#21
 3,876     Asker     0
Det er verdt å merke at jeg ikke bestrider sluttsummen på regninger jeg har gått. Ofte helt OK og fear. Men jeg føler dette er veldig «få mobil gratis og dyrt abonnement. Eller enda mer korrekt, betal 35 000 for en iPhone, og få billig forbruk (mindre enn Telenor sin selvkost).

Selv har jeg ofte fått punktpris på arbeid, som jeg synes er ryddig og greit. Da er det irrelevant hva delene og tiden koster. Jeg får det jeg trenger til avtalt pris. Og andre kan konkurrere på akkurat den tingen.
Signatur

   #22
 117     0
Det er verdt å merke at jeg ikke bestrider sluttsummen på regninger jeg har gått. Ofte helt OK og fear. Men jeg føler dette er veldig «få mobil gratis og dyrt abonnement. Eller enda mer korrekt, betal 35 000 for en iPhone, og få billig forbruk (mindre enn Telenor sin selvkost).

Selv har jeg ofte fått punktpris på arbeid, som jeg synes er ryddig og greit. Da er det irrelevant hva delene og tiden koster. Jeg får det jeg trenger til avtalt pris. Og andre kan konkurrere på akkurat den tingen.

Min erfaring med elektrikere er at plutselig er punktpriser istedet timepriser når det passer dem, tusenvis av kroner i kjøretillegg for å komme og rette feil elektriker selv har gjort eller målinger som er glemt til dokumentasjon, masse tillegg jeg ikke får forklaring på, små enkle oppgaver ender opp med priser som er helt hinsides gjerne med tusenvis av kroner for små ledningsstumper som blir til overs etc da de skal ha full pris for ledningsruller, inkludert det som ikke blir brukt og som allerede koster 10x prisen på elektroimportøren.
   #23
 5,725     0
Ein må sjølv skaffe seg oversikt over
1) arbeidomfang
2) gjengs priser
3) korleis ein bør utforme forespørsel
og be om oversikt over priser før ein bestiller.
Da blir det mindre overraskelser.
Å be om fastpris kan være aktuelt, men husk at ved fastpriser betaler kunde risikopåslag,
er det på timen og materiell på regning vil det normalt gje lågare pris da leverandør har ingen/liten risiko.


TSt
   #24
 14,509     0
Enig i siste også men det er jo en del ganger at vi ser at timene bare ruller av gårde selv på enkle jobber. I en del tilfeller ville det nok derfor vært lurt at en hadde fast pris. Hadde bekjent jeg gjorde klart til etter avtale men sjef hos elektriker slik at det var enkelt kable opp et nytt kjøkken. Ferdig rør det er det trengtes. Noe omgjøring av eksisterende kabel på list (sette på flere uttak) samt bytte kabel mellom noen punkter i garasje hvor det var benyttet feil kabel tidligere. Jobben kom på over 40 000 som var veldig mye mere enn eier hadde forestilt seg. Her tror jeg kanskje sjefen hadde forventet at arbeider skulle klart dette mye raskere. I så fall hadde fastpris vært lurt. Men jobber som er veldig vanskelig å beskrive kan risiko tillegget bli for stort.
   #25
 2,984     Vestlandet     0
At elektrikarar lyt ha betalt for abeidet er klart. Korleis arbeidet vert prisa er problemet. Det er vanskeleg for forbrukar å forutsjå pris og vanskeleg å vurdera prisnivået på utført arbeid.

Regelverket burde kanskje stilt strengare krav til opplysning om pris. Slik er det ved salg av varer.

200% påslag i pris for materiell t.d. er kun skjult pris for utført arbeid. Elektroimportøren har og påslag i pris som skal dekkje utgifter til reklamasjon og ana. 

Forbrukar ville aldri ha godteke å kjøpa eit produkt der ein ikkje får opplyst pris før kjøpet er gjennomført. 
Signatur
   #26
 4,193     0
Elektroimportøren har og påslag i pris som skal dekkje utgifter til reklamasjon og ana.


Hvis du har kjøpt en termostat hos elektroimportøren så tipper jeg du får en ny termostat i hånda, men må betale for at elektrikeren skifter den.

Om den er kjøpt via elektriker har han et helhetsansvar - det koster penger å feilsøke, gjøre reklamasjon mot grossist/produsent og så montere erstatning.
   #27
 2,984     Vestlandet     2
Elektroimportøren har og påslag i pris som skal dekkje utgifter til reklamasjon og ana.


Hvis du har kjøpt en termostat hos elektroimportøren så tipper jeg du får en ny termostat i hånda, men må betale for at elektrikeren skifter den.

Om den er kjøpt via elektriker har han et helhetsansvar - det koster penger å feilsøke, gjøre reklamasjon mot grossist/produsent og så montere erstatning.

Det er klart eit poeng.

Men om elektrikar forventar såpass mykje reklamasjon at det er naudsynt med 200% påslag, bør elektrikar ta ansvar å byta leverandør.

Påslag er i seg sjølv heilt legitimt. Når påslaga på materiell er astronomiske, er det userløs prising av jobben,og ikkje reell prising av materiala.

"problemet" er at det er særs vanskeleg for kunden å vurdera pris. Det bør vera betre retningslinjer for prising. Samla pris for elektroarbeid i landet vil sikkert vera den same. Det vert sikkert ikkje billigar for kundane i sum. Det er heilt greit.

Liknande problemstilling finn ein ofte hjå materialhandelen og, der hyllepris sjeldan er reell pris.

Signatur

   #28
 117     0
Det er også mange som har ekstra store påslag på "luksus" produkter som elko plus. Jeg kan ikke skjønne noen grunn til at det kan rettferdiggjøres. Elko plus produktene ryker ikke oftere enn vanlig elko. Nå ser jeg på en prisliste hvor mange produkter er sånn og for eksempel en dyrere modell av sikring som koster rundt 100 kr mer i butikken koster nesten 1000 kr mer, jobben skulle vel være akkurat samme.
   #29
 3,876     Asker     0
Sakens kjerne er at man sender en regning basert på timer og materiell man har brukt. Mens det det skulle vært var timer og materiell + påslag. Det er helt irrelevant hva det står for sum under materiell, da det like godt kunne ha vært diktet opp. det er jo på ingen måte hva prisen på det materiellet er. Når jeg får regning fra graveren min står det 6000+ mva for geonett. Da er det ikke slik at dette nettet er kjøpt for 1799,- og faktureres som 6000. I mange bransjer ville man sagt at det var svindel, da materiell prisen i mitt hode bare er "utlegg" som skal faktureres kunde + et evt påslag (i andre bransjer gjerne 15%).

Hadde tatt seg ut om frisøren tok 350 kr for å ta voks i håret, og påsto at de måtte åpne en ny boks, men at du ikke fikk denne.
Signatur
   #30
 392     Rogaland     2
Ser helt vanlig ut det der. Er jo trekt fra 30 prosent.

Har du noen noen ide hvordan det er å drive et firma med håndtverkere? Hvor mye lovpålagte kurs og papirmøller en bruker masse tid på. Du vil vell ha lønn når du hår på jobben også? En kunne sikkert gått ned på prisen på materiellet, men da må timeprisen opp. Timeprisen er det ikke store fortjenesten på.

Ta det som en lærepenge og spørr på forhånd etter pris så føler du deg ikke ranet etterpå.

Jeg synes det er fullstendig useriøst av håndverkere å skjule kostnader for kunder i sinnssyke materialpriser. Dere bør dekke deres utgifter primært ved timeprisen. Og hvis dere har gitt et pristilbud så skal dette dekke alle kostnader. Og til slutt. Hvis dere fakturerer mer enn det som er avtalt skal dere gi en god faglig begrunnelse for dette som tåler en vurdering av annen håndverker innen samme bransje. Heldigvis er det mange seriøse og gode håndverkere også der ute. Men det hjelper å vite hva man skal be om som privatkunde. Men det er dessverre ikke alle privatkunder som vet hva de trenger.

Jeg jobber selv som konsulent, og det er ikke snakk om flere hundre prosent påslag på laboratorieanalyser og lignende forbruksmateriell som jeg viderefakturerer kunden. Jeg har maks 30% påslag på dette, lavere hvis det er større kvanta.

Primærinntekten som konsulent er via fakturerte timepriser. Vi konsulenter har selvsagt også behov for kursing - det er det stort sett behov for uansett bransje. Det er ikke noe som er spesielt for håndverkere.

For hvert oppdrag gir jeg et prisestimat. Hvis jeg ser at det er risiko for overstigelse av prisestimatet tar jeg kontakt med kunden og forklarer årsak til dette. På den måten skaper jeg tillit og mulighet for å gjøre mer arbeid for denne kunden i framtiden.

Hvis jeg hadde drevet konsulentvirksomhet som mange håndverkere, hadde jeg fort mistet kunder.