#221
 21,481     Enebolig     0
Nok en gang kan jeg bekrefte at folk flest ikke vet hva en jordfeilbryter er. Selv om kundene opplyses om at de skal testes, så mottar man så mye informasjon om dagen at man fint kaster bort det som ikke anses som viktig. Jordfeilbrytere og dokumentasjon er slike ting, informasjon og papirer som ofte forkastes. El anlegget skal bare virke, og det gjør det jo stort sett.

Når det gjelder defekte jordfeilbrytere, så er dette (etter min erfaring) stort sett enkle forankoblede jordfeilbrytere i eldre anlegg, altså ikke jordfeilautomater. Det er rimelig å anta at produktets alder er avgjørende.

   #222
 3,216     0

Eier av anlegget er ansvarlig for at anlegget fungerer. Det er hjemlet i lov.

At eier ikke følger produsentens anvisninger er eiers ene og alene ansvar.

At eier ikke har teknisk kompetanse, fritar ikke eier fra ansvaret.

Så kan man spørre seg om risikoen for skade er tilstede.

Risiko er resultatet av sannsynligheten og virkningen av en hendelsen. Den relativt lav i denne sammenheng og derfor gir nok de fleste blaffen.

Fra et ingeniørsynspunkt blir det absurd å påstå at jordfeilautomatene ikke er konstruert godt nok. Mennesket må ta inn over seg begrensinger i ting vi lager/konstruer. Du kan ikke si at en Breitlingklokke er elendig konstruert siden batteriet må byttes hvert 4 år.


Man kan snakke om ansvar så mye man vil. Men realiteten er at folk i praksis ikke gjør det. Det viktige her er ikke å plassere ansvar, det er å sikre god funksjon. Man kan si at det ikke er noen vits med sikre biler heller, folk har selv ansvar for å kjøre forsvarlig i forhold til bilens sikkerhet. Man må rett og slett forholde seg til at folk ikke alltid gjør som man bør.

Og ingeniører må ta innover seg begrensingene i folkene de konstruerer for. Det er mulig å lage jordfeilsystemet annerledes. Er det verd det? Kanskje ikke. Men om man mener dette er ett seriøst sikkerhetsmessig problem, så bør man ta konsekvensen av det og lete etter en løsning.
   #223
 22,342     Akershus     0
Lurer på om du vil ha trafikkelys som leier deg over veien.

Skal vi få tilstander der du en gang i måneden får en "trykke på testknappen fyr" kommer og sjekker jfben din?

   #224
 3,216     0

Lurer på om du vil ha trafikkelys som leier deg over veien.

Skal vi få tilstander der du en gang i måneden får en "trykke på testknappen fyr" kommer og sjekker jfben din?


Neppe, men du fortsetter jo å late som dette er noe alle unntatt de mest udugelige gjør. Er du enig i at de aller færreste gjør det? Synes du det er ett problem?
   #225
 725     Lier     0



Hvor mange jordfeilbrytere skiftes pr år fordi en finner feil på dem. (Hold lynnedslag etc utenom)


Tusenvis


At en må skifte ut tusenvis av automater der sikringsdelen er OK mens jf delen svikter og må skiftes og at dette oppdages ved test, stiller jeg meg tvilende til.


Tok en sjekk i nabolaget her - en av 8 visste i det hele tatt om de hadde jordfeilbryter eller ikke, så her er det det opplynsingsbehov.

At det er greit å sjekke noe som kan sjekkes er selvfølgelig bra, men hva med resten av sikringen? En bør vel også teste minst en gang i året om den faktisk løser ut ved den strømmen fabrikanten angir og at den løser ut raskt nok?


Jeg har ingen ting med private å gjøre, bare større bygg osv. Trikkere/installatørene bygger for det meste privatskap selv. Har bytta flere hundre automater og enkeltstående jordfeilbrytere. Tror ikke helt du vet hvor mange som er montert her og der. Forrige bygg leverte vi over 8000 automater til. Så det er en del mer enn hva du tror der ute.
Signatur
   #226
 22,342     Akershus     0
ATW:

Det er få som gjør det så vidt jeg vet.

Neppe noe stort problem. De ergentlig robust bygget.

Testen er der fordi man skal være nesten helt sikker på at alt er ok. Alt sikkerhetsutstyr jeg kommer på skal testes eller skiftes etter en viss tid, selv kollisjonsputene i bilene.
   #227
 3,216     0

ATW:

Det er få som gjør det så vidt jeg vet.

Neppe noe stort problem. De ergentlig robust bygget.

Testen er der fordi man skal være nesten helt sikker på at alt er ok. Alt sikkerhetsutstyr jeg kommer på skal testes eller skiftes etter en viss tid, selv kollisjonsputene i bilene.


Ja, da virker det som vi nesten er 100% enig. Takk for svaret.

   #228
 725     Lier     0
Som en kollega sa til en kunde. "Du skakke lære farrin å ronke".
Signatur
   #229
 21,481     Enebolig     0
Hvor mange sjekker brannslukningsapparatet sitt? Ved brannforebyggende el sjekk har jeg blitt overrasket over at svært få har styr på hverken brannslukningsapparat eller røykvarsler. Ofte sier de at det ligger en i skuffen, og skynder seg for å hente denne slik at de kan oppnå rabatt på forsikringen.

Likevel er alle oppegående mennesker enig om at det er smart å ha i orden. Til tross for at det kreves vedlikehold og sjekk av brukeren. Og selv om det ikke gjøres.
   #230
 725     Lier     0
Kollega bytta akkuratnok en 400A chint effektbryter fra 2008. Samme gjengangern. En fase som hadde falt ut og ikke la inn igjen. Ingen ytre påvirkning eller skade på bryter, datt bare ut.
Signatur