24,732
39
6
Ny 32A-kurs til hurtiglader El-bil. Mulig?
113
Birkeland
0
Trodde det kun var TN nett en kunne få skikkelige elbil-ladere til?
Dersom TN er nødvendig, så kommer det til en dyr, stor og tung transformator.
Det er ingen problem med 50A hovedsikring. Men det kan være en fordel med Laststyring, samt unngå å koble en av fasene likt med komfyren.
Normalt så setter man en philip-hauge kontakt for 1-fas / 2-fas lading ved 16A eller 32A. Overganger til bilen får man kjøpt fra forhandler.
Over 10A må man ha annen type, feks rundstift.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg skal ha en Kia Soul EV. Den har innebygget 6.6Kw lader, så trenger derfor en 32A kurs for å kunne utnytte den fullt ut.
Inntaket er vel 3-fase siden det står: L1-L2-L3. Men det er bare L1-L2 som er brukt på alle kursene.
Her er laderen jeg skal benytte. Den kan stilles inn på intervaller: 6, 8, 10, 13, 16, 20, 24, 28, 32A
Det er 1-fase lader.
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html
Er det mulig med dagens hovedsikring og løsning? Hvis ikke, vil det hjelpe å øke hovedsikringen? Tverrsnittet på inntakskabelen tilsier at jeg iallefall kan smelle inn en 63A hovedsikring uten problemer.