TSt
   #31
 14,509     0
Elektriker mener at sikringen kobler fra hvis en belaster den maks i mere enn 1 time. Det tror jeg ikke er rett men det er korrekt at en egentlig ikke skal dimensjonere noe for 100% kontinuerlig belastning.

  (trådstarter)
   #32
 731     0
Ok så ut ifra elektriker sitt svar kan man anta at han mener det må inn mer enn 32a sikring for 32a lading?

Fryktelig rart han foreslo 25a først da:)
TSt
   #33
 14,509     0
Hvis han stilte lader på 20 ville det gått bra men ikke blitt slik du ønsker.
  (trådstarter)
   #34
 731     0
Han har også satt opp overspenningsvern i tilbudet. Er det ikke tilstrekkelig med det som sitter på hovedskap?

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. På nettet og her på forumet leser jeg om mange som har installasjoner med 32a lading og 32a sikring. Og 40a sikring.

Men ut ifra hva elektriker sier så kan jeg be om en større sikring? Kan man fortsatt bruke tfxp 6mm2 sammen med 40a sikring?
  (trådstarter)
   #35
 731     0
Jeg spurte elektriker om vi måtte ha større sikring og fikk svar om at

"nei jeg tror det går bra, tror bilprodusenten har allerede tatt vare på det. 3 fase 32A strøm konvertert til kw blir ca. 12,8 kw og bilprodusenten snakker her om 11kw så det skal gå fint"



Jeg trodde det var 32a 1 fas lader?
TSt
   #36
 14,509     1
Finnes biler som kan ha 1 fas 32A og andre kan ha 3 fas. Men de fleste må ha 400V anlegg for å kunne bruke 3 fas.
  (trådstarter)
   #37
 731     0
Det er ganske provoserende. Her bestilte jeg altså oppkobling av maks lading 32a lader.

Nei, det blir mindre trekk enn 32A siden sikringen tåler ikke det! For å få 32A trekk må vi sette en 40A sikring og gå opp med kabelstørrelse. Prisen skal også opp med kr. 1500.-
Tror ikke det er lurt å trekke 32A på en fase kurs, dette er noe vi bør melde inn hos strømleverandør faktisk.
reel strømforbruk blir på ca. mellom 20-25A med 32A sikring.

   #38
 4,193     1
Men der er riktig som olav321 skriver at en egentlig skal legge opp til at ting ikke blir belastet 100% over tid. Men det får i så fall noe å si for kabel tverrsnitt etc.


Greit nok å overdimensjonere kabling, men uenig at man skal overdimensjonere sikringen for at den skal holde spesifisert last. Større sikring er ikke et grep som øker sikkerheten i mine øyne...
  (trådstarter)
   #39
 731     0
Ut ifra hva jeg leser både her og andre plasser så kan 32a lading gå greit med 32a sikring. Og at 6mm2 er ok tverrsnitt. TFXP tåler vel også noe mer enn f eks PFSP.

Elektrikern min sier at det ikke er greit og at det vil bli 20-25a lading med en 32a kurs. Forutsetter dette at han stiller inn laderen på mindre enn 32a?

MAO kan jeg etter installasjon skru opp til 32a på laderen og det vil gå fint så vidt jeg kan forstå alle andre som har 32a sikring på 32a lading
   #40
 75     0
Han har også satt opp overspenningsvern i tilbudet. Er det ikke tilstrekkelig med det som sitter på hovedskap?


I det tilbudet du har lagt ut så står det vel bare overbelastningvern.
Ut ifra hva jeg leser både her og andre plasser så kan 32a lading gå greit med 32a sikring. Og at 6mm2 er ok tverrsnitt. TFXP tåler vel også noe mer enn f eks PFSP.

Elektrikern min sier at det ikke er greit og at det vil bli 20-25a lading med en 32a kurs. Forutsetter dette at han stiller inn laderen på mindre enn 32a?

MAO kan jeg etter installasjon skru opp til 32a på laderen og det vil gå fint så vidt jeg kan forstå alle andre som har 32a sikring på 32a lading


Hvilke type ladeboks blir satt opp? Justering av tilgjengelig amper blir gjort på ladeboksen, fra 6a-32a.