638    13    2  

Lithiumbatterier i røykvarsler

 220     Kviteseid     0
Jeg kjøpte Lithiumbatterier for å sette i røykvarslerne idag. Ekspeditøren hos Elektroimportøren gjorde meg oppmerksom på at ikke alle varslere kan ha lithiumbatterier. Det var jo en nyttig opplysning jeg ikke var klar over. Jeg spurte om hva som går galt dersom en gjør feil på dette. Hun visste ikke. Er det noen som vet? Blir de ødelagte eller går det avgjørende ut over funksjonen, enten varslinga eller den trådløse kommunikasjonen mellom dem.

Og hva er mon tro årsaken? Er det andre apparater, feks fjernkontroller som har tilsvarende problem? 

HSt
   #1
 36,580     Lillestrøm kommune     0
Lithium kan ha høyere spenning, på hytta har jeg en varsler som ga alarm med et nytt 9V batteri, alkalisk, men spenningen var godt over 9V

Når jeg belastet batteriet en stund med en batteritestet falt spenningen noe og den sluttet å gi alarm.

Ellers kan Lithium i noen tilfeller gi for lite strøm, spesielt til utstyr som bruker mye i noen us eller millisekunder. Tror ikke dette gjelder røykvarsler
   #2
 820     0
Du kjøper jo batteri etter hvilken type betegnelse du trenger. og hvilken volt.

Alkaliske har jo f.eks 1.5volt AA - oppladbart nc og ni-mh er 1.2volt.

Bytter ikke til lithium uten at det sto lithium inni ifra før.
Signatur
HSt
   #3
 36,580     Lillestrøm kommune     0
Det er jo feil, en kan sjekke I bruksanvisning hvilken type som er ok. Men når et alkalisk batteri hadde 9.48V så er det også litt skyld på batteri produsenten at det evt går feil. Og ikke bruk Elkjøp som hjelp her de skrev at en kunne bruke alkalisk der bruksanvisning sier Lithium (på Nest Protect)
   #4
 820     0
Det er jo feil, en kan sjekke I bruksanvisning hvilken type som er ok. Men når et alkalisk batteri hadde 9.48V så er det også litt skyld på batteri produsenten at det evt går feil. Og ikke bruk Elkjøp som hjelp her de skrev at en kunne bruke alkalisk der bruksanvisning sier Lithium (på Nest Protect)

Var jo det jeg skrev Du kjøper jo batteri etter hvilken type betegnelse du trenger. og hvilken volt. MAO Bruksanvisningen eller som regel trykket på selve apparatet også.

Hva elkjøp sier bør vel ingen følge? de har selgere og kun selgere.
Signatur
   #5
 820     0
Det er jo feil, en kan sjekke I bruksanvisning hvilken type som er ok. Men når et alkalisk batteri hadde 9.48V så er det også litt skyld på batteri produsenten at det evt går feil. Og ikke bruk Elkjøp som hjelp her de skrev at en kunne bruke alkalisk der bruksanvisning sier Lithium (på Nest Protect)

Batteri viser og skal alltid ha mer volt enn oppgitt. Når det faller under oppgitt volt så er det dødt. Så det er feil det du skriver om for høy og lav spenning.

Et 12v bilbatteri er 14.4v ikke unormalt.
Signatur
HSt
   #6
 36,580     Lillestrøm kommune     0
Igjen er det feil Smile

Et 9V batteri brukes ofte til det er 7.5V på batteriet, anpå forbruk. Et batteri har en utladningskurve gitt for en gitt belastning.

Hvis du sjekker AA Lithium så har det høyere spenning enn AA alkalisk ved start

   #8
 820     0
Igjen er det feil Smile

Et 9V batteri brukes ofte til det er 7.5V på batteriet, anpå forbruk. Et batteri har en utladningskurve gitt for en gitt belastning.

Hvis du sjekker AA Lithium så har det høyere spenning enn AA alkalisk ved start

Igjen prøv siter knappen.
Signatur
HSt
   #9
 36,580     Lillestrøm kommune     0
Ikke forbudt å lære noe nytt :

Et vilkårlig eksempel fra Google

https://www.powerstream.com/9V-Alkaline-tests.htm

Se på kurvene.

Med multimeter uten last vil batteriene vise 9V mye lengre, det er ved belastning at en ser den reelle spenningen som er tilgjengelig 
Siste redigering: Tuesday, September 1, 2020 10:59:07 PM av HSt
   #10
 10,486     Akershus     1
Det er jo feil, en kan sjekke I bruksanvisning hvilken type som er ok. Men når et alkalisk batteri hadde 9.48V så er det også litt skyld på batteri produsenten at det evt går feil. Og ikke bruk Elkjøp som hjelp her de skrev at en kunne bruke alkalisk der bruksanvisning sier Lithium (på Nest Protect)

Batteri viser og skal alltid ha mer volt enn oppgitt. Når det faller under oppgitt volt så er det dødt. Så det er feil det du skriver om for høy og lav spenning.

Et 12v bilbatteri er 14.4v ikke unormalt.


Dette er feil.

Ladespenning på et 12V bilbatteri er typisk 14.4V (ved +20C), og bør økes ved lavere temperatur. Det kan også varieres etter ladesyklus. En kort ladesyklus (typisk i en bil), så kan det godt være høyere spenning for å lade fullt. En ladespenning på 15V kan være helt fint i noen tilfeller, ikke i andre.

Et typisk 12V bilbatteri er fulladet ved ca. 12,7V hvilespenning, og er helt utladet ved 10,5V. Litt avhengig av type batteri, bør det ikke tappes noe under 11,7 - 12,0V før det lades opp igjen.

Dette kan du tydeligvis ikke noe om, så les deg heller litt opp, enn å sitte her og spre feilinformasjon.
Signatur