Jeg har kjørt service i 10 år og konklusjonen er enkel:
Alle syns alt arbeid er for dyrt alltid. Om vi gjør det så billig vi kan, så er det for dyrt, om vi gjør det dyrt er akkurat samme reaksjonen. Men en TV til 20 lapper og svært anlegg og bil til halv mill og båt til 2 , det er heeeelt greit. Gå i dere selv før dere klager og se hva dere får. Nytt sikringskap med arbeid og masse dokumentasjon (som vi er pålagt) samt 1 time i kø i Oslo hver vei, alt dette for 12-15 lapper er vel ikke noe gnåle om, det er 30 år til nest gang.
MEN rett skal være rett. Elektrikeren skal være ærlig med kunden. Svindel må tas opp, men TTT (ting tar tid)
Man blir ikke stinn av gryn av å være elektriker serru, masse ting som koster og mye som blir ufakturerbar tid.
Mitt inntrykk er at rørleggere og elektrikere er veldig faglig flinke, stort sett. Alle jeg har truffet har jobbet effektivt og fint.
PROBLEMET ER:
1) Total inkompetanse når det gjelder logistikk og evne til å ha med seg det viktigste i bilen. Her stinker det kjøretilegg, "må bare stikke og hente noe deler" osv...så er dem borte i timesvis på min regning.
2) Fakturerer med gaffel. Jeg betaler IKKE for at elektriker skal stå i kø med bilen! Jeg betaler for antall kilometer. De fakturerer full veiledende pris på materiell, selv om man vet at innkjøpsprisen er LANGT under det halve!!
Geir, jeg må si meg helt enig med deg. Med den innstillingen bien legger til grunn her tror jeg håndverkere vil gjøre lurt i å ikke ha ham som kunde. Å ha store nok biler til å ha med seg alt sier seg selv å være umulig, og ha store varelagre selv er heller ikke særlig økonomisk smart.
Det vi kan være enige om er at ingen godtar urimelig priser, men da må de være urimelige. Å betale for kjøretid ser jeg ikke som så veldig urimelig, avhengig av grunnlaget for kjøretiden. Når jeg som prosjektleder for et prosjekt i Trysil kjører fra Oslo går takstameteret fra jeg kjører fra Oslo, dog til en lavere takst og med tillegg av km til jeg er hjemme igjen. Dvs lavere taskt i selve kjøretiden og full takst når vi jobber.
Dersom en håndverker må ut å hente utstyr for kunden skulle det da bare mangle at han ikke både fikk km og timebetaling. Han gjør det jo tross alt for kunden.
Som sagt, vanskelige kunder kan skape så mye bry at det kan lønne seg å styre unna.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Mitt intrykk er også at elektrikkere og rørleggere ofte er griske, da tenker jeg ikke på de stakkarne som går ansatt. De kjører rundt i sine svære landcruisere og fakturer nesten alltid over rimelighetens grenser, det som iriterer mest er alle påslagene, kan de ikke greie seg med advokatsalær? neida de skal flå deg på materiellet, rørleggeren vår tok 1500 kr for en metallkrage til et "rørskap"........ Er selv håndtverker og synes all timespris som ligger over 3-400+mva er drøyt, selv gir jeg kunden stort sett alltid materiell til selvkost
Dette er helt typisk, Geir og Incognito viser her meget godt hele poenget med mitt innlegg. Helt latterlig tåpelige innlegg fra dere begge!
Dere leser naturligvis mitt innlegg som om jeg forventer at elektrikere og rørleggere kjører rundt med hele sortimentet til Onninen, Heidenreich og Brødrene Dahl i bilen sin. Selvfølgelig forventer jeg ikke dette!!!
Jeg forstår at dere søker å forsvare en ukultur, men ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.
Dette handler om at jeg har kjøpt rørlegger- og elektrikertjenester i snart 20 år. Altså god erfaring fra kundesiden. Ikke en gang - altså ikke en [s]jævla[/s] gang - har rørleggeren eller elektrikeren hatt med seg nødvendige deler. Her snakker vi standarddeler (f.eks. 16A sikring).
Selv ikke nå sist hvor jeg bestillte en radioator (med delenummer fra heidenreich) og nøyaktige detaljer om rørene som kommer fra sentralfyren klare de å møte forberedt. Neida, her var det 3,5 timer med surring rundt i byen for å hente standarddeler og radiator. Helt håpløst!
Skulle bytte en sikring i sikringskapet i en utleieleilighet jeg eier. Fortalte elektrikeren at det var en defekt 16A jordfeilautomat b-karakteristikk. Tror du han møtte tomhendt opp her hos meg - yes!
Jeg har stor forståelse for at jeg skal betale km. godtgjørelse for å hente deler, men timespris - NO WAY!!
For ett år siden fikk jeg faktura fra min faste rørlegger: Materialer 450,- + Arbeidstimer: 4700,- + Bil/reise/trasport 240,- Dette var for bytte av en stoppekran inn til en leilighet.
Jeg satt inn 4000,- på kontoen til rørleggeren og skrev et brav at jeg var villig til å møte en inkasso med pågangsmot. Han tok til vettet og jeg har nå funnet en annen fast rørlegger.
Jeg betaler gladelig for kvalitetsarbeide og kvalitetsdeler !!
Min påstand er er rørleggere og elektrikere har et alvorlig problem på logistikksiden. Planlegge dagens aktiviteter og sørge for å ha materiell tilgjengelig.
BTW: Hadde en rørlegger innom som måtte innom Onninnen Express for å hente PN-kabel for å legge opp et stikk til vaskemaskin. Jobben ble pent utført og prisen på materiellet var ok. Problemet var prisen han tok for å hente kabelen 4,5 timer. Er det mulig?
Elektrikere og Rørleggere i Oslo er så bortskjemt med å ha lager/utsalg på hvert hjørne at de ikek gidder planlegge/tenke!
Ahh..dagens utblåsning! Ønsker ikke å tråkke noen fagfolk på tærene, men jeg synes dette med "stikke ut og hente deler på din regning kjære kunde" har tatt helt av i Osloområdet. ;D
Da har jo du kategorisert oss og da setter ikke jeg meg NED på det nivået. Vi enes om at vi ser dette fra forskjellig ståsted.
Edit: Når jeg er engasjert for oppdrag i Trysil og kjører frem og tilbake får jeg jo ikke gjort annen fakturerbar jobb. Derimot sitter gjerne oppdragsgiver på. For den som driver egen gesjeft er det fakturerbare timer som er avgjørende. Og når man på grunn av et oppdrag ikke kan jobbe med ett annet er det vel bare rimelig at kunden betaler for tiden vår. Man lever jo av å fakturere for 7,5 timer hver dag.
Og til deg dannydog som iht det du sier ikke tar fortjeneste på materiellet, hvordan kan du forsvare kr. 300,. per time eks.mva dersom du jobber i et firma og det har utgifter som telefon, kontor, PC, bil, arbeidsgiveravgift og bensin/diesel?
Edit 2. Dette innlegget ble skrevet på denne måten siden bien kalte oss for idioter. Det er tydeligvis redigert bort nå.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
stikke ut og hente deler? det har ikke jeg hørt om engang..Hos meg(nabokommune til Bergen) kommer håndverker på befaring uten at det koster, og når vedkommende kommer for å utføre - har vedkommende selvsagt med seg det som skal installeres. Litt annerledes om noe skal utføres samme dag som en ringer og bestiller tjenester. Men hvem trenger "øyeblikkelig" hjelp på dagen i en enebolig
Siden ingen kommenterer mitt eksempel på overfakturering, regner jeg stillhet som samtykke i at dette var urimelig? Jeg kan ikke tenke meg at noe relevant info er blitt utelatt. Firmaet Thunestvedt har avdeling 11min kjøring herifra, samme antall kilometer. Aldri kø her som jeg bor.
Særdeles gode innlegg av Tonic og Geir, jeg kjenner meg igjen ;D Og gode poeng som påpekes av Dannydog og Incognito. Ikke skyld på den som utfører arbeidet når det er sjefen hans som putter pengene i lomma.
Så til den andre siden. Det finnes dårlige arbeidstakere i alle yrker. Er man overfakturert, så må man klage. Men det finnes både Mercedes og Lada av utstyr, og utskifting av sikringsskap er ikke noe man gjør hvert skuddår.
Prøv å skille pris fra dårlig utført arbeid/oppførsel. Det har med to forskjellige personer å gjøre selv om det er samme firma.
Jeg sier det gang på gang; Dere har til enhver tid anledningen til å hente inn priser fra akkurat de firmaene dere ønsker. I hele landet om det så skal være. Og den billigste prisen er da det laveste som finnes. Her er det også konkurranse.
Så er det opp til dere selv om dere synes det er verdt det, akkurat som feks et nytt tv.
stikke ut og hente deler? det har ikke jeg hørt om engang..Hos meg(nabokommune til Bergen) kommer håndverker på befaring uten at det koster, og når vedkommende kommer for å utføre - har vedkommende selvsagt med seg det som skal installeres. Litt annerledes om noe skal utføres samme dag som en ringer og bestiller tjenester. Men hvem trenger "øyeblikkelig" hjelp på dagen i en enebolig
Siden ingen kommenterer mitt eksempel på overfakturering, regner jeg stillhet som samtykke i at dette var urimelig? Jeg kan ikke tenke meg at noe relevant info er blitt utelatt. Firmaet Thunestvedt har avdeling 11min kjøring herifra, samme antall kilometer. Aldri kø her som jeg bor.
Det er som regel urimelig med 4,5 timer når man har vært der under 2 timer. Forutsatt at det ikke er unormalt langt å kjøre +++. Men så skal det (i noen tilfeller) kjøres materiell tilbake, faktureres osv. Prisen på utstyret høres ikke unormal ut den heller, det er det installatørene lever av. Men vanskelig å si uten å vite nøyaktig hva det er. Elhandel har veldig gode priser.
Alle syns alt arbeid er for dyrt alltid. Om vi gjør det så billig vi kan, så er det for dyrt, om vi gjør det dyrt er akkurat samme reaksjonen.
Men en TV til 20 lapper og svært anlegg og bil til halv mill og båt til 2 , det er heeeelt greit. Gå i dere selv før dere klager og se hva dere får.
Nytt sikringskap med arbeid og masse dokumentasjon (som vi er pålagt) samt 1 time i kø i Oslo hver vei, alt dette for 12-15 lapper er vel ikke noe gnåle om, det er 30 år til nest gang.
MEN rett skal være rett. Elektrikeren skal være ærlig med kunden. Svindel må tas opp, men TTT (ting tar tid)
Man blir ikke stinn av gryn av å være elektriker serru, masse ting som koster og mye som blir ufakturerbar tid.
Mitt inntrykk er at rørleggere og elektrikere er veldig faglig flinke, stort sett.
Alle jeg har truffet har jobbet effektivt og fint.
PROBLEMET ER:
1)
Total inkompetanse når det gjelder logistikk og evne til å ha med seg det viktigste i bilen. Her stinker det kjøretilegg, "må bare stikke og hente noe deler" osv...så er dem borte i timesvis på min regning.
2)
Fakturerer med gaffel. Jeg betaler IKKE for at elektriker skal stå i kø med bilen! Jeg betaler for antall kilometer. De fakturerer full veiledende pris på materiell, selv om man vet at innkjøpsprisen er LANGT under det halve!!
Det vi kan være enige om er at ingen godtar urimelig priser, men da må de være urimelige. Å betale for kjøretid ser jeg ikke som så veldig urimelig, avhengig av grunnlaget for kjøretiden. Når jeg som prosjektleder for et prosjekt i Trysil kjører fra Oslo går takstameteret fra jeg kjører fra Oslo, dog til en lavere takst og med tillegg av km til jeg er hjemme igjen. Dvs lavere taskt i selve kjøretiden og full takst når vi jobber.
Dersom en håndverker må ut å hente utstyr for kunden skulle det da bare mangle at han ikke både fikk km og timebetaling. Han gjør det jo tross alt for kunden.
Som sagt, vanskelige kunder kan skape så mye bry at det kan lønne seg å styre unna.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
De kjører rundt i sine svære landcruisere og fakturer nesten alltid over rimelighetens grenser, det som iriterer mest er alle påslagene, kan de ikke greie seg med advokatsalær? neida de skal flå deg på materiellet, rørleggeren vår tok 1500 kr for en metallkrage til et "rørskap"........
Er selv håndtverker og synes all timespris som ligger over 3-400+mva er drøyt, selv gir jeg kunden stort sett alltid materiell til selvkost
Dette er helt typisk, Geir og Incognito viser her meget godt hele poenget med mitt innlegg.
Helt latterlig tåpelige innlegg fra dere begge!
Dere leser naturligvis mitt innlegg som om jeg forventer at elektrikere og rørleggere kjører rundt med hele sortimentet til Onninen, Heidenreich og Brødrene Dahl i bilen sin.
Selvfølgelig forventer jeg ikke dette!!!
Jeg forstår at dere søker å forsvare en ukultur, men ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.
Dette handler om at jeg har kjøpt rørlegger- og elektrikertjenester i snart 20 år. Altså god erfaring fra kundesiden. Ikke en gang - altså ikke en [s]jævla[/s] gang - har rørleggeren eller elektrikeren hatt med seg nødvendige deler. Her snakker vi standarddeler (f.eks. 16A sikring).
Selv ikke nå sist hvor jeg bestillte en radioator (med delenummer fra heidenreich) og nøyaktige detaljer om rørene som kommer fra sentralfyren klare de å møte forberedt. Neida, her var det 3,5 timer med surring rundt i byen for å hente standarddeler og radiator. Helt håpløst!
Skulle bytte en sikring i sikringskapet i en utleieleilighet jeg eier. Fortalte elektrikeren at det var en defekt 16A jordfeilautomat b-karakteristikk. Tror du han møtte tomhendt opp her hos meg - yes!
Jeg har stor forståelse for at jeg skal betale km. godtgjørelse for å hente deler, men timespris - NO WAY!!
For ett år siden fikk jeg faktura fra min faste rørlegger:
Materialer 450,- + Arbeidstimer: 4700,- + Bil/reise/trasport 240,-
Dette var for bytte av en stoppekran inn til en leilighet.
Jeg satt inn 4000,- på kontoen til rørleggeren og skrev et brav at jeg var villig til å møte en inkasso med pågangsmot. Han tok til vettet og jeg har nå funnet en annen fast rørlegger.
Jeg betaler gladelig for kvalitetsarbeide og kvalitetsdeler !!
Min påstand er er rørleggere og elektrikere har et alvorlig problem på logistikksiden.
Planlegge dagens aktiviteter og sørge for å ha materiell tilgjengelig.
BTW: Hadde en rørlegger innom som måtte innom Onninnen Express for å hente PN-kabel for å legge opp et stikk til vaskemaskin. Jobben ble pent utført og prisen på materiellet var ok. Problemet var prisen han tok for å hente kabelen 4,5 timer. Er det mulig?
Elektrikere og Rørleggere i Oslo er så bortskjemt med å ha lager/utsalg på hvert hjørne at de ikek gidder planlegge/tenke!
Ahh..dagens utblåsning!
Ønsker ikke å tråkke noen fagfolk på tærene, men jeg synes dette med "stikke ut og hente deler på din regning kjære kunde" har tatt helt av i Osloområdet.
;D
Edit: Når jeg er engasjert for oppdrag i Trysil og kjører frem og tilbake får jeg jo ikke gjort annen fakturerbar jobb. Derimot sitter gjerne oppdragsgiver på. For den som driver egen gesjeft er det fakturerbare timer som er avgjørende. Og når man på grunn av et oppdrag ikke kan jobbe med ett annet er det vel bare rimelig at kunden betaler for tiden vår. Man lever jo av å fakturere for 7,5 timer hver dag.
Og til deg dannydog som iht det du sier ikke tar fortjeneste på materiellet, hvordan kan du forsvare kr. 300,. per time eks.mva dersom du jobber i et firma og det har utgifter som telefon, kontor, PC, bil, arbeidsgiveravgift og bensin/diesel?
Edit 2. Dette innlegget ble skrevet på denne måten siden bien kalte oss for idioter. Det er tydeligvis redigert bort nå.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Siden ingen kommenterer mitt eksempel på overfakturering, regner jeg stillhet som samtykke i at dette var urimelig? Jeg kan ikke tenke meg at noe relevant info er blitt utelatt. Firmaet Thunestvedt har avdeling 11min kjøring herifra, samme antall kilometer. Aldri kø her som jeg bor.
Så til den andre siden. Det finnes dårlige arbeidstakere i alle yrker. Er man overfakturert, så må man klage. Men det finnes både Mercedes og Lada av utstyr, og utskifting av sikringsskap er ikke noe man gjør hvert skuddår.
Prøv å skille pris fra dårlig utført arbeid/oppførsel. Det har med to forskjellige personer å gjøre selv om det er samme firma.
Jeg sier det gang på gang; Dere har til enhver tid anledningen til å hente inn priser fra akkurat de firmaene dere ønsker. I hele landet om det så skal være. Og den billigste prisen er da det laveste som finnes. Her er det også konkurranse.
Så er det opp til dere selv om dere synes det er verdt det, akkurat som feks et nytt tv.
Det er som regel urimelig med 4,5 timer når man har vært der under 2 timer. Forutsatt at det ikke er unormalt langt å kjøre +++. Men så skal det (i noen tilfeller) kjøres materiell tilbake, faktureres osv. Prisen på utstyret høres ikke unormal ut den heller, det er det installatørene lever av. Men vanskelig å si uten å vite nøyaktig hva det er. Elhandel har veldig gode priser.