1,546    19    1  

Garasje 3 fase 32A

 11     Sandnes     0
Hei

Vi har kjøpt Hybrid bil og har ut til garasje 16A C sikring fra hussentralen. Vi har ledige 2 til rør på 16mm ut til garasjen. 
Har lyst på 2x16a og en 10a sikringer i garasjen fra 32a i husentralen, hvis muligens.
Mitt spørsmål er kan jeg dra ut eksisterene 3x2,5 mm2 kabler fra den og dra 1x10 mm2? Også då samme i de andre to og få 3 fase den måten ut i garasjen? Jeg har IT-net 230V og ikke andre rør en disse 3 på 16mm. Håper at dere kan hjelpe med forslag. 

   #1
 1,519     Akershus     0
Vi har IT-nett. Trefas 16 A til garasjen er en pr kabel i et 16mm rør. Du kan jo trekke to kurser til i eksisterende tomme rør. Trefas 32 blir vanskelig da du ikke får med jordledning og de skal uansett ligge sammen i et rør.
  (trådstarter)
   #2
 11     Sandnes     0
Hei og takk for svar. Jeg hadde håpt å få sikringer satt opp i skap i garasjen ser du. Må jord være i samme rør? Ingenting er nedgravet dersom garasjen er fast i huset.
   #3
 350     Viken     0
Slår du ned et jordspyd ved garasjen er det kanskje mulig å trekke jord i separat rør og kalle det utjamningsforbindelse? Hør med elektriker..
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 11     Sandnes     0
Det vil bli flytende jord mene eg. Men hvorfor kan ikke bare jord kabel komme i eget rør fra hussentral og inn på jordingsskinne i skapet jeg vil ha i garasjen? Forstå ikke kommentaren tidligere å jording må komme i samme rør... Er det noe jeg ikke forstå med hensynet til det?
   #5
 25,384     Akershus     1
Med elbil lir det fort snakk om B-vern og styr. Mao, greit med et lite skap i garasjen.

Imo kan du trekke 3*2,5 + 2,5 jord PN i hver av de tre rørene og parallellkoble i begge ender. Da har du 3-fase ev 32A til garasjen. Grunnen til denne fordelingen er litt pga tynne rør.

Dersom det er noe avstand til garasjen, bør en vurdere et tilleggsjordspyd ved garasjen. Alt jord sammenkoblet.
Signatur
   #6
 4,270     0
Imo kan du trekke 3*2,5 + 2,5 jord PN i hver av de tre rørene og parallellkoble i begge ender. Da har du 3-fase ev 32A til garasjen. Grunnen til denne fordelingen er litt pga tynne rør.


Det tror jeg ikke elektriker vil godta? Hvis ledningene som paralellkobles ikke er nøyaktig like lange så vil den korteste få mer enn 1/3 av strømmen... For ikke å snakke om hva som skjer dersom man får brudd i en kabel, da får de andre vesentlig overlast. 

TS - hva skal kursene brukes til? Hvis det er til lading kan man vurdere 400V med trafo inne i huset, da kan man få ut mye strøm med lite tverrsnitt.
   #7
 350     Viken     0
Mulig jord må ligge i samme rør pga fare ved graving osv..?

Er det ikke så langt og bakken snill er det bare god trim å grave ned nytt 50 rør.

Å få de like lange burde gå greit.

Er det ikke så langt er kanskje 3 x 6 mm2 i samme rør + separat jord og nytt spyd en mulighet?

Flytende 0 er ikke et problem her.

Hør med elektrikeren.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 11     Sandnes     0
Det er det jeg mente, ligger ikke nedgravet! Garasjen er inntil huset.
  (trådstarter)
   #9
 11     Sandnes     0
Tenke 3 kurser. 16c til verktøy, 16b til å lade bilen og 10b til lys. Alle kabler blir akkurat like lange her.
   #10
 25,384     Akershus     0
En liten kommentar om parallellkobling mellom hovedfordeling og underfordeling her: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Parallell-kobling-av-kabler

Montørhåndboka 2000 side 183/184 omtaler store tverrsnitt og felles eller individuelle sikringer. For individuelle sikringer kreves varselskilt.

Side 148 setter krav til gjennomføring i stålskap pga induksjon. Det stilles krav til samlet føring av kabler til samme krets. Med 3 rør som stort sett løper parallelt og terminerer i samme skap i begge ender burde dette være ivaretatt. 

Å kutte noen PN til tilstrekkelig lik lengde kan neppe være noe problem.

TS vil trolig trenge jfa type B for ny kurs til lading av bil. 
(Dette er klasse jfa, ikke karakteristikk B   )
Når en legger nytt, bør en også vurdere 3-faselading til elbil, nå eller senere.
Signatur