#61
 5,111     Sørnorge     0
Det er faktisk en del risikomomenter forbundet med elektroarbeid som dere ufaglærte ikke er i stand til å se/vurdere...

Ja, er det ikke fantastisk at et elektrofirma faktisk kan sende en ufaglært så lenge vedkommende har med seg en instruks?

Ufaglærte eller lærlinger skal ikke sendes ut alene på serviceoppdrag. Dette vil være i strid med FEK og kan godt tipses til DLE om at slikt forekommer.


Jeg har mista de meste av tillit til håndtverkere - elektrikere inkludert. Jeg vil tippe at jeg treffer på "elektrikere" i form av lærling uten instruktør tilstede ute hos kunder. Det har også skjedd flere ganger at sikringer nekter å stå på etter at disse har utført arbeidet og den ferdigutdannede har fortalt kunden at det er feil på datautstyret som er årsaken. Kunden har så tilkalt meg, og jeg har måttet finne elektrikerens koblingsfeil.

Sist en kunde trengte elektriker ba jeg faren til en bekjent påta seg jobben, fordi han bodde rett ved kunden og har drevet eget elektrikerfirma i alle årene jeg har kjent familien. Jeg var i den tro at når man bruker bekjente som fagmenn legger de litt ekstra i sin yrkesstolthet, men der tok jeg skammelig feil.

Det er helt ufattelig at den yrkesgruppen som jobber med så store risikomomenter at det har blitt det eneste fagfeltet som ikke er lov å utføre på hobbybasis utfører så mange feil. Jeg hadde ikke hatt en eneste kunde om jeg hadde noe i nærheten av den feilraten.

   #62
 705     0
Etter min oppfatning gjelder problematikken med feil de fleste yrkesgrupper. Jeg jobbet på et mekanisk verksted før og på fastprisjobbene mine la jeg på 100-150kr pr time for å kompansere for feil. Så var det bare til å håpe at formannen ikke satt drittfolk på jobben som veltet lønnsomheten. På et prosjekt jeg estimerte til 400timer, gikk det 600timer bare på å rette opp sveisefeil. Riktignok en krevende jobb, men mer enn 10% burde det ikke vært.

Utfordringen slik jeg ser det, er at de som velger yrkesfag i dag-ofte er de som vil ha penger fort, ikke orker en akademisk utdannelse og har generelt lite ansvarsfølelse på skolebenken. At holdningene blir med ut i arbeidslivet er vel en selvfølge, og feilraten blir en god konsekvens. De flinkeste lærlingene jeg hadde med på mine prosjekt fortsatte på skolen etter læretiden..
   #63
 653     Norge     0
Jeg synes både lovverket (i den grad jeg har satt meg inn i det) og en del elektrikere (ikke nødvendigvis de som er aktive her på BB) er mer fokusert på hvem som skal utføre jobben enn at den er forskriftsmessig utført.

Når det nå er så vanskelig å koble stikk og brytere at amatører etter all sannsynlighet ikke klarer å gjøre det riktig (i følge en del), og det også viser seg at lærlinger i en del tilfeller gjør dette feil uten at det oppdages av den ansvarlige, så tenker jeg at kanskje det er litt å gå på når det gjelder utstyr og verktøy? Avmantlingstang som avmantler perfekt hver gang, klemmer som gir riktig moment på hver tilkobling, indikatorer som viser om ting er koblet riktig, sikkerhetsmekanismer i utstyret som gjør feilkoblinger ufarlige, bedre dokumentasjon med eksempler, etc.

Jeg snakker selvfølgelig ikke om arbeid i sikringsskap og dimensjonering av nye kurser, etc. Men for å koble enkle kontakter og brytere. Slik at man ikke ender opp med en kjede av forgrenere med alt for tynne ledere, men helt lovlig kunne montert opp noen ekstra uttak på en forsvarlig måte. To stikk på soverommet en helg, et par i stuen neste, og så et par i kjelleren over sommeren. Så betaler man for en kontrollør som går over dette på en time og godkjenner i stedet for å dra inn elektriker (kanskje (med) lærling) i tre omganger Smile

   #64
 567     bare ett av gangen, helst     0
Kjølemontørene klarte nesten å få gjennom et EU-direktiv på at alle aircondition-anlegg skulle kontrolleres hver 2.år. Hadde det gått gjennom kunne alle Europas installatører sett en lukrativ fremtid i møte. Heldigvis ble det ikke noe av.


*host* Bil *host* EU-kontroll *host* virkningsløs i 2006 og virkningsløs i 2012 og ... *host* virkningsfull for lobbyistenes lommebøker ...

Men bilverkstedene er tydeligvis kompetente nok til å erklære at bilen min har passert kontrollen (selv om jeg selv har fikset bremsene på det flere tonn tunge potensielle mordvåpenet jeg fører).  Man kunne jo håpe at en elektriker var like kompetent.
   #65
 677     Norge     0
*host* Bil *host* EU-kontroll *host* virkningsløs i 2006 og virkningsløs i 2012 og ... *host* virkningsfull for lobbyistenes lommebøker ...


Så skal jo man altså bare rett over grensen før reglene om "EU kontroll" er helt annerledes, og det kun er Bilprovningen og utvalgte uavhengige "besiktningsorgan" som har lov til å utføre slike kontroller.

Det systemet som er i Norge, må vel være tidenes gavepakke fra Staten, og er et horribelt eksempel på å sette bukken til havresekken, hvor verkstedene selv får foreta EU-kontroll, for så å selge inn jobben og delene i samme "pakka".

Forøvrig kan man i Sverige også bytte stikkontakter og lysbrytere selv, uten elektriker, det er bare i pottittlandet at det skal lages så mange regler.
   #66
 5,111     Sørnorge     0
Bilmekanikere er vel den eneste yrkesgruppen jeg treffer oftere enn elektrikere. Feilraten der er enda høyere. Men det er ikke tema for denne tråden.
Jeg synes både lovverket (i den grad jeg har satt meg inn i det) og en del elektrikere (ikke nødvendigvis de som er aktive her på BB) er mer fokusert på hvem som skal utføre jobben enn at den er forskriftsmessig utført.


Det er det som gjelder for alle andre fagfelt i en enebolig. VVS og bærekonstruksjoner kan man fint utføre selv om man har den nødvendige kompetansen. Mens el-arbeid krever ikke nødvendigvis kompetansen bare man har et registrert firma til å utføre jobben.

Gjøres det egentlig noen sjekk av elektrikerfirmaene som startes eller er bransjen så enkelt lagt opp at hvem som helst kan starte firma, gjøre et noen jobber, ta ut fet lønn og la selskapet gå konk så fort det oppdages at det ikke har den nødvendige kompetansen?
   #67
 21,481     Enebolig     0
Installatør/faglig ansvarlig for bedriften må i praksis ha fagbrev gr L, minst tre års relevant praksis, ingeniørutdannelse og bestått installatørprøve. Sistnevnte er der det siles ut flest kandidater.

Det er dette som avviker fra resten av håndverkerbransjen.

   #68
 21,481     Enebolig     1
Det burde i hvert fall medføre mer enn en instruks. Det jeg reagerer sånn på, er at hvis jeg kjøper et hus, så skal det angivelig være umulig for selv en faglig kompetent person å se om ting er gjort forsvarlig - mens samme person ikke behøver å engang kaste et blikk på det en ufaglært har gjort, så lenge denne ufaglærte fakturerer.


Egeninnsats utover planlegging og innkjøp er strengt tatt ikke lov, men mange elektrikere har en pragmatisk innstilling likevel.

Hvordan skal forskriften forstås her? § 6, fjerde ledd:
"Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd."

"direkte fulgt opp" er vel hva jeg ikke aner hva betyr.


Det er mye å misforstå, bla tar du ikke med første ledd, og ei heller veiledningen.

Du har selvsagt minst like god greie som meg på nøyaktig hva veiledningen til § 6 sier om fjerde ledd?

Veiledningen er tydelig på hva ufaglærte kan utføre selv.

Men det er mulig du misforstår meg. Forskriften må settes i sammenheng med flere ting.
Det å gjengi en enkelt paragraf gir liten mening i denne sammenheng. Eksempelvis er det DSB som legger føringer for hvordan forskriften skal etterleves. Sammenliknbart med "rettspraksis" innenfor andre virkeområder.
   #69
 21,481     Enebolig     0
Kjølemontørene klarte nesten å få gjennom et EU-direktiv på at alle aircondition-anlegg skulle kontrolleres hver 2.år. Hadde det gått gjennom kunne alle Europas installatører sett en lukrativ fremtid i møte. Heldigvis ble det ikke noe av.


*host* Bil *host* EU-kontroll *host* virkningsløs i 2006 og virkningsløs i 2012 og ... *host* virkningsfull for lobbyistenes lommebøker ...

Men bilverkstedene er tydeligvis kompetente nok til å erklære at bilen min har passert kontrollen (selv om jeg selv har fikset bremsene på det flere tonn tunge potensielle mordvåpenet jeg fører).  Man kunne jo håpe at en elektriker var like kompetent.

Periodisk kontroll på bil anser jeg som utelukkende positivt. Problemet er allerede nevnt - bukken og havresekken. Nå kan de riktignok velges ut til kontroll/ettersyn, men det hadde selvsagt vært bedre med en uavhengig instans.

Jeg får en følelse av at du er imot lovpålagt ettersyn uavhengig av nytte?
Det er en selvfølge at innføring av PKK har avdekket endel alvorlige feil og mangler (i tillegg til bagatellmessige/ingen feil)
   #70
 131     0
Hadde gjerne sett at el-arbeid i bolig hadde vært likt PKK-ordningen. En obligatorisk elsjekk hvert 2. år. At man kan gjøre ting selv som etterkontrolleres av fagmann. Og selfølgelig at nyekurser / utvidelser prosjekteres av en ingeniør.