#21
 1,029     Oslo     0


Mye rart her, men dette er da bare en topoltbryter (siden det er N der og den er merket 2) som er koblet og brukt som enpolbryter, ingen feil og ingenting å bekymre seg for.

Bryteren fungerer slik at når den bli skrudd på så blir det forbindelse mellom L til ^ over L, og  N til ^ over N, om du bruker begge (topolt) eller bare L eller N (enpolt) har ingen betydning for sikkerhet eller bryterens funksjon.

Har du lest første innlegget:
"Problemet er at ledningen fra koblingsboks til topolt bryter er koblet til de to punktene merket ^ på bryteren. L og N er ikke i bruk. "

Kan du forklare hvordan dette skulle virke? Eneste muligheten er at L og N er lasket.


Nei ser jeg har lest feil, men hvis dette er en enpoltbryter som er merket feil vil jo L stå over et tomt hull da enpoltbrytere ikke har skrue der L står på topolte brytere hos Elko.

   #22
 296     Tromsø     0
Det ble vel nevnt her at bryteren kunne vært ombygd.

Litt praktisk resonnering:
Koblingen av ledningene på bryter tilsvarer kobling på en 1-polt bryter.
Hva om opprinnelig bryter er blitt defekt, trikker på stedet har en 2-polt i bilen og bygger denne om slik at den virker som 1-polt.
Merking blir selvfølgelig helt feil, men anlegget virker. En kollega bygde en 3-polt bryter av to brytere, fungerte helt fint.
I dag ville man forvente at slikt ble tegnet/skrevet ned og lagt i sikringsskap eller ved samsvarserklæring, men i tidligere tider var ikke det vanlig. Da reparerte man feil slik at kunden ble fornøyd (som regel).
Bare en tanke, siden TS skriver "eldre hus".
Men kan selvfølgelig ta helt feil  ;)
  (trådstarter)
   #23
 8     Haugesund     0
Hei og takk for alle svar.
Jeg har nå byttet til en ny topolet bryter og kablet på samme måte. Da virker det ikke, noe som er logisk. Jeg har derfor lagt inn en lask mellom L og N, - da virker det. Er det akseptert å gjøre det? Ser fremdeles ikke noe uvanlig med den gamle men gidder ikke sjekke mer i kveld. Rare greier...
   #25
 923     0

Det ble vel nevnt her at bryteren kunne vært ombygd.

Litt praktisk resonnering:
Koblingen av ledningene på bryter tilsvarer kobling på en 1-polt bryter.
Hva om opprinnelig bryter er blitt defekt, trikker på stedet har en 2-polt i bilen og bygger denne om slik at den virker som 1-polt.
Merking blir selvfølgelig helt feil, men anlegget virker. En kollega bygde en 3-polt bryter av to brytere, fungerte helt fint.
I dag ville man forvente at slikt ble tegnet/skrevet ned og lagt i sikringsskap eller ved samsvarserklæring, men i tidligere tider var ikke det vanlig. Da reparerte man feil slik at kunden ble fornøyd (som regel).
Bare en tanke, siden TS skriver "eldre hus".
Men kan selvfølgelig ta helt feil  ;)



Akkurat slik jeg tenkte meg.

Skjønner ikke hvorfor du skiftet til en topolt bryter med lasking til 1-polt når du hadde en fungerende 1-polt som var feilmerket?
Skulle du skiftet ville jeg skiftet til en 1-polt eller koblet så man fikk topolt brudd om praktisk mulig.

Men nok om det.