#21
 75     0
Det er noen elektrikere som legger opp til 40a sikring slik at belastning blir 80% ved 32a lading. Dette er vel kun en anbefaling, og ikke et krav tror jeg.

   #22
 4,193     0
Har 32A lader med 32A sikring hjemme og 16A 400V med 16A sikring på hytta. Ingen problemer og tenker at sikringer skal holde merkelast.
TSt
   #23
 14,509     0
Men der er riktig som olav321 skriver at en egentlig skal legge opp til at ting ikke blir belastet 100% over tid. Men det får i så fall noe å si for kabel tverrsnitt etc.
  (trådstarter)
   #24
 731     0
Takker. Nå har han satt opp 25a i tilbudet så nå skjønner jeg ingen ting
  (trådstarter)
   #25
 731     0






































































FLEXIBOX 2 RAD AUT.SKAP PÅVEGG 1724314 STANSEFABRIKKEN110001000
OVERLASTVERN 3-POL 10kA1800800
2P25A jordfeilautomat for elbillader1350350
2P15 jordfeilautomat for lyskurs1350350
3G61540,25603,75
annen hjelpemat. Samleskinne, festemateriell1400400
0
Arbeid56503250
Administrative kostnader1650650
Oppmøte1300300
0
7703,75
1925,938
9629,688



Vis sitert tekst
   #26
 75     0
Med 25a sikring så blir det kun 20a lading til bil om man skal forholde seg til 80% belastning.
  (trådstarter)
   #27
 731     0
Ok forstår ikke hvorfor han setter opp 25a i tilbud. På befaring var all good.

kan jeg be om 32a og 6mm2 tfxp mr flex? Kabelstrekk fra underfordeling er 6-7 meter. Utenpåliggende betongvegg og gjennom 20-30 cm betong og inn i lader

HSt
   #29
 36,582     Lillestrøm kommune     0
De må søke netteier for 32A så kanskje derfor de prøver å lure deg med 25A ?
  (trådstarter)
   #30
 731     0
Jeg spurte elektriker om dette. Kan noen hjelpe meg å tolke svaret?

Går det greit med 32a lading og 32a kurs med f eks tfxp mr flex 6mm2 og fortsatt ha kapasitet til overs? Leser at mange anbefaler 80% belastning av kurs.

Hvordan ser det ut her?



Fikk svar

nei det går ikke. Nominalverdig på sikringen betyr at den kobler fra strømmen iløpet av 1 time med 32A strøm. Så 80% er vel riktig uansett.