426    19    5  

El-installasjon: hva er mulig med 2 12mm K-rør?

 18     1
Hei,

jeg har flyttet inn i et gammelt hus, hvor sikringskapet er plassert på andre etasje.
Derfra går 2 12mm K-rør ned til kjelleren:
Nr. 1 er brukt (10A kurs til lys og VVB)
Nr. 2 er ledig

Jeg har 3 prosjekter:
1) Varmepumpe - krever 16A kurs dvs. 2 leder + jord. Vil gjerne føre det via kjelleren
2) Elbil ladeboks - ønsker 3-fase 16A, dvs. 3 leder + jord
3) VVB (senere, men vil tilrettelegge en ny kurs sammen med 1) og 2). Trenger vel 16A kurs her også. Tanken er å erstatte kursen nå, slik at VVBen kan erstattes når som helst.

Nå er det ikke mye å gå på med 2 12mm rør. Sad

1) og 3) tenkte jeg å trekke 2 PR kabler (2,5mm2) og føre dem videre uten rør. Tror jeg skal få det gjennom. 

2) Ladeboks:
Det går an å trekke 4 leder gjennom det ledige røret (har testet det) --> her var ideen å bare går ned til kjelleren, inn i en koblingsboks, og føre videre til garasjen gjennom PFXP kabel.

Noen som har tanker, erfaringer eller bedre ideer?

Takk Smile

   #1
 2,027     klippdalen     0
er enklere, men mindre estetisk løsning kan være å gå utvendig mellom andre etasje og kjeller.
  (trådstarter)
   #2
 18     0
ja, det er akkurat det jeg vil unngå. Smile
I tillegg så er det ikke så enkelt heller - måtte føre en kabel rundt hele huset...
   #3
 24,961     Akershus     1
Antar 230V IT

Dagens kurs på 10 A bør holde til vvb på 2 kW pluss lys. Trenger du mer, kan en trekke om til 3*16A og få ut teoretisk 6,4 kW.

For elbillading bør en sjekke om bilen kan lades i trekant eller åpen trekant. Ikke alle kan det.

Dersom en bruker PR, mener jeg at denne kan skrelles for yttermantel i plast og aluminiumskjerm inne i trekkerøret. Da blir det lettere å få gjennom.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 18     0
Antar 230V IT

Dagens kurs på 10 A bør holde til vvb på 2 kW pluss lys. Trenger du mer, kan en trekke om til 3*16A og få ut teoretisk 6,4 kW.

For elbillading bør en sjekke om bilen kan lades i trekant eller åpen trekant. Ikke alle kan det.

Dersom en bruker PR, mener jeg at denne kan skrelles for yttermantel i plast og aluminiumskjerm inne i trekkerøret. Da blir det lettere å få gjennom.

Stemmer med 230V IT.

Bilen kan lades i 3-fase IT nett, ja. Så det skal vel funke.

Godt poeng med VVB, kanskje ikke noe å gjøre der.

Det du sier om PR, at den kan skrelles - kan man da også bruke enkle ledere, koble alt sammen i kjelleren, og så føre videre med kabler?

Men det spørs uansett, hvordan jeg kan ha 3 kurs ned til kjelleren i kun 2 rør.
1) 10A 2 leder +jord (eksisterende)
2) 16A 2 leder + jord
3) 16A 3 leder + jord


   #5
 24,961     Akershus     1
Jeg foreslo at du slår sammen det du omtaler som 1 10A og 2 12 A til én 3*16A. Dette får du trolig gjennom røret med 3 ledere + j.

Med å skrelle PR mente jeg at om du starter nede med PR i åpent anlegg. Fører denne si 10 cm inn i røret. Herfra videre opp er yttermantelen skrellet av inne i røret.
Signatur
   #6
 2,027     klippdalen     0
men, kom til å tenke her, 12mm k-rør? er det innvendig dimensjon du har målt? normalt oppgis utvendig dia Smile. så det er nok 16mm k-rør du har.. ikke at det hjelper deg stort da røret fortsatt bare er 12ish mm innvendig Smile
   #7
 5,779     OSLO     0
i rør nr 1 kan du trekke 4x2,5 + 1,5 Jord, 15A til vvb og lys, og 1stk 15A til vp og evt forbruk på denne

i rør nr 2 kan du trekke 3x4mm2 + 1,5 Jord, da kan du ha en 3fase 20A kurs til elbil lader



der hvor rørene kommer ned i kjeller, settes to koblingsbokser, også går du med kabel videre derfra



dette skal i teorien være mulig

   #9
 24,961     Akershus     0
Det var derfor jeg foreslo 3-fase. En kan teoretisk få gjennom litt mer, men dette har også sine begrensninger.
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 18     0
Takk for alle kommentarene! Smile

Har faktisk ikke tenkt på 3-fase men det høres jo fornuftig ut!

men, kom til å tenke her, 12mm k-rør? er det innvendig dimensjon du har målt? normalt oppgis utvendig dia Smile. så det er nok 16mm k-rør du har.. ikke at det hjelper deg stort da røret fortsatt bare er 12ish mm innvendig Smile

Ja, innvendig Smile

Det var derfor jeg foreslo 3-fase. En kan teoretisk få gjennom litt mer, men dette har også sine begrensninger.


Tenker du da sånn:
* Hovedsikring -> L1-L2-L3 via 16A 3-fase jordfeilautomat -> ned til kjeller/koblingsboks
* L1-L2 --> til VVB
* L3-L2 -->til VP
* Evtl. L2-L3 eller L2-L1 --> lys/stikk