#11
 1,151     Akershus     0
OBS, avhengig av hvor i landet du befinner deg er det ikke sikkert at nettselskapet godkjenner lading over 20 Ampere.
Hafslund, skagerakk energi og Eidsiva har sendt ut skriv til innstallatører ang dette.
Agder energi er de hardeste å forhandle med, de krever forhåndsmelding ved all elbil lading over 10 Ampere (altså fra 13 ampere og oppover)
Dersom man velger å bryte dette og det skaper problemer for nevnte nettselskaper så vil de fakturere hver enkelt person som skaper trøbbel for kosten det kommer på å oppgradere anlegget!

Når du kommer til elbil lading vil jeg uansett anbefalle å innstallere en mode 3 lader for å sikre anlegget best mulig, samt å koble direkte, det er ingen god løsning med stikkontakter uansett strømstyrke, det er også krav idag til dedikert kurs for elbil lading samt jordfeilbryter type B (eller løsning som sikrier at DC fielstrømmer ikke kommer ut på nettet) uansett når det kommer til lading av elbil.

  (trådstarter)
   #12
 113     Birkeland     1
Vi har dessverre Agder Energi som nett-leverandør. Skjønner at de er utrolig vanskelige. Men er det noe argument at årsforbruket vårt de 5 siste årene har vært under 12.000 kWh? Vi trekker i gjennomsnitt bare 1.3Kw pr time gjennom hele året, så vi er ikke akkurat noen storforbruker av strøm i utgangspunktet (5 år gammel tomannsbolig). Ikke har vi induksjonplatetopp heller. Bare lurer på hvilke argumenter jeg kan komme med for å få til en 32A kurs hvis de setter seg på bakbeina.
   #13
 4,452     Vestlandet     0
Jeg tipper du er helt prisgitt hvor stor belastning det er på nettet akkurat ser du bor. Send en hyggelig mail til dem og spør.

Ellers så hører du med forskjellige elektrikker og håper på at noen ikke har fått det med seg 😆
Signatur
   #14
 25,348     Akershus     1
Når du kommer til elbil lading vil jeg uansett anbefalle å innstallere en mode 3 lader .....


Mange som er i villrede her så jeg presiserer: ved all hjemmelading i dag så sitter laderen ombord i bilen.

Boksen på veggen hjemme er bare en dedikert ladekontakt med litt elektronikk for å kommunisere med bilen.

Jordfeilbryter kl B er det vel strengt tatt bare behov for der bilen faktisk trekker 3-fase?
Signatur
   #15
 1,806     Trondheim     0
Bestill elektriker. Gi beskjed om at du ønsker en 3 fase 32A CEE kontakt i garasjen. Da har elektrikeren ryggen sin fri mot sin lokale energileverandør. Få satt på støpsel på ladestasjonen...
   #16
 111     0
OBS, avhengig av hvor i landet du befinner deg er det ikke sikkert at nettselskapet godkjenner lading over 20 Ampere.
Hafslund, skagerakk energi og Eidsiva har sendt ut skriv til innstallatører ang dette.
Agder energi er de hardeste å forhandle med, de krever forhåndsmelding ved all elbil lading over 10 Ampere (altså fra 13 ampere og oppover)


Har du en referanse til dette med Agder Energi? Jeg har ikke hørt noe om dette ennå.

   #18
 1,151     Akershus     0
Når du kommer til elbil lading vil jeg uansett anbefalle å innstallere en mode 3 lader .....


Mange som er i villrede her så jeg presiserer: ved all hjemmelading i dag så sitter laderen ombord i bilen.

Boksen på veggen hjemme er bare en dedikert ladekontakt med litt elektronikk for å kommunisere med bilen.

Jordfeilbryter kl B er det vel strengt tatt bare behov for der bilen faktisk trekker 3-fase?


Det har du helt rett i, jeg burde skrevet at man burde innstalere en wallbox for å få mode 3 lading hjemme.

Boksen forteller igrunn bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig og bilen trekker det den klarer innefor de grensene som da er satt.

Det ble i desember gitt et utspill fra NK64 kommisjonen ang B vern, det er nå krav til B vern (eller likeverdig, altså jordfeilvern som detekterer DC strømmer, pr idag vet jeg bare om Salto Ladestasjoner som har en løsning som går under likeverdig på 1 fase lading, alt annet må nå dekkes av B vern)

"NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende:
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
NK64 påpeker at dersom en ladestasjon er forsynt med strømstyrt jordfeilvern for hvert tilkoblingspunkt, er kravet i 722.531.2 allerede dekket og ytterligere strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunktet er ikke nødvendig."

http://www.nek400.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
   #19
 1,151     Akershus     0
Bestill elektriker. Gi beskjed om at du ønsker en 3 fase 32A CEE kontakt i garasjen. Da har elektrikeren ryggen sin fri mot sin lokale energileverandør. Få satt på støpsel på ladestasjonen...


Jeg fatter ikke at folk fortsatt mener at man skal lure "systemet". Det er der for at alle skal ha leveringssikkerhet og kvalitet.
Er en mentalitet om meg, megselv, megselv igjen også noen andre hvis det er meg tilgode.... Her tilbakeholder man informasjon som er helt klart vesentlig og gjør seg selv til "kjeltring" og for hva....?
   #20
 1,151     Akershus     0
Vi har dessverre Agder Energi som nett-leverandør. Skjønner at de er utrolig vanskelige. Men er det noe argument at årsforbruket vårt de 5 siste årene har vært under 12.000 kWh? Vi trekker i gjennomsnitt bare 1.3Kw pr time gjennom hele året, så vi er ikke akkurat noen storforbruker av strøm i utgangspunktet (5 år gammel tomannsbolig). Ikke har vi induksjonplatetopp heller. Bare lurer på hvilke argumenter jeg kan komme med for å få til en 32A kurs hvis de setter seg på bakbeina.


Jeg skriver at du må inn med en forhåndsmelding til e-verket, dette er ikke et forbud men en søknad rett og slett, og det kan hende at du får lov til å innstallere denne, eller du får kanskje en begrensning på 20 Ampere eller lignendne, men det må du søke om for å få svar på. Og best av alt, når du har gjort dette er det ingen som kan komme og "ta deg" i ettertid siden du har gjort alt riktig.