#11
 25,348     Akershus     0
Har en begrensninger på inntak, så er 3-faselading en fordel. Forutsetter dog at bilen har trefaselader ombord.
Signatur

  (trådstarter)
   #12
 1,318     Skedsmo     0
Har en begrensninger på inntak, så er 3-faselading en fordel. Forutsetter dog at bilen har trefaselader ombord.



Kan jo få trikker til å dra 3-fas kabler med riktig tversnitt i første omgang. Så tar jeg ladestasjon og riktig sikringer når el-bilen blir kjøpt. Jeg har siktet inn mot elbiler som kommer rundt 2019/2020. Kun konseptbiler i dag (VW I.D. Crozz, Skoda Vision E, Audi E-Tron sportsback eller tilsvarende).

Roger
Signatur
   #13
 4,269     0
Sjekk også at du har nok plass i skapet. Med jordfeilbryter og sikring går det åtte DIN-moduler. Jeg ville også sjekket om du kan få 40A inn, hvis du er heldig er kostnaden kun bytte av sikring (de lokale elektrikerene på Beitostølen får lov å skifte uten hjelp fra Valdres energi).

Hvis du først skal ha elektriker ville jeg vurdert å gjøre ferdig nå, dvs få en rød kontakt ute. Da har du også bra byggestrøm til annekset - 16A 400V skjøteledning koster 399 for 10m og lar seg enkelt splitte i 3x 16A enfas 230V.

... Og du har til gjestene når de kommer med elbilen sin. 
   #14
 4,269     0
Jet kjører 30 mil til hytta, og 16A enfase ville vært mer enn nok. Har 16x3 400V. Men poenget mitt er at dersom lading trigget større inntak, så holder 10-15 lang vei.


30 mil x 2kWh per mil gir 60 kWh som skal inn på batteriet på en helg. Med litt ladetap og kaldt batteri blir det raskt opp mot 24t lading. Og hvis man faktisk bruker bilen mens man er på hytta blir det flere timer ladebehov og færre å lade på.

Så ja, det holder nok, men krever at man lader hele tiden og tenker seg om før man tar bilen til skisenteret på søndagen. Med 3x16 400 lader man bilen over natta og slipper å tenke.

Trefas gjør også at man belaster inntaket mindre. 6A 3x400V er mer ladestrøm enn 1x16A og lar det være igjen 19A på hver fase på hovedsikringen - nok til en annen 16A-kurs.
  (trådstarter)
   #15
 1,318     Skedsmo     0
30 mil x 2kWh per mil gir 60 kWh som skal inn på batteriet på en helg. Med litt ladetap og kaldt batteri blir det raskt opp mot 24t lading. Og hvis man faktisk bruker bilen mens man er på hytta blir det flere timer ladebehov og færre å lade på.

Så ja, det holder nok, men krever at man lader hele tiden og tenker seg om før man tar bilen til skisenteret på søndagen. Med 3x16 400 lader man bilen over natta og slipper å tenke.

Trefas gjør også at man belaster inntaket mindre. 6A 3x400V er mer ladestrøm enn 1x16A og lar det være igjen 19A på hver fase på hovedsikringen - nok til en annen 16A-kurs.



Takker for inspill, da ber jeg om 3 x 16A 400V.

Skal også dobbeltsjekke om det er 25A (kursfortegnelse) eller om det faktisk er 40A.
Om det er 25A skal jeg sjekke med Valdres Energi om jeg kan gå opp.

Roger
Signatur
   #16
 4,269     0
Sikkert kjekt med 40 når annekset kommer uansett, da er det jo "plass" til to 16A-kurser på en fase og mindre sjanse for at hovedsikringen ryker.
  (trådstarter)
   #17
 1,318     Skedsmo     0
Sikkert kjekt med 40 når annekset kommer uansett, da er det jo "plass" til to 16A-kurser på en fase og mindre sjanse for at hovedsikringen ryker.


Snakket med El-Fag, de søker Valdres Energi om å gå opp til 40A. Trodde det skulle gå greit.


Roger
Signatur

   #18
 2     0
Lading 400V elbil : Rød stikk 3x16A det beste valget




Re f ditt spørsmål.
Jeg har hytte på Yddin og lader med en 400V trefase 16 A rød industri stikk og godt fornøyd med det.
Det er mer enn nok til å toppe opp på en natt. ( Vår Tesla S85D lader greit med dette uten wall Box ;fantastisk bil 140 oookm uten feil ! )
Vår nye Tesla M3 Long Range bruker nå også denne kontakten (med en S85D kabel og kladd),som gir 11KW, og 63KM rekkevidde /time lading.
mvh
Per HM

PS: Skal du kjøpe EL bil bør du vurdere Tesla Model 3 : Min Tesla M3 4x4 går 0-100 km/t på 4,6 sek og koster under 500 ooo kr, med tilhengerfeste og autopilot ; og har kjørt Oslo-Trondheim uten ladestopp. (med Tesla og Teslas super chargere eksisterer ikke rekkevidde angst)

PS2 : Dersom du bestiller en S , X eller 3 vil Tesla antagelig gi deg 1500Km free super charging på din nye bil dersom du refererer til min ref kode : http://ts.la/perhenning2932



   #19
 1,355     0
10-15A enfas er fint hjemme, men synes det er litt for tamt på hytta på fjellet.  

Typisk går det med endel strøm fra Oslo til Beitostølen, med 13A lader bilen vår 12km rekkevidde i timen. Da blir det fort mer enn et døgn kontinuerlig lading for å komme seg hjem igjen. I tillegg er det ofte skikkelig kaldt på fjellet, noe som gjør ladingen enda tregere.


Jeg tenker motsatt. Hjemme har jeg ofte bruk for 32A da det hender titt og ofte at jeg kjører langt i løpet av dagen for så å være hjemme noen få timer rundt middag og deretter kjøre langt igjen.

På hytta er jeg minimum 2 døgn (som regel mye lengre), så der haster det ikke på langt nær så mye med ladingen.

Ang. rødt stikk så ville jeg droppet det. Det er vel stort sett kun eldre Teslaer som kan lade fra rødt stikk med medfølgende ladekabel, og selv de må kjøpe en adapter til over 1000,- ekstra. I tillegg må man ha dyrt B-vern i skapet om man har rødt stikk. 

Jeg ville lagt ut en 3x20A kurs med 5G4 kabel, og kun vanlig jordfeilautomat i skapet. Ikke koble kursen til noe, bare la en god stump henge klar (og tape over sikringen + kabelende). Når elbilen kommer så kjøper du en ladestasjon med integrert DC-RCM (DC-filter), da er det bare å koble den rett på kabelen og stille den inn til 16A. 

20A kurs pga. at det er smart å ikke belaste kursen 100%. Evt. kan man gå for 16A kurs og stille ladestasjonen på 13A, for eksempel. Men 4mm2 kabel koster ikke mye mer enn 2,5mm2.
   #20
 4,269     0
Så lenge man kjøper ordentlig materiell så holder 16A sikring fint 16A last, men enig at det ikke skader å ha 20A Wink

Har også venner med elbil som er troende til å være med på hytta, da er det plutselig dobbelt så mange kWh som skal lades i løpet av en helg - ser ingen grunn til å ha kun 16A enfas om det er 400V tilgjengelig.