(trådstarter)
   #21
 193     Møre og Romsdal     1
Er det ikke enklere å kjøpe en eldre billig fossilbil og ha i reserve? Sparer antagelig både aggregat og elbil, for ikke å snakke om naboforhold.

Et stort aggregat putrende natten gjennom høres ikke livlig ut. Rent bortsett fra det, tror jeg knapt det er liv laga om en så dramatisk situasjon oppstår, resten av infrastruktur vil ligge nede og jeg tror ikke jobbreise vil være største problemet.


Forutsetningen for meg er at jeg allerede har aggregatet, og å kjøpe en reservebil har jeg rett og slett ikke råd til, verken i innkjøp eller løpende utgifter. Kommer vi i en sånn situasjon som skissert, så er jeg ganske sikker på at alle må belage seg på å tåle litt mer (bla. støy), også bor jeg sånn til at jeg nok skulle klart å plassere aggregatet så støyen ble redusert betraktelig.

Dette kommer jo litt an på hvor man bor. Det er ganske mange nordmenn som må regne med at strømmen er borte 24+ timer hvert tiende år når vinterstormene tar til. Det er jo bare å bo litt unna folk og fe slik at man kommer nederst på lista over linjer som må fikses den uka alt blåser ned.

På det sentrale Østland handler det om hvor ivrig man er som prepper. Jeg er ikke imot ideen om å ha et aggregat på lur, men det er litt ubrukelig om man ikke planlegger for hele verdikjeden. Det innebærer blant annet å sikre nok drivstoff (når strømmen er vekk er det sannsynligvis for seint) og sørge for jevnlig test og vedlikehold.

For min del betyr det dieselaggrat og flere hundre liter fuel om det skulle gjort noen forskjell, og så ivrig er jeg ikke foreløpig...


Er ikke helt enig i at man enten må ha ALT på plass, ellers er det ikke noe vits. Om man ser på situasjonen i Ukraina (som er mye verre enn den jeg har i tankene), så har mange fortsatt tilgang til strøm, vann og mat deler av tiden, men de må leve med at strømmen kan bli borte i timer eller dager av gangen. Grunnen til at DSB har en liste over ting de anbefaler at alle skal ha hjemme, er at om mange har nok til å greie seg en stund, så kjøper det sammfunnet til til å tilpasse seg situasjonen. Kanskje mitt aggregat kan gi strøm til bensinpumpene på den lille lokale bensinstasjonen en stund, eller jeg kan la naboene låne det noen timer sånn at maten i kjøleskap og fryser holder seg litt til.

Alle forsyningskjeder stopper ikke opp fullstendig fordi om noe inntreffer. Har jeg får strøm på elbilen så jeg kommer meg på jobb, innebærer det at jeg kan fortsette å spille min rolle i samfunnsmaskineriet. Det handler om at mange nok skal fortsette å være en ressurs, i stedet for å bli en "byrde".

Skal tro om dette med ren sinus er noe som trengs eller om det er noe en tror? En klassisk batteriblliminatot trakk strømspikere rundt spenningstoppene. En swichmode regulator var ikke stort bedre. Kanskje en moderne lader har noe lurium som utnytter sinusen bedre slik at det ikke dannes like mye overharmoniske?  Likevel, disse bilene er bygget for p klare seg under varierende forhold. Lading fra tilfeldige aggregater må en påregne på samme måte som at en lader mobiler og lap topper i Ukraina fra what have you.


Fasitsvaret får en vel bare om en prøver, men ut fra tidligere poster virker det som om elbiler bare sier nei takk dersom strømmen de får servert blir for kantete eller grumsete. Aggregatet mitt har en 12v utgang, og det er vel ganske enkelt å få omformet dette til 5v så en kan lade mobiler og lap topper, så det er vel ikke helt sammenlignbart med å lade en elbil. I nøden spiser fanden fluer, men elbiler er tydelig vis mer kresen.

   #22
 5,432     Akershus     0
Nå kjenner jeg ikke til din økonomiske situasjon, men å lade en elbil med aggregat er langt fra gratis eller enkelt. Du skal nok ha litt av er aggregat og drivstofforsyning for å takle mange timers kontinuerlig drift. Tanken om også å betjene nabolag og lokal bensinstasjon får meg til å virkelig tenke på andre steder i verden, nærmeste jeg kommer er Ukraina.

En ting er å lade bilen for noen få mil for å komme til nærmeste hurtiglader nå og da, men for mange mil over dager....

Her er en rimelig bil med antatt mange års restlevetid og reklamasjonsrett, det finnes mange i den prisklassen.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279592382
   #23
 4,193     0
Ville bare prøvd ja. Men hadde brukt nødladeren på første forsøk - du har vel en ladekabel med shuko i ene enden?
HSt
   #24
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det er jo spørsmål om en vil ofre en nødlader på en slik test det er ikke umulig å ta liv av en slik
   #26
 24,668     Akershus     0
Grovt regnet er «kladden en boks med en kontaktor. Det er laderen i bilen som trolig kan få problemer.
Signatur
HSt
   #27
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Du ofrer ikke særlig mye, da strømmen går stort sett tvers igjennom.

At nødlader ikke koster noe i innkjøp er nytt for meg, når den er blåst så må du kjøpe ny, 2-4k tror jeg er et greit utganspunkt for hva den koster som minimum

HSt
   #29
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Jeg har bekjente som har ladet mye med nød laderen og som måtte kjøpe ny fordi den var defekt. Så det er komponenter i denne som kan dø. Men vil en ofre denne boksen (eller bilen) så står en jo fritt til å koble ting til en dårlig strømkilde.

Det kan være alt fra varistorer (overspenning vern) til dioder som skal beskytte annen elektronikk

Ellers burde en hørt litt lyd fra boksen hvis det var en kontaktor inni der så jeg er ikke overbevist om at det er en kontaktor inni min boks 
TSt
   #30
 14,509     0
De koster iallfell minst mellom 2000 og 3000 kr. Det hjelper ikke om denne ikke gjør så mye hvis noe av logikken i den er ødelagt slik at den ikke starter. Da må en kjøpe ny.