#261
 385     Bergen     0

Det som er så provoserende med elektrikere (og rørleggere) er at de regelrett utnytter forbrukerne gjennom å kreve monopol på materiell-leveransen. Det er åpenbart at markedet ikke fungerer når en elektriker kan kreve et påslag på 300-1000 % på materiell uten at vi kunder bare ler og ringer til den neste på listen. Jeg fikk nylig lagt opp 6 stikk på en eksisterende kurs. Elektrikeren brukte ca 1 time og fakturerte 2400,- eks MVA for jobben, hvorav 1800,- var "materiell". Identiske (!) stikk kostet ca 70,- kroner på Clas Ohlson. Jeg har ikke noe i mot å betale for andres kompetanse, men enhver idiot kan kjøpe og frakte et stykke ledning fra butikken og hjem.


Skriver under på dette hjertesukket, og synes også det minner stygt om kartellvirksomhet. Gjør meg ingenting å betale for en dyktig fagmann (argumentet om kostnader på fagmenn på hus kontra bil står støtt), men jeg får en utrolig uggen følelse av å bli regelrett snytt på materiellprisen.

   #262
 21,481     Enebolig     0
Hvis man tar 1500 kr timen for montøren og "megaflispris" på materiell da? Dere står igjen med den samme prisen på regninga, bare litt andre tall på papiret.
   #263
 385     Bergen     0
Da får man ihvertfall et realistisk prisbilde, som er noe av det viktigste for å ha et fungerende marked, som i sin tur vil kunne være med å bidra til bedre priser sett fra vår side.
   #264
 301     Vestfold     0
Folk klager nok på tida som blir brukt nå synes jeg.
kunden tror alltid at: "DET ER JO BARE Å..." men det er det sjelden.
tiden blir også regnet fra da man reiser fra kontoret, og etter at arbeidet er utført så skal sluttkontroll og samsvarserklæring skrives.
   #265
 171     Oslo     0
For å være helt ærlig tror jeg faktisk folk flest ikke setter kjempestor pris på akkurat det med at fakturering starter når man drar fra kontoret.

Jeg skjønner godt hvorfor det er slik, jeg kjenner bare at jeg får en slags vag bitter smak i munnen av det.
   #266
 385     Bergen     0
Det koster elektrofirmaet penger å ha folk i jobb uansett om de sitter i bil på vei til kunden eller ikke, så det finnes ikke noe argument mot at de får betalt for det. Så får en heller vurdere å finne et firma med kort kjørevei.

Det finnes derimot ingen gode argumenter for at et elektrofirma skal ta mer betalt for en elko stikkontakt enn hva clasern gjør.


   #267
 21,481     Enebolig     0
Joda, garanti/reklamasjon på både produkt og opplegg. Vi sender ikke inn en defekt Elko dimmer til Elko. Vi bytter den med en ny. Hvis det er en større enhet så gjør vi det, men ikke med "småting"

Jeg synes også folk klager nok på tidsforbruk sånn som det er nå. Folk klager til og med når de drar frem stolen og setter seg ned for å kikke når man arbeider, selv om de ser at man arbeider hele tiden. Hvis vi hadde lagt opp slik (de fleste) kunder ville gjort det selv, så hadde vi også brukt en time på noe som egentlig tar en dag.


   #268
 405     0

Det finnes derimot ingen gode argumenter for at et elektrofirma skal ta mer betalt for en elko stikkontakt enn hva clasern gjør.


Jo, det gjør faktisk det. Det har med fortjeneste på varer og tjenester man selger. Clas Ohlsson er et utsalgssted som har fortjeneste på absolutt ALLE varer de selger. Et elektrofirma påtar seg reklamasjonsarbeider, har forsikringer, verktøy, innepersonell, bilutgifter og alle mulige slags utgiftsposter som Clas Ohlsson ikke har og som gjør at en timepris på 600 kroner faktisk ikke trenger å dekke opp mer enn akkurat for å komme i null. Så for å være sikker på å være et driftssikkert firma må man faktisk ta en større avanse på materiellet man selger. Mange firma opererer faktisk med en større timepris for å dekke opp tapt inntekt hvis de ikke får levere varer selv. Mange kan ikke engang ta på seg jobben hvis de ikke får levere varene selv. Da sier det seg selv at det å drive et elektrofirma ikke er noen gullgruve som noen har fått det for seg.


   #269
 171     Oslo     0

Det koster elektrofirmaet penger å ha folk i jobb uansett om de sitter i bil på vei til kunden eller ikke, så det finnes ikke noe argument mot at de får betalt for det. Så får en heller vurdere å finne et firma med kort kjørevei.


Som sagt skjønner jeg veldig godt hvorfor det er slik, men det trenger ikke å bety at jeg liker praksisen Wink.

For å si det på en annen måte - ta heller 100kr mer i timen og fakturer fra du er på plass. Det smaker bedre for meg og er noe jeg fint kan leve med. Jeg liker bare ikke å betale for at noen røyker og drikker kaffe Wink. (jeg er veldig vanskelig nå og jeg vet det, men slik er det nå engang når man tar på seg kundehatten)
   #270
 21,481     Enebolig     0
Og da sier jeg drit og dra. Du trenger ikke være kunden min. Jeg nekter å være klageprostituert. Skal du klage på mitt nærvær, så kan du la være å ta kontakt  ;D

Spøkfullt sagt, men jeg mener det. Dessverre har jeg folk over meg, så jeg må tolerere mye.