(trådstarter)
   #31
 175     Vestfold     0



Hehe.. jeg kryper heller tilbake til diesel før jeg vipper en skilletrafo inn bakluka.


Jeg syns jeg så lenger opp i tråden at du er i ferd med å oppgradere strømmen inn til huset. Antar at du fortsatt må slite med IT nett.
Mener å ha lest enten her eller på et elbilforum en kar som tilbød 25kVa trafo som konverterer fra 3x230 IT til 3x400 TN. For rundt 10 kNOK.

Det kan jo være noe å vurdere. Vet i alle fall at jeg skal legge trekkerør til garasjen og dimensjonere kablingen fra gata og inn til huset, slik at det kan være en opsjon med trafo i garasjen om jeg skulle få desperat behov for bil en gang.

Dag B


Jeg har lagt en 3G16mm2+J fra der det nye sikringsskapet kommer og til garasjen. Den gangen var det med tanke på å kunne sette inn trafo. Men dette var også fordi jeg trodde jeg trengte så mye strøm for mitt daglige bruk (pendler ca 20 mil om dagen). Det viser seg at jeg ikke har behov for mer enn 32A 1 fas.

Men ja, jeg skal vurdere den trafoen. Husker tråden fra elbilforum. Tenkte også sjekke pris på ren skilletrafo også. 

  (trådstarter)
   #32
 175     Vestfold     0

Har en Evse Unit (veggboks) du kan låne for å se om der er den originale evse kabelen eller selve bilen som skaper krøll ved jordfeil. Bor på Nøtterøy.


Det var et supert tilbud! Det skal jeg vurdere Smile
   #33
 2,857     0

PS, en kan også stusse over at de øyensynlig utnytter 32A kurs såpass dårlig. Det er 5A mer å ta av.

Hvor? 230V*32A=7360W, og 10,3kWh / 1,4 timer (24 min=0,4 time) blir 7,36kW. Tror regnearket ditt har en feil et sted i kolonne I...

Edit: jeg fant feilen. Det står 1,24 i feltene F5 og F8, det skulle vært 1,0.
Hvorfor har du satt opp linje 8 og 9 som er helt lik hhv 5 og 6, og hvorfor er ikke linje 7 (16A enfas) linje 5 (altså plassert mellom 13 og 32A enfas)?  Smile
   #34
 25,367     Akershus     0
Flott at du sjekker!

Oppsettet er slik Tesla selv setter det opp her: http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Forskjellen på de tre øverste linjene og de tre nederste er at de nederste er over en type-2 kontakt.

Ad ladetid på 1:24 h, så er dette etter Tesla sine tall. Formålet med regnearket var å forsøke via regning, å se hva Tesla holder på med. Det er så mye rart som sies, og forvirringen rundt 3-fase er stor. Bilen trekker ikke nødvendigvis fra alle faser selv om en knytter den til en 3-fase kontakt. En vet heller ikke om lasten er koblet mellom fasene eller mellom fase og N.

Her ser en at Tesla sier at bilen knyttes til en enfase 230V 32A. Nå er det ikke sikringsstørrelsen som bestemmer hvor mye bilen/lader/EVSE trekker fra nettet, men hva som er stilt inn. Her viser tallene at det kunne vært trukket 32 A og ladetiden kunne vært 1 h, men bilen trekker bare 25A og ladetiden øker til 1:24.

Ved nærmere ettertanke kan en fundere på om Tesla enten skriver feil, eller at de i realiteten har tilpasset seg vår "komfyrkontakt" på 25A, ikke en 32A kontakt.
Signatur
   #35
 225     0
Feilen i regnearket var vel ikke at du brukte 1h og 24min forsåvidt, men at du skrev 1.24h i kolonna for heltall timer, og etterpå la til 24 minutter i kolonna for heltall minutter. Altså samlet ca 1h og 38minutt (0.24h er vel ca 14 minutt) eller så når du slår sammen.
   #36
 25,367     Akershus     0
Mathias har påpekt en skrivefeil i regnearket mitt. Takk for at du er våken!
Nytt korrigert, er vedlagt. Tallene for 32A kontakt passer nå bedre.
Vedlegg:
Signatur

   #38
 25,367     Akershus     0
Sorry, har litt tungt for det. Sjekket ikke begge nick og trodde det var samme. Skal ikke gjenta seg (før neste gang)  ::)

Uansett, bra at folk følger med.  Fortsatt er det uforståelig at el-bil leverandørene synes å lage så følsomt utstyr. Hva er egentlig problemet? Tripper de jfb eller "måler" de "jordfeil" ?
Signatur
   #40
 25,367     Akershus     0
Høres rart ut. Om jeg setter laderen i en 2-pol kontakt hjemme, så måler den spenningen til jord. Er det nevneverdig forskjell (114/157V), så sier den "NEI", men er det større forskjell (0/230V) så sier den " OK"?

Her er første kontakt hjemme med IT nett, ingen jordfeil, men med en en skjevhet i nettet inn til huset, den andre på hytta med TN-nett. Hvordan vet bilen forskjell på nettene. Settes det?

Logikken blir at bilen kan lades hjemme om jeg jorder den ene fasen?
Signatur