#21
 5,743     OSLO     0
Her er det mange muligheter.

Elektriker har mulig lagt opp en kontakt som passer til Tesla UMC med blått adapter, uten å undersøke om det kanskje var bedre alternativ.

Å legge opp trefas vil kreve ny kabel og nytt vern i sikringsskapet. Jordfeilbryter type B skal også benyttes. Usikker på om den er installert pr idag?

Kanskje et bedre alternativ vil være en ladeboks som støtter TN nett. Da bruker jordfeil bryter være innbygget. Easee eksempelvis. Easee støtter også lastbalansering mot hovedsikring.

Er annet alternativ er å flytte om hvordan fasene er fordelt. Kan gjøres av elektrikeren i sikringsskapet.

Eller, lade saktere, og redusere effektavgiften.

Med feks easee ladere trengs kun et 3polet vern uten jordfeil beskyttelse. Easee lader har alt innebygget


Legg en tecflex/pfxp 5g 4mm2, så kan du lade opp til 20-25A trefase

Kan være lurt som nevnt over med last-balansering, så går ikke hovedsikringen

   #22
 24,668     Akershus     0
Ser ut til at du har 16mm2 trolig Cu på inntakskabelen. Det kan åpne for 63 A.
Imidlertid, dette må tas opp med nettleverandøren. Det kan også påvirke nettleia.
Ellers enig i at opplegget virker litt pussig. Hvordan fpr du bilen til å lade med 32A fra en industrikontakt?

Med tesla lader så er det mulig


OK, ser den. Trodde en var begrenset av regelverket til 10A ved «nødlading" med «kladd".
Dersom du går over til et 5-pins industrikontakt og fortsetter med Tesla-kladd (som ikke er en lader), kan du redusere strømmen til 3*25 A og trekke 16 kW til lading.
Jeg antar at Teslakladden har innebygget jordfeilvern type B eller tilsvarende.
Jeg er fortsatt usikker på om mer enn 10A er tillatt. Med 3*10 får du tilgang til nær 7 kW.

Ville gjort som foeslått over, montert et fast ladeuttak i stedet for dette nødladerælet.
Signatur
   #23
 5,743     OSLO     0
Ser ut til at du har 16mm2 trolig Cu på inntakskabelen. Det kan åpne for 63 A.
Imidlertid, dette må tas opp med nettleverandøren. Det kan også påvirke nettleia.
Ellers enig i at opplegget virker litt pussig. Hvordan fpr du bilen til å lade med 32A fra en industrikontakt?

Med tesla lader så er det mulig


OK, ser den. Trodde en var begrenset av regelverket til 10A ved «nødlading" med «kladd".
Dersom du går over til et 5-pins industrikontakt og fortsetter med Tesla-kladd (som ikke er en lader), kan du redusere strømmen til 3*25 A og trekke 16 kW til lading.
Jeg antar at Teslakladden har innebygget jordfeilvern type B eller tilsvarende.
Jeg er fortsatt usikker på om mer enn 10A er tillatt. Med 3*10 får du tilgang til nær 7 kW.

Ville gjort som foeslått over, montert et fast ladeuttak i stedet for dette nødladerælet.

den blå tesla overgangen finnes kun i 1fase, 32A . meget spesiell løsning. tror ikke mange bruker det lenger i dag (er er det lovlig i dag?)

TBL
   #25
 360     Lørenskog     0
Ser ut til at du har 16mm2 trolig Cu på inntakskabelen. Det kan åpne for 63 A.
Imidlertid, dette må tas opp med nettleverandøren. Det kan også påvirke nettleia.
Ellers enig i at opplegget virker litt pussig. Hvordan fpr du bilen til å lade med 32A fra en industrikontakt?

Med tesla lader så er det mulig


OK, ser den. Trodde en var begrenset av regelverket til 10A ved «nødlading" med «kladd".
Dersom du går over til et 5-pins industrikontakt og fortsetter med Tesla-kladd (som ikke er en lader), kan du redusere strømmen til 3*25 A og trekke 16 kW til lading.
Jeg antar at Teslakladden har innebygget jordfeilvern type B eller tilsvarende.
Jeg er fortsatt usikker på om mer enn 10A er tillatt.


Om jeg har forstått det riktig:
Kontakt kan sikres høyere enn 10 A om industri kontakt, blå eller rød benyttes. Jordfeil bryter type B skal installeres da det ikke er kjent om det utstyr som kobles til har innebygget en jordfeilbryter eller tilsvarende vern.

Generelt er det en tryggere løsning med fastmontert ladeboks. Tesla sine UMC har flere rapportert slutter å fungere. Trøsten er at de ikke er så dyr i innkjøp. Noen andre bilmerker har også levert nødlader som kan benyttes med industri kontakt, der prisen gjerne er over en fastmontert ladeboks.

PS : Som nevt over, hverken de mobile kablene eller fastmonterte ladebokser innholder en "lader" i form av likeretter. De innholder en kontaktor / rele, sikring jordfeilbryter og enkel elektronikk som gir informasjon til bil hvor mange ampere bil kan trekke.

De mer avanserte har en kWh måler og liten datamaskin som kan styre hvor mange ampere bil skal trekke.
   #26
 5,743     OSLO     0
Ser ut til at du har 16mm2 trolig Cu på inntakskabelen. Det kan åpne for 63 A.
Imidlertid, dette må tas opp med nettleverandøren. Det kan også påvirke nettleia.
Ellers enig i at opplegget virker litt pussig. Hvordan fpr du bilen til å lade med 32A fra en industrikontakt?

Med tesla lader så er det mulig


OK, ser den. Trodde en var begrenset av regelverket til 10A ved «nødlading" med «kladd".
Dersom du går over til et 5-pins industrikontakt og fortsetter med Tesla-kladd (som ikke er en lader), kan du redusere strømmen til 3*25 A og trekke 16 kW til lading.
Jeg antar at Teslakladden har innebygget jordfeilvern type B eller tilsvarende.
Jeg er fortsatt usikker på om mer enn 10A er tillatt.




De mer avanserte har en kWh måler og liten datamaskin som kan styre hvor mange ampere bil skal trekke.


de aller fleste boksene er smarte i dag, easee, zaptec osv. Blir sjeldent montert ladere i dag, som ikke er smarte, dvs at de kan last balanseres og styre når du lader osv.
   #27
 24,668     Akershus     0
Personlig liker jeg ikke uttrykket «lastbalansere . De færreste, om noen, gjør det. De er lastbegrensende.

Skulle de være lastbalanserende slik en er vant med begrepet lastbalansering, så skulle de justere ladingen slik at alle linjeledere inn til huset fører lik strøm. Siden laderne sitter i bilen, må ladeuttaket kommunisere med hver enkelt av tre ladere i bilen. Det åpner ikke protokollen for, men kan kanskje realiseres som en app mot bilens ladesystem.
Boksen justerer ned strømmen slik at ingen enkelt sikring overbelastes.
Signatur

   #28
 5,743     OSLO     0
Personlig liker jeg ikke uttrykket «lastbalansere . De færreste, om noen, gjør det. De er lastbegrensende.

Skulle de være lastbalanserende slik en er vant med begrepet lastbalansering, så skulle de justere ladingen slik at alle linjeledere inn til huset fører lik strøm. Siden laderne sitter i bilen, må ladeuttaket kommunisere med hver enkelt av tre ladere i bilen. Det åpner ikke protokollen for, men kan kanskje realiseres som en app mot bilens ladesystem.
Boksen justerer ned strømmen slik at ingen enkelt sikring overbelastes.


legger du opp feks 3 fas til en easee lader, og bilen lader kun med 2 faser, så velger easee boksen hvilke faser den skal bruke, når du har satt opp en eqaulizer. jeg vil kalle det for og "balansere" strømmen på de fasene som er minst strøm på ?
   #29
 24,668     Akershus     0
Det nærmer seg.
Nå kjenner jeg ikke easee godt nok, men la oss anta at den kan nyttes til å lade en eGolf i åpen delta med to linjespenninger. Linjestrømmene blir 16, 16 og 28A. Dette er ikke så veldig godt balansert. Med full lastbalansering ville en trukket 3*18A fra nettet for å levere strøm til bilen.
Signatur
TBL
   #30
 360     Lørenskog     0
I større anlegg vil balansering komme mer til sin rett,ved at programvaren tildeler hvilke faser / linje som skal benyttes. Det holdes hele tiden oversikt over belastning i hver enkelt leder. Balansen skjer også mellom de forskjellige biler som er tilknyttet.

Unngår på denne måten å måtte reservere tid og effekt som i et fellesvaskeri. (Fellesvaskeri har gjerne ledig tid på upraktiske tidspunkt, og bruker må møte fysisk opp for å vaske.)

Beboere kan plugge inn og lading skjer når kapasiteten er tilgjengelig. Blir mer som et vaskeri, lever inn klærene og få dem rene og tørre tilbake. 😀

Noen anlegg gjør tildelingen dynamisk, andre har en statistisk fordeling, og kan bare endre ampere.

Blir det tilgjengelig effekt, eksempel biler som er ferdig med å lade justeres effekten automatisk opp på andre.

Ved mange ladestasjoner vil disse variantene gi en fordeling og unngå overlast av hovedsikring