5,790    19    3  

Legge opp strøm til el-bil lader

DDE
 4     3
Hei, 

Skal innstallere el-bil lader i garasjen av typen: http://www.easee.no/ 

Dermed trenger jeg også mer strøm ut til garasje. Har idag en 16A (2,5mm), men ønsker kanskje å legge opp en 32A (6mm) ut. 

Spørsmålet er hva er beste løsning her?

I sikringsskapet har jeg 63A hovedsikring, enfase og plass til en kurs til. Siden denne laderen har innebygd B-vern, kan en da bare legge opp en 32A kurs og 6mm2 kabel rett ut til laderen i garasjen?
Ca. 15m ut til garasje, og hvilken type kabel kan brukes uten trekkerør? Noen innspill? 

Kommer selvfølgelig til å la elektriker gjøre jobben, men vil bare vite litt hva som kreves. 

   #1
 612     0
Jeg la trekkerør på forhånd, målte opp, bestilte lader selv og ringte elektriker når alt var på plass. Så installerte elektriker ny kurs (hos meg med B-vern), trakk kabel og installerte laderen. Elektrikeren brukte ca 2 timer.
zyp
   #2
 460     0
Med B-vern i ladeboksen kan du som du sier ha en ordinær jordfeilautomat i sikringsskapet, og da er det heller ingen spesielle krav til kabel.

Jeg er dog litt skeptisk til hvorvidt du har kapasitet til 32A-lading om hovedsikringa er 63A enfase, men Easee-laderen er vel smart nok til at den kan regulere etter hvor mye kapasitet som faktisk er ledig, så da går det nok bra. Bare regn med at elektrikeren også vil henge seg litt opp i det.
   #3
 24,668     Akershus     0
Det er imo gunstig å installere her med 32A og heller ha et ladeuttak hvor en enkelt kan justere ned. Da har en mulighet for å «kriselade ved behov ved å proritere bilen fremfor huset.
Signatur
DDE
  (trådstarter)
   #4
 4     0
Med B-vern i ladeboksen kan du som du sier ha en ordinær jordfeilautomat i sikringsskapet, og da er det heller ingen spesielle krav til kabel.

Jeg er dog litt skeptisk til hvorvidt du har kapasitet til 32A-lading om hovedsikringa er 63A enfase, men Easee-laderen er vel smart nok til at den kan regulere etter hvor mye kapasitet som faktisk er ledig, så da går det nok bra. Bare regn med at elektrikeren også vil henge seg litt opp i det.

Dette er jo en smart lader med lastbalansering, så kan ikke se at det kan bli noen kapasitetsproblemer. Og med 32A vil en jo ha nærmere 7 kw, så da holder det å lade på natten, og da er jo forbruket i huset minimalt. Men hvilken type kabel egner seg å legge fra sikringskap til garasje? Og det holder vel med 6mm2?
Legges nok i trekkerør der den skal graves ned.
zyp
   #5
 460     0
Man legger vanligvis PFSP eller PFXP. PFSP kan legges rett i jord uten rør, men jeg ville ha lagt trekkerør uansett. PFXP er dobbelisolert og må brukes om du ikke har forankoblet jordfeilvern, men om du har DC-vern i ladeboksen og en jordfeilautomat med AC-vern i sikringsskapet så spiller det ingen rolle hvilken du velger.
   #6
 4,251     0
Det er ikke gitt at du kan legge PFXP til garasje. Den kan ofte ikke ligge i rør i bakken. Skjermdump fra Draka kabel:
Legge opp strøm til el-bil lader - Screenshot_20190816-230140_Samsung Internet.jpg - elektrikern

zyp
   #9
 460     0
Det er ikke gitt at du kan legge PFXP til garasje. Den kan ofte ikke ligge i rør i bakken. Skjermdump fra Draka kabel: …

Tenker du fordi det vil samle seg vann i røret, og den ikke er godkjent for å ligge i vann? Sånn jeg leser den skjermdumpen står det ellers bare at den ikke er godkjent for direkte nedgraving.

I den forrige leiligheten jeg bodde i ble det i alle fall lagt PFXP til carport, gjennom et par meter nedgravd rør i bakken mellom hus og carport.

Nå kan det selvfølgelig hende at det er litt variasjon mellom kabelprodusentene. I følge fakturaen var det denne varianten som ble lagt, og der sier databladet som følger: Kan nedgraves hvis det gis ekstra beskyttelse.
DDE
  (trådstarter)
   #10
 4     0
Men angående trekkerør da. Finnes det trekkerør med drenering? Ser jo for meg at det kan bli mer belastning for en kabel i et trekkerør som konstant er fylt med vann vs. Kabel som ligger fritt i bakken med drenering. Dette skal graves ned på en strekning rundt 3m, og det er på et område hvor det aldri er tung trafikk over. (Kun personer som går, ingen kjøretøy). Hva kan være best i lengden tenker dere?

Blir veldig teknisk her nå men Wink