1,350    32    2  

Koble elbillader til aggregat i nødstilfelle - mulig?

 193     Møre og Romsdal     0
Er det noen her som har prøvd seg på lading av elbil med aggregat koblet til en elbillader? Jeg er helt avhengig av elbilen min i hverdagen (må lade hver dag), og har reflektert litt rundt hva jeg skal gjøre dersom det skulle bli problemer med at strømmen blir borte over litt lengre perioder.

Jeg har komboen på bildet nedenfor, Gebe PM5500 aggregat og Schneider EV-link 1~ 32A/16A elbillader. Aggregatet klarer maks 5,5 kW, og burde kunne levere nok strøm til å kunne lade med 16A. Jeg er inneforstått med at elbilladeren må kobles direkte, og ikke via schukostikkene.

Siden dette ikke et inverteraggregat, og ikke lager strøm med ren sinuskurve er jeg veldig usikker på om ladestasjonen vil tåle såpass "uren" strøm. Et overspenningsvern burde vel kunne ta unna overspenninger, men er dette nok?

PS. Løfter problemstillingen for å høre om noen har erfaringer eller refleksjoner rundt om dette kan fungere som en nødløsning hvis verden går enda litt mer åt skogen, ikke om dette er innafor dagen NEK.

Koble elbillader til aggregat i nødstilfelle - mulig? - Gebe PM5500 og Schneider EV-Link.jpg - Im_IB

HSt
   #1
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Tror ikke jeg ville stresse elektronikken i bilen med stygg sinus, Det et et bra aggeragat men ikke til fin elektronikk

Et oversoennningsvern glatter ikke ut spenning nevneverdig

Ikke utenkelig at bilen bare kobler av, Tesla er i allefall kjent for å koble fra når noe rart skjer på inngangen
  (trådstarter)
   #2
 193     Møre og Romsdal     0
I følge test av svenske Energimyndigheten er "Spänningsdistortioner vid drift av elektronik" på 11%, mot maksimalt 6% på strømnettet, og spenningskurven er relativt kantete.

Er eneste løsning for å få til dette å selge aggregatet, og kjøpe et mye dyrere inverteraggregat?

Koble elbillader til aggregat i nødstilfelle - mulig? - Sinuskurve.JPG - Im_IB

Reservelverk 2015 (energimyndigheten.se)
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/?productTypeVersionId=1765
HSt
   #3
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Inngå avtale om å låne bensinbilen til en nabo eller bekjent
   #4
 3,210     Vestlandet     0
Jeg vet om en som lader elbiler med solcellestrøm på hytta. Det er med stor batteribank og stor victron-inverter (god sinus).
TSt
   #5
 14,509     0
Inverter aggregat haar penere sinus enn aggragat som bare styrer med en AVR modul. Men en kan oppleve utfordringer også med dette, har testet Nissan Leaf på et inverter aggragat og den var ikke fornøyd med jord. Dette fordi vi i Norge har best utbredt IT nett er jord er "flytende". Ved å sammenkoble en fase og jord slik at de likner mere på europeisk nett så virket det. Om andre inverter aggregat gir samme utfordring vet jeg ikke. Dette aggragatet hadde isolert plast kapsling så derfor vi gjennomførte dette. Et google søk på forhånd bekreftet at flere hadde forsøkt dette.

Men det lader jo relativt sakte så dette blir abslutt ikke noen effektiv måte å lade på. Via nødlader tar det jo typisk mer enn 30 timer å lade opp et av dagens store batterier.
   #6
 4,193     0
Inngå avtale om å låne bensinbilen til en nabo eller bekjent

Det tror jeg ikke er lurt - om strømmen blir borte over lang tid så vil typisk naboen ha bensinbilen sin selv.

Det vil være litt støy i nabolaget om strømmen er borte flere dager... 
HSt
   #7
 36,582     Lillestrøm kommune     0
En må lage avtalen på forhånd så en finner en som ikke vil trenge bil like mye som TS i en slik situasjon

  (trådstarter)
   #8
 193     Møre og Romsdal     0
Tror nok jeg skal få problemer med å overtale naboen til å låne bort bensinbilen sin hver dag når jeg skal på jobb ja. Både naboer, familie og kjente i området jeg bor er stort sett avhengige av bilene sine, og skulle vi få en situasjon med hyppige strømbrudd blir det vel rift om både rimelige fossilbiler og eventuelt tilgjengelige hurtigladere. Jeg pendler 14 mil hver dag, og vi har to elbiler i husstanden, så blir strømmen borte har jeg en stor utfordring. Derfor hadde det vært en stor fordel å få til en backup-løsning.
TBL
   #9
 360     Lørenskog     0
Om strømmen blir borte over større områder over lengre perioder vil det gjerne bli store utfordringer i dagens samfunn. Vil eksempelvis tuneller bli stengt, med alle de systemer, og ventilasjon som de inneholder?

Behovet for å reise på butikken vil bli mindre, når kasser og frysere ikke fungerer.

Om strømmen blir borte i et lite område vil gjerne kraftlaget sette opp et aggregat for å forsyne området som er berørt av utfallet. Men, gjelder det store områder vil ikke det være gjennomførbart.

Bensin og diesel biler biler bil også ha utfordringer uten strøm, bensin pumper bruker strøm for å pumpe opp fra tanken på bensinstasjonen. 
   #10
 342     Hordaland     0
Vi brukte et LC filter på utgangen av et billig 3 fase aggregat for å kople til et system som hadde en omformer i prinsippet lik med en elbil lader. LC filteret besto av spoler og kondensatorer som lagde om de ujevne kurvene på vekselstrømmen til sinus formet spenning. Da greide aggregatet å regulere riktig og likeretteren i elektronikk systemet ble ikke overopphetet av eventuelle overharmoniske strømmer.