(trådstarter)
   #11
 257     Trondheim     0
Lastbalansering er at en kan ha to ladere på en kabel som snakker sammen og utnytter ledig effekt uten å ta sikringen. Det lønner seg ikke å velge de aller rimeligste boksene som ikke har dette. De har gjerne heller ikke funksjoner for automatisk styring av lading når strømmen er billigst.

Legge opp kabel slik at en kan flytte punktet fra ute til inne i garasje er lurt. Men desverre er ikke biler enige om hvor ladekontakten er.


Takk for svar! Vi kommer til å kjøpe Easee ladeboks.

Jeg får tenke mer på dette med plassering yttervegg garasje, med mulighet for å flytte ladeboksen inn i fremtiden.

Jeg tror først av alt at jeg skal få avtalt en befaring med elektriker, og få litt respons på planene mine.

HSt
   #13
 37,315     Lillestrøm kommune     0
40mil kapasitet har vanligvis opp mot 64kWh batteri så ja med lading 2 netter på rad så er 3.7kw helt greit. Greit at de som
enda ikke har el-bil kunnskap får rett info.
  (trådstarter)
   #14
 257     Trondheim     0
Takk for mange gode råd og interessant informasjon! Jeg skal ha dette i bakhodet i det videre arbeidet med installasjon av ladeboks.

Et siste spørsmål: Forrige huseier gravde ned en kabel fra huset til garasjen. Denne går til utelys (9w LED) og stikk i garasjen, samt til to utelys (9w LED) på eiendommen (mellom hus og garasje). Kabelen til garasjen er koblet på en 10A kurs i kjellerstue. Med det blotte øyet og utrent blikk ser kabelen som er nedgravd mellom hus og garasje som den er unødvendig stor til å bære kun 10A. Er det mulig at denne kabelen kanskje er dimensjonert for 16A (2.5mm jordet)?
Det er mulig på en enkel måte å lage en ny kurs til utekabelen, det er kort vei fra koblingspunkt til sikringsskap. Vil denne utekabelen på noen som helst måte kunne brukes til lading av elbil?

Jeg legger ved bilde av koblingspunktet for garasjekabelen, den tykke på høyre side. Dersom en zoomer inn på jord koblingspunktet øverst til venstre kan det se ut som om kabeltverrsnittet er større på garasjekabelen enn jordet leder ovenfor.
Plassering ladeboks elbil - 710C9985-D486-4E8D-AEB3-ED11D07B4D84.jpeg - bjolester
   #15
 24,961     Akershus     0
Enfase eller tre-fasekabel?

Antar enfase. Med ev 2,5 mm2 kan du trolig gå opp til 16A med 3,6 kW lading. Om du koster på deg to transformatorer si 230/400V, så kan du overføre 16*400=6,4 kW. Dog, to slike trafoer koster endel.
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 257     Trondheim     0
KjellGEnfase eller tre-fasekabel?

Antar enfase. Med ev 2,5 mm2 kan du trolig gå opp til 16A med 3,6 kW lading. Om du koster på deg to transformatorer si 230/400V, så kan du overføre 16*400=6,4 kW. Dog, to slike trafoer koster endel.

Takk for svar! Kabelen virker å være enfase og 2,5mm. Går det an å bruke denne kabelen mellom hus og garasje til ladeboks, selv om den har tilkoblet hagelys og lys og stikk i garasjen?
TSt
   #17
 14,881     0
Kabel er trolig 40 m ut ifra hva TS har gitt av informasjon.  Kan være at en må / bør ha såpass kabel for at evt kortslutning skal ta sikringen.  Derfor ikke sikkert at en kan øke sikringen.  

  (trådstarter)
   #18
 257     Trondheim     0
Kabel er trolig 40 m ut ifra hva TS har gitt av informasjon. Kan være at en må / bør ha såpass kabel for at evt kortslutning skal ta sikringen. Derfor ikke sikkert at en kan øke sikringen.


Ja, kabelen mellom huset og garasjen er nok ca 40 meter. Vil det være mulig å montere en ladeboks på denne kabelen dersom en beholder den som en 10A kurs (hagelys, lys og stikk i garasjen finnes på kursen)?

Jeg ville vært fornøyd med en lovlig/sikker ladeboks med lav effekt i noen år, fremfor alt arbeidet med å grave ned en ny 40 meters kabel akkurat nå…
TSt
   #19
 14,881     0
Må nok sette opp et lite sikringskap med underfordeling. Men det kan jo være lurt i alle tilfeller også når en evt får større kabel.