#31
 2,435     Hordaland     0
Gummimatter på garasjegulvet hadde nok fungert Smile

Jordfeil i elbiler er nok ikke så utbredt enda, og vil nok heller ikke bli et kjempestort problem. Derimot i de få tilfellene det kommer til å inntreffe, er det viktig at det er nødvendig utstyr for utkobling, slik at ikke personer kan bli utsatt for faremomentene det medfører.

For min del vil jeg påstå at brannsikkerheten er det største problemet (mest utbredt/flest tilfeller). Samtidig vil jeg påstå at dersom man ser på brannsikkerhet og sikkerhet ved jordfeil, så er det jordfeilsikkerheten som er viktigst.
Signatur

   #32
 1,725     Trondheim     0
"De fleste har sett konsekvenser av små lithium-batterier i bærbare pc'er og mobiltelefoner som eksploderer og tar fyr"

Nei, faktisk ikke. Kjenner heller ingen som skulle ha vært med om at en slik batteri skulle eksplodert/begynt å brenne.
Hvis du mener at de fleste har sett dette i en avis så kan det stemme, men det er fortsatt ikke "vanlig" hendelse det er bare at mange har fått kjennskap om samme hendelser...

Klart at det finnes risiko knyttet til alt vi gjør, men samtidig mener jeg at det saknes belegg for å hevde at elbilading er det farligste vi har av elektriske ting i husholdningen. Sett i forhold til potensiell skade mtp strømstyrke, kansje, men statistisk trur jeg ikke dette kan styrkes med faktiske skadetilfelder .

En del av diskusjon rundt elbiler i Norge bærer tydelig preg av at folk er irritert over fordelene elbiler nyter av. Dette skaper veldig sterke skiller og unyansert kritikk. Jeg har ingen illusjoner om at man er kolossalt mye mindre miljøskadelig med en slik, men potensialet finns der.
Kjeden fra strømproduksjon til forbruk er til de grader mere strøm(pun intended)linjeformet og mindre infrastrukturkrevende enn alt annet. Samtidlig er elbil faktisk overlegen i daglig praktisk bruk.

MVH
Sakke
   #33
 2,435     Hordaland     0
Dog mener jeg fortsatt at tørketrommel er den farligste elektriske enheten man har i en husstand. Smile

Når vi allerede er off topic. Du vil ikke moderere deg og nevne komfyr Wink

Tja, til en viss grad kan jeg være enig Smile

Det er sjeldent en komfyr tar fyr av seg selv, det går vel mest på "brukerfeil". Bruk av tørketrommel om natten er vel gjerne en større fare. Tørketrommel er ofte plassert i et vaskerom, hvor man gjerne ikke har røykdetektor plassert. Tørketrommel er vel det elektriske apparatet i en husholdning som forårsaker flest branner pga "produktfeil"/selvantenning. Kaffetrakter stiller seg vel gjerne på samme linje, dog vil jeg kategorisere de fleste kaffetrakterbranner som "brukerfeil" igjen.
Signatur
   #35
 1,725     Trondheim     0
Eydybdal:
"For min del vil jeg påstå at brannsikkerheten er det største problemet (mest utbredt/flest tilfeller"

Jeg ser at du påstår det, men har du noen belegg for det? Jeg har sett to artikler om Elbil som har tatt fyr (to teslaer i USA) begge brant relativt sakte og det var ingen problemer med å redde seg.
Fant en artikkel/forkningsforsøk der man undersøkte branntilløp i en elbil:
http://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/152073

"En annen fordel med elektrisk bil er en mye lavere energitetthet3 i batteripakken sammenliknet med energitettheten i en bensintank. Energitettheten i 40-60 liters bensintanker (12,1 kWh/kg) er 121-201 ganger større enn energitettheten til en litium-ion bilbatteripakke. Energitettheten i en bilbatteripakken kan variere mellom 0,06-0,1 kWh/kg avhengig av vekt og energiinnhold i batteriet "
Link til hele teksten: http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/152073/BlikengAgerup.pdf?sequence=1&isAllowed=y

MVH
Sakke
   #36
 1,411     Hordaland     0
Selv har jeg leaf med 10a lader. Har lagt opp egen kurs på 16a med 2,5m2 kabel ut til elko dobbel stikk. Har hengt opp krok ved siden av stikken for å henge "kladden" i, for å ikke belaste stikken unødvendig. Er dette "farlig"? Har kjent på pinnene på stikken rett etter lading, og er ikke nevneverdig varme.
Signatur
   #37
 2,435     Hordaland     0
"De fleste har sett konsekvenser av små lithium-batterier i bærbare pc'er og mobiltelefoner som eksploderer og tar fyr"

Nei, faktisk ikke. Kjenner heller ingen som skulle ha vært med om at en slik batteri skulle eksplodert/begynt å brenne.

Jeg mener ikke det er "vanlig" at slike produkter begynner å brenne/eksplodere, om det var slik du oppfattet meg.

Poenget var at jeg tror de fleste har sett innslag i både aviser og TV-nyheter av hvilke konsekvenser det medfører når slike små lithium-batterier tar fyr. Selv med svært små batterier, blir skaden ofte stor. Når dette multipliseres opp til den batterimengden som er i elbiler, så vil skadene naturligvis bli langt større.

Brann i elbiler vil nok oppstå svært sjeldent. Det er først i kollisjonsulykker det begynner å bli farlig. Lithium batterier er selvantennende ved kortslutning. En kraftig kollisjon med elbil kan forårsake skade på batterier eller elektronikksystemet som gjør at batteribanken selvantenner. Slår man med en hammer på et vanlig lithium-batteri fra en mobiltelefon, så eksploderer batteriet og tar fyr i løpet av sekunder.


En liten videosnutt som viser hva som skjer når et Li-Ion batteri blir kortsluttet. Batteriene i en elbil ligger under dørken i bilen. Man får ingen forvarsel hva som skjer, plutselig så står batteribanken i full fyr.

Lite snakk om farligste elektriske forbruker! - tesla-batt.jpg - finnmark4ever
Lite snakk om farligste elektriske forbruker! - Tesla_Model_S_Chassis_Battery.jpg - finnmark4ever
Her er batteribanken som ligger i en tesla. Hele dørken er et stort Li-Ion batteri.

Batteribanken er godt innkapslet, og i grunn godt beskyttet mot en generell brann. Ved en kollisjonsulykke derimot blir saken verre da batteribanken kan selvantenne. Oppstår en slik ulykke i en tunnel, så vil det kunne få store konsekvenser pga rask eskalering, langt raskere enn brann i en bil med fossilt brennstoff.
Signatur

   #38
 1,725     Trondheim     0
Den artikkelen jeg lenket til er rett så interessant og analyserer temaet ganske bra, samt at det var gjort et forsøk med en el-bil.

MVH
Sakke
   #39
 24,960     Akershus     0
En norsk batterileverandør tør ikke sende batterier på størrelse med en liten brannslukker med transportør. De sender en firmakurér. Kjenner ikke kjemien i de batteriene.
Signatur
  (trådstarter)
   #40
 6,009     Finnmark     0
Ser på elbilforum at det markedsføres bygging av DIY ladekabler type universale for bruk på allslags strømkontakter...............Originale kabler koster vel opp i 10000 kr??
Dette er ikke nevnt i artikkelen om brannfare ved "hjemmeladning".

......Men uansett paradoks å bruke feks over 700000 på en elbil, og ikke ha oppgradert strømmen hjemme, eller?

Neste SUV vi kjøper blir muligens hybrid, og da skal jeg hvertfall få egen kurs med jordfeilbryter type B for hjemmeladning.........
Signatur