1,546
19
1
Garasje 3 fase 32A
11
Sandnes
0
Hei
Vi har kjøpt Hybrid bil og har ut til garasje 16A C sikring fra hussentralen. Vi har ledige 2 til rør på 16mm ut til garasjen.
Har lyst på 2x16a og en 10a sikringer i garasjen fra 32a i husentralen, hvis muligens.
Mitt spørsmål er kan jeg dra ut eksisterene 3x2,5 mm2 kabler fra den og dra 1x10 mm2? Også då samme i de andre to og få 3 fase den måten ut i garasjen? Jeg har IT-net 230V og ikke andre rør en disse 3 på 16mm. Håper at dere kan hjelpe med forslag.
Vi har kjøpt Hybrid bil og har ut til garasje 16A C sikring fra hussentralen. Vi har ledige 2 til rør på 16mm ut til garasjen.
Har lyst på 2x16a og en 10a sikringer i garasjen fra 32a i husentralen, hvis muligens.
Mitt spørsmål er kan jeg dra ut eksisterene 3x2,5 mm2 kabler fra den og dra 1x10 mm2? Også då samme i de andre to og få 3 fase den måten ut i garasjen? Jeg har IT-net 230V og ikke andre rør en disse 3 på 16mm. Håper at dere kan hjelpe med forslag.
Imo kan du trekke 3*2,5 + 2,5 jord PN i hver av de tre rørene og parallellkoble i begge ender. Da har du 3-fase ev 32A til garasjen. Grunnen til denne fordelingen er litt pga tynne rør.
Dersom det er noe avstand til garasjen, bør en vurdere et tilleggsjordspyd ved garasjen. Alt jord sammenkoblet.
Det tror jeg ikke elektriker vil godta? Hvis ledningene som paralellkobles ikke er nøyaktig like lange så vil den korteste få mer enn 1/3 av strømmen... For ikke å snakke om hva som skjer dersom man får brudd i en kabel, da får de andre vesentlig overlast.
TS - hva skal kursene brukes til? Hvis det er til lading kan man vurdere 400V med trafo inne i huset, da kan man få ut mye strøm med lite tverrsnitt.
Er det ikke så langt og bakken snill er det bare god trim å grave ned nytt 50 rør.
Å få de like lange burde gå greit.
Er det ikke så langt er kanskje 3 x 6 mm2 i samme rør + separat jord og nytt spyd en mulighet?
Flytende 0 er ikke et problem her.
Hør med elektrikeren.
Montørhåndboka 2000 side 183/184 omtaler store tverrsnitt og felles eller individuelle sikringer. For individuelle sikringer kreves varselskilt.
Side 148 setter krav til gjennomføring i stålskap pga induksjon. Det stilles krav til samlet føring av kabler til samme krets. Med 3 rør som stort sett løper parallelt og terminerer i samme skap i begge ender burde dette være ivaretatt.
Å kutte noen PN til tilstrekkelig lik lengde kan neppe være noe problem.
TS vil trolig trenge jfa type B for ny kurs til lading av bil.
(Dette er klasse jfa, ikke karakteristikk B )
Når en legger nytt, bør en også vurdere 3-faselading til elbil, nå eller senere.