#11
 24,668     Akershus     0
Hvis det er temperaturen i likeretteren i bilen som er problemet, kan en ikke bare sette ned ladehastigheten litt, f.eks fra 16A til 13 eller 10A?
Signatur

TSt
   #12
 14,509     0
En får nok noe som er glattere med LC filter men det er ikke sikkert det ser ut som en sinus lenger.
   #13
 24,668     Akershus     0
Inverter aggregat haar penere sinus enn aggragat som bare styrer med en AVR modul. Men en kan oppleve utfordringer også med dette, har testet Nissan Leaf på et inverter aggragat og den var ikke fornøyd med jord. Dette fordi vi i Norge har best utbredt IT nett er jord er "flytende". Ved å sammenkoble en fase og jord slik at de likner mere på europeisk nett så virket det. Om andre inverter aggregat gir samme utfordring vet jeg ikke. Dette aggragatet hadde isolert plast kapsling så derfor vi gjennomførte dette. Et google søk på forhånd bekreftet at flere hadde forsøkt dette.


En skulle tro at det er helt kurrant å koble sammen en linjeleder og jord på et helmetalisk aggregat. Det er jo det samme som en gjør om en lager et 400V TN nett med en 230/400V trafo, bare at en her klarer seg med én, ikke tre spenninger ut.
Signatur
TSt
   #14
 14,509     0
Er enig men en vet ikke helt hvordan det vil oppføre seg med annen jord forbindelse i nærheten. Derfor jeg ville vært litt forsiktig.
   #15
 3,210     Vestlandet     0
Nå er ikke sjansen for langvarige utkoblinger særlig stor. I område 3, som møre og romsdal er en del av, er magasinfyllingen nå 80%, akkurat på medianen for de siste 20 år.

Jeg klarer ikke å finne oppetid for de enkelte nettselskap, men oppetiden er etter hvert blitt skyhøy - selv i relativt krevende kystlandskap.


  (trådstarter)
   #16
 193     Møre og Romsdal     0
Nå er ikke sjansen for langvarige utkoblinger særlig stor. I område 3, som møre og romsdal er en del av, er magasinfyllingen nå 80%, akkurat på medianen for de siste 20 år.


Jeg er helt enig i at det er veldig usannsynlig med langvarig strømbrudd i dagens situasjon. Det jeg hadde i tankene var mer i retning av hva en kan gjøre om russere finner ut at de skal gjøre mer enn å fly droner i Norge (sabotasje), eller om strømkrisen i Europa blir så kritisk at det blir perioder med strømrasjonering.

Nå anser jeg det som veldig usannsynlig at vi havner i en sånn situasjon, men jeg tror like vel det er greit å ha noen tanker om det.
   #17
 3,210     Vestlandet     0
Skjønner, det er jo interessante problemstillinger i seg selv.

   #18
 24,668     Akershus     0
Skal tro om dette med ren sinus er noe som trengs eller om det er noe en tror? En klassisk batteriblliminatot trakk strømspikere rundt spenningstoppene. En swichmode regulator var ikke stort bedre. Kanskje en moderne lader har noe lurium som utnytter sinusen bedre slik at det ikke dannes like mye overharmoniske? Likevel, disse bilene er bygget for p klare seg under varierende forhold. Lading fra tilfeldige aggregater må en påregne på samme måte som at en lader mobiler og lap topper i Ukraina fra what have you.
Signatur
   #19
 5,432     Akershus     0
Er det ikke enklere å kjøpe en eldre billig fossilbil og ha i reserve? Sparer antagelig både aggregat og elbil, for ikke å snakke om naboforhold.

Et stort aggregat putrende natten gjennom høres ikke livlig ut. Rent bortsett fra det, tror jeg knapt det er liv laga om en så dramatisk situasjon oppstår, resten av infrastruktur vil ligge nede og jeg tror ikke jobbreise vil være største problemet.
   #20
 4,193     1
Dette kommer jo litt an på hvor man bor. Det er ganske mange nordmenn som må regne med at strømmen er borte 24+ timer hvert tiende år når vinterstormene tar til. Det er jo bare å bo litt unna folk og fe slik at man kommer nederst på lista over linjer som må fikses den uka alt blåser ned.

På det sentrale Østland handler det om hvor ivrig man er som prepper. Jeg er ikke imot ideen om å ha et aggregat på lur, men det er litt ubrukelig om man ikke planlegger for hele verdikjeden. Det innebærer blant annet å sikre nok drivstoff (når strømmen er vekk er det sannsynligvis for seint) og sørge for jevnlig test og vedlikehold.

For min del betyr det dieselaggrat og flere hundre liter fuel om det skulle gjort noen forskjell, og så ivrig er jeg ikke foreløpig...