kanon" i slike tilfeller). Det første som kom opp var da støvletthæl-storyen, en dom jeg har hørt om før. Det som advokatene (begge) var enige om her (i mitt VP tilfelle) er at feilen ikke er uvesentlig i den grad at den setter liv og helse på spill og videre store verdier. Utryggheten/følelsen med å leve med en VP som også har brent mens du sov, den karamellen er ikke helt grei å sutte på. Når du krydrer historien med responstiden på 14 dager, og legger til en del ingredienser i kundeoppfølging som ikke er nevnt her - SÅ er en (også advokatenes mening) kommet til ett punkt der hvor en kan hevde heving av kjøp.

Og vedrørende støvletthælene:
Dessverre var det dog en tullinger som krevde heving av sko (støvletthældommen) fordi de er så spesielle og dyre. Denne dommen skapte vel gjerne noe presedens som kanskje underbygger lovens egentlige hensikt. For loven av 2002 var vel ment å gjøre det enklere å heve ett kjøpe en loven fra 1988! (Men jeg muligens på tynn is - da jeg ikke er jurist).
   #19
 3,619     1
Har du noen konkret referanse til den støvletthældommen?

Når det gjelder din sak: At en ledning brenner er ikke det samme som at et apparat brenner, særlig ikke hvis det kan påvises at det var installasjonen, og ikke apparatet, som var skyld i brannen. Dine advokater kan gjerne prøve å hevde overfor motparten at ledning benyttet av installatøren må betraktes som en del av apparatet, og at en installasjonsfeil impliserer en apparatfeil, men du skal ikke ta for gitt at motpartens advokater er enige.
  (trådstarter)
   #20
 483     Stavanger     0
Har du noen konkret referanse til den støvletthældommen?

Når det gjelder din sak: At en ledning brenner er ikke det samme som at et apparat brenner, særlig ikke hvis det kan påvises at det var installasjonen, og ikke apparatet, som var skyld i brannen. Dine advokater kan gjerne prøve å hevde overfor motparten at ledning benyttet av installatøren må betraktes som en del av apparatet, og at en installasjonsfeil impliserer en apparatfeil, men du skal ikke ta for gitt at motpartens advokater er enige.


Mer konkret enn  den aktuelle dommen i fulltekst kan det vel neppe bli?
http://www.tauboll.no/Rt-2006-179.pdf

At en ledning brenner er ikke det samme som at et apparat brenner, særlig ikke hvis det kan påvises at det var installasjonen, og ikke apparatet, som var skyld i brannen.  

Det første er jeg enig i - en ledning som brenner er ikke ett apparat som brenner!
Forøvrig så brenner ikke apparatet uansett om det er ledning eller apparat som forårsaker at ledninger brenner! Men du er inne på noe...
For om det kan påvises (som jeg har nevnt mange ganger) at apparatet IKKE er skyld i noe, ja da nærmer det seg det å utbedre produktet/strømtilkoblingene.

Dog i sakens alvor vil enhver forstå at kunden ønsker leverandør, varmepumpe og det meste ut og bort fra huset - jeg eier ikke takhøyde for slikt. Om det viser seg at firmaet ikke er godkjent for å gjøre el-installasjoner, så er de på syltynn is allerede før jeg sier ordene "heve kjøp".
   #21
 1,596     0
Det spørsmålet jeg stiller meg er: Er dette en kobling utført av en elektrofagmann? Har bedriften lov til å utføre denne typen installasjoner? Hvilke krav stilles det til denne typen virksomheter mtp det elektrofagmessige?
  (trådstarter)
   #22
 483     Stavanger     0
Det spørsmålet jeg stiller meg er: Er dette en kobling utført av en elektrofagmann? Har bedriften lov til å utføre denne typen installasjoner? Hvilke krav stilles det til denne typen virksomheter mtp det elektrofagmessige?

Jeg tror ikke han var fagmann nei, muligens utdannelse innen kuldeteknikk. Den personen (den gangen ved installasjon) snakket heller ikke norsk, som tilfellet også var med servicemannen som dukket opp etter 14 dager nå etter branntilløpet.
Jeg stiller meg selv spørsmålet om det er noen krav til slike installasjoner/jobber som er beskrevet her - jeg mener det er vesentlig å få avklart.
   #23
 3,678     Hordaland     1
Hva er deres mening?

Jeg mener du skal forlange at de bytter hele kabelen inkludert støpsel og monterer en heltrukket kabel uten skjøt. Jeg mener du er helt på jordet når du forventer ny varmepumpe. De kan testkjøre pumpen før de bytter kabelen så en får bekreftet at den virker som før. Firmaet burde beklage den dårlige installasjonen men når du forsøker å utnytte situasjonen til å få en ny vare så vil det ikke være overraskende om de slutter å svare deg.

Det er forskjell på en elektrikker og en advokat, en advokat har ikke den nødvendige faglige bakgrunnen til å uttale seg hva som er farlig og ikke i en elektrisk installasjon. Advokater tenker kun på å tjene penger og det gjør de enten du vinner eller taper saken, blir det derimot ikke noe sak tjener ikke advokaten noe, konkluder som du vil Wink

Jeg tror man kan "fikle" med ledninger selv så lenge det settes i en stikkontakt etterpå, men det må jo gjøres skikkelig uansett, enten via en koblingsboks eller den bedre varianten med heltrukket kabel. Hadde jeg sett en slik kobling hadde jeg aldri betalt noe faktura før det var utbedret.
   #24
 6,437     tromsø     0
Hvis det er feilmontering og montør ikke snakker norsk og ikke klarer å lese monterings anvisning. Vil ikke butikken få feil på flere varmepumper som montøren monterer? Det må være billigere å montere tykkere kabel en 1,5 kvadrat en å reise rundt å bytte inntak ledning for hver kulde periode. Butikken har vel solgt flere varmepumper. Jeg hadde dessverre begynt å tvile på kvaliteten på hele monteringen. Jeg hadde i iallefall hatt en lang prat med en gammel norsk elektriker..Stianj gav et godt svar. Jeg hadde mistenkt en feil som førte til at pumpa går på overbelastning for å kompansere. En slik feil skal vel normalt skje på 25år driftstid ?
   #25
 21,481     Enebolig     0
Har ikke finlest hele tråden, men det er et par ting som må tydeliggjøres.

Type kabel, tverrsnitt, vern, fast tilkobling eller støpsel, og strømtrekk for varmepumpe.

Er det tilførsel til varmepumpen eller "intern forbindelse" mellom ute og innedel som er skadet?
   #26
 20     4
Hei,

Jeg er advokat, og min klare vurdering er at du ikke har krav på omlevering av VP, så fremt det kan legges til grunn at det ikke er noe galt med selve VP, men at den oppståtte situasjon skyldes enten feil montering eller feil i selve strømtilkoblingen. Butikken har tilbudt retting, slik at det ikke er noe spørsmål om du har rett til å få feilen reparert. Jeg forutsetter at mangelen kan utbedres på en slik måte at dette ikke skjer igjen.

Hvis noen er spesielt interessert i den her omtalte Støvletthældommen, er det bare å ta et raskt søk på google, så vil dere få mange fornuftige omtaler av dommen. Poenget er at selv om kostnaden for selger med å omlevere ikke er så stor, vil kjøper likevel sjelden kunne velge bort retting (de to første gangene!!).

I den nevnte dommen ville det kostet butikken kr. 447 å omlevere (levere nye sko til kunden) og kostnadene til reparasjon ville være ca. kr. 60. Da kom retten til at omlevering ville volde selger urimelige kostander (ref. forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd annet punktum), slik at kjøper ikke kunne velge mellom omlevering og retting, men måtte "nøye seg" med en retting, selv om differansen for butikken kun var i underkant av kr. 400)

En omlevering av en tre år gammel varmepumpe vil utvilsomt lett påføre selger urimelige kostnader. Den brukte varmepumpen vil være verdiløs for han, og en ny varmepumpe vil innebære en betydelig kostnad.

Hvis du likevel skulle være i tvil om du har en sak her, så vil jeg anbefale deg å bruke forbrukerrådet heller enn advokat. Tvistesum (sakens verdi) er alt for liten til at det kan forsvares å sette advokat på dette. En klage til forbrukerrådet er gratis, og de vil komme med sin anbefaling. Dersom forbrukerrådet ikke klarer å få partene til å bli enes om en minnelig løsning, har du eventuelt muligheten til å be om at saken oversendes til FTU for avgjørelse. Da får du en avgjørelse ("dom"), hvor du enten får medhold eller ikke.

Hvis en skulle komme til at du kan kreve omlevering, skal du ikke avkreves vederlag for nytten du har hatt i de tre årene du har hatt varmepumpen. Heves kjøpet kan selger kreve vederlag for nytten du har hatt, men da kan du samtidig kreve forsinkelsesrente fra tidspunktet du betalte (forbrukerkjøpsloven § 50). Dette vil på tre år ofte gå "opp i opp".

Uansett ønsker jeg lykke til med saken. Jeg har stor forståelse for at dette ikke har vært en hyggelig opplevelse.

ps. takk for hyggelig hilsen fra KE Smile
   #27
 3,678     Hordaland     4
ps. takk for hyggelig hilsen fra KE Smile

Likte innlegget ditt jeg, særlig når du anbefaller å ikke sette advokat på slike "tullejobber". Forliksrådet er også en vei å gå, men i dette tilfelle bør en være fornøyd med en beklagelse og utbytting av hele ledningen slik at skjøt ikke forekommer.
   #28
 1,519     Akershus     1
Jeg er ikke advokat, men jobber da med jus. Jeg kan likevel legge til for å underbygge svaret mitt, hvor jeg mener det ikke er grunnlag for heving, at jeg har montert min egen varmepumpe. Så lenge retting er billig, og omlevering dyrt. Da må du tåle retting. Produktet er akkurat likt som du har avtalt at det skal være. Hvis jeg husker rett var det 2,5mm2 til utedelen og 1,5 til inndelen fra utedelen.
   #29
 1,818     Skogsvåg på Sotra     2
Er ikke dette veldig enkelt å løse? Be om at personen som fikser opp i koblingene faktisk er elektriker, fra et godkjent firma?
Forøvrig vil jeg tipse om følgende, etter å ha bedrevet installasjon av VP i en årrekke:
Noen varmepumper er så elendig konstruert at det ikke er praktisk mulig å bytte ut kabelen som forsyner enhetene med strøm (altså den med den støpte kontakten på). Dette lager endel utfordringer om ikke stikkkontakten står helt i nærheten av den enheten som har denne kabelen påkoblet (ofte innedel, men ingen absolutt). Jeg vil tro at denne skjøten i dette tilfellet er nettopp på denne kabelen, og ikke den kabelen som går mellom enhetene, som oftest har ordinære forskruvninger i begge ender. Jeg vet at flere VP-firmaer (som som oftest ikke har kompetanse til å utføre slikt elektrisk arbeid) tar en spansk en, og gjør denne koblingen, selv om de strengt tatt ikke har anledning til det. Så det er bare å kjøre dette firmaet til veggs ang ulovlig kobling, og forlange at de betaler for å få en kompetent person/firma til å utbedre feilen.
Veldig mange middelstore varmepumper kan fint bruke halvannen kvadrat, det er ikke der problemet ligger, det har du jo selv oppdaget når du leste hva denne maskinen trekker.
Så alt etter innfestning av lederne, så må en elektriker fjerne skjøtene helt, eller lage nye som er beregnet for de lederne som er der. Og få gjerne samme elektriker til å sjekke de andre koblingene på pumpen, både ute og inne, for å utelukke flere feil.
Forøvrig vil jeg anbefale deg å sende bekymringsmelding til DSB ang dette firmaet, du har jo selv funnet ut at firmaet ikke er kompetent til den jobben som er gjort her.
Signatur
   #31
 21,481     Enebolig     0
Som jeg har nevnt tidligere;

Type kabel, tverrsnitt, vern, fast tilkobling eller støpsel, og strømtrekk for varmepumpe?

Er det tilførsel til varmepumpen eller "intern forbindelse" mellom ute og innedel som er skadet?

Om montøren ikke er elektriker i et registrert firma, vil han likevel kunne ha anledning til å koble intern forbindelse mellom ute og innedel. Stikkontakt, eller evt fast tilkobling av tilførsel må utføres av elektriker.
   #33
 919     Norge     1
Feilen er jo funnet. Her var det feil på kobling.
Ingen elektroprodukter kan en være 100% sikre på ikke vil oppstå en feil ved som kan forårsake brann. En slik garanti vil ikke være mulig å gi på noe elektroprodukt.

Her er det etter mitt skjønn ikke opplyst noe som tilsier omlevering. Jeg personlig hadde ikke tenkt tanken engang.
   #34
 1,818     Skogsvåg på Sotra     2
Feilen er jo funnet. Her var det feil på kobling.
Ingen elektroprodukter kan en være 100% sikre på ikke vil oppstå en feil ved som kan forårsake brann.

Vel, om det hadde vært brukt en kompetent person så hadde neppe denne feilen skjedd.
Det er slikt som dette som skiller en fagmann og en som later som han er det...
Signatur
   #35
 919     Norge     1
Enig med deg fikse. Jeg mente at ingen elektroprodukter er brannsikre uansett. Det oppstår stadig vekk branntilløp i mobilladere feks.
   #36
 21,481     Enebolig     0
Du finner det meste av info i tråden, sOPp Smile Faktisk grundig beskrevet av TS.
Begynt å bli lat på dine gamle dager? Grin

Ja, faktisk. Jeg leter ikke opp og ned sider for å finne flere opplysninger. Vil trådstarter ha svar, så må man tåle sånt Wink
   #37
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Du finner det meste av info i tråden, sOPp Smile Faktisk grundig beskrevet av TS.
Begynt å bli lat på dine gamle dager? Grin

Ja, faktisk. Jeg leter ikke opp og ned sider for å finne flere opplysninger. Vil trådstarter ha svar, så må man tåle sånt Wink

Alt nødvendig står jo i OP. Skal godt gjøres å få det i enda mer teskjemodus enn det...
Signatur
   #38
 21,481     Enebolig     0
Det hjelper å få frem bilder Wink

Feil koblingsklemmer. Strengt tatt skal ikke den bevegelige ledning være forlagt gjennom vegg heller. Når det gjelder tverrsnitt, så komme det an på bla strømtrekk og kortslutningsstrøm. For boligpumper kan det være tilstrekkelig med 1,5mm. På 16A vern må det i så fall benyttes fast tilkobling. 

Ved fast tilkobling skal det leveres dokumentasjon/samsvarserklæring fra registrert elektrofirma. 
   #39
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Enig med deg fikse. Jeg mente at ingen elektroprodukter er brannsikre uansett. Det oppstår stadig vekk branntilløp i mobilladere feks.

Jepp, og jeg vil påstå det er et samfunnsproblem at vi her i Norge ikke har bedre kontroll enn at alt som det står CE på er gode greier.
Har selv en badstue her som jeg vil påstå er livsfarlig slik den blir solgt fra butikk. Min elektriker trodde jeg tullet med ham når jeg viste ham koblingene som var gjort i badstuen. Men det var bare slik det skulle være. Fra fabrikk. I Kina, "selvsagt". DSB er informert, men importør har ikke hørt en skjitt, og fortsetter følgelig å selge badstuene. Det står jo CE på dem, må vite.
Signatur
   #40
 21,481     Enebolig     0
Eller China Export merke...
For det meste av utstyr gjelder CE merking, men enkelte produkter har egen norm. Dette gjelder feks stikkontakter.

Tidligere ble denne type produkter testet av NEMKO (nasjonale krav) I 1990 forsvant dette ifm EØS avtale, og tilpasning til europeisk marked. NEMKO ble da en testinstans som produsentene frivillig kan benytte seg av for å "kvalitetssikre" produktet.
Billig utstyr har dermed ikke N merke.

Dessverre er systemet (stort sett) basert på at utstyr kommer ut i butikkhyllene, og deretter stoppes/trekkes tilbake. 

Felles europeisk regelverk tar dessverre ikke hensyn til at forbruksmønsteret er svært varierende mellom forskjellige nasjoner.
   #41
 15,597     0
Jeg går ut i fra at det er et "skjøtepunkt", på noen som er installert som jeg har tilsyn til er 2 med stikk ute og to med stikk inne. En kunne velge så her ble det valgt ut i fra hvor det var lettest å sette inn en ny kurs.
   #42
 1,519     Akershus     0
Siden dette var en kiragamine, så skal det være tilkoblingsmulighet for kabel til stikk.
   #43
 5     Midsund     0
Branntilløp ved varmepumpe - 2016-02-18_0805.png - roebba
Her er et lite utdrag fra istallasjonsmanualen. Denne pumpen klarer seg fint med en 1,5mm2 tilførsel. Tilkobling for 230V er på utedelen. vil tro det er denne som er skjøtet inni kanal her.
Ville vel også få noen form for feilmelding på pumpen vist det er noe problem med store strømtrekk eller andre ting?
   #44
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Åja, så det er en Kirigamine ja. Tre år siden sist jeg satt opp en slik, så alle detaljer husker jeg ikke, men iallfall mener jeg å huske at det var greie skrutilkoblinger for tilførsel. Litt smått mener jeg det var, men helt innafor. Så noe skjøter som dette burde være fullt mulig å unngå. Personlig ville jeg vel prøvd å få til fast kobling uten å bruke Schuko, siden den har egen kurs. Har forresten vært på en installasjon hvor det var 2 stk FH35 på 1stk 16A kurs, og de begge ble utnyttet maksimalt (stort grendahus, 350-400m2 med dårlig isolasjon fra 60-tallet), uten at strømtrekk noengang var nok til å knerte sikringen. Forøvrig imponert over effekten disse leverte. Klarte å varme opp et så stort lokale på under 1 dag, midt på vinteren (3-4 minus), uten å bråke hverken ute eller inne. Det hadde jeg aldri trodd før jeg så det selv. Gikk fra såvidt frostfri temp til 22-23°C
Signatur
   #45
 3,678     Hordaland     0
Det måtte nå være mye enklere å kutte av støpselet, tre gjennom kabelen og sette på nytt støpsel fremfor å skjøte kabelen...