23,590
41
2
Jordfeil ombord i skip
44
0
Noen her som sitter på litt kunnskap om jordfeil ombord i skip?
1.
Hvor går jordfeilstrømmen i skip? Fra skroget og ned i havet eller til trafo/generator?
Har hørt det går ned i havet og at generatoren ikke skal jordes.
Hvis den går ned i havet vil det vel ikke bli noen lukket krets.
2.
Hvis det skulle oppstå en jordfeil på et stort skip, si Color Line, vil det i likhet med leiligheter tilkoblet IT-nett være slik at alt jordet (inkludert hele skroget) vil oppnå samme spenningspotensiale som faselederen med jordfeil?
Dette (og det faktum at det ikke benyttes jordfeilbryter, men jordfeilvarsling) må da være et stort risikomoment for passasjerer for å få strømgjennomgang.
1.
Hvor går jordfeilstrømmen i skip? Fra skroget og ned i havet eller til trafo/generator?
Har hørt det går ned i havet og at generatoren ikke skal jordes.
Hvis den går ned i havet vil det vel ikke bli noen lukket krets.
2.
Hvis det skulle oppstå en jordfeil på et stort skip, si Color Line, vil det i likhet med leiligheter tilkoblet IT-nett være slik at alt jordet (inkludert hele skroget) vil oppnå samme spenningspotensiale som faselederen med jordfeil?
Dette (og det faktum at det ikke benyttes jordfeilbryter, men jordfeilvarsling) må da være et stort risikomoment for passasjerer for å få strømgjennomgang.
Ikke at jeg er noen ekspert.
Jeg snakker om generator ombord, altså når båten er ute på havet.
Det er vanlig med IT-nett på skip, da en liten jordfeil ikke skal koble ut masse lugarer.
Nei, det er derfor jeg spør om hvor jordfeilstrømmen går. Har hørt ned i havet, men får det ikke til å stemme grunnet åpen krets. Når generator heller ikke er jordet blir det enda mer uforklarlig hvor jordfeilstrømmen tar veien.
Dette er jeg klar over, det jeg stusset over er at en liten jordfeil på et ubetydlig sted gjør at alt jordet (og det er mye!) ombord på cruiseskip gjør at det oppnår spenningspotensiale lik faselederen. Jeg tenkte scenarioet der man kommer i kontakt med en av fasene samtidig som man er i kontakt med noe som er jordet. Er jo ganske stor forskjell på strømgjennomgang ved 230V enn ved 130V.
Skulle presisert tydligere at jeg snakket om hvis man skulle være så uheldig å komme i kontakt med en av faselederen + noe som er jordet.
Ved generatorstrøm, så finnes det ingen jordpotensial i havet, tar du med deg en faseleder ut i hvaet, vil det ha potensiale pga at det er i kontakt med skroget, men i dette tilfellet er det havet som er jordet i skroget, og ikke motsatt.
Ved landstrøm, vil denne meget sannsynlig være koblet til jord/gods i skroget direkte, rett og slett som utjevning. Ville også forundre meg stort om ikke såpass store innstallasjoner ikke har skilletrafo på landstrømmen som sikkerhet, som igjen vil gi fjerne et hvert spenningspotensiale mot land-jord, eller, land vil ha spenningspotensialet via havet og skroget, men skroget vil være det som er best "utjevnet".
Det som er koblet til en jording i bakken ved en landinnstallasjon, vil være koblet til gods/skroget ved en skipsinnstallasjon.
Ved IT-system, så må jo nullpunktet være ujordet(om det er nullpunktet i en trafo, eller i en stjernekoblet generator kvitter ett), men selve godset på generator/trafo må jo være jordet, hvis ikke vil det jo ikke være IT, mener nå jeg da.
Som sagt, dette er ikke noe jeg har veldig peiling på, men slik er det jeg forstår (for meg) ganske åpenlyst at det må være. Kan godt ta feil, og da får dere rette meg så jeg lærer dette rett.
Denne er som regel forsynt med egene transformatorer, slik at den blir skilt fra resten av båten.
Ellers så er har store skip elektrikere ombord, og jordfeil blir stort sett tatt med en gang de blir oppdaget, iallefall her ombord.
Generatorene her ombord er jordet, men i skroget om jeg ikke husker feil.
Noen skip har jo Pettersen spole for å forhindre store jordfeilstrømmer.
Det er kun nødstrømmen pleier/skal være IT.