#331
 1,292     Ålesund     0

Interessant vinkling..

Mener dere at årsaken til store materialpåslag grunnes fremtidige reklamasjoner?
Jeg har selv forskjellige firma som mottar mye reklamasjoner stadig vekk. Den eneste kostnaden vi har med dette er eventulle tapte salgskostnader såfremt vi ikke får tak i tilsvarende vare.
Kostnad på reklamasjon krever vi tilbake av produsent.

Så dette blir litt som superforsikringen til Elkjøp da?  :D

Er langt ifra alle produsentene som betaler for å få skiftet en vare nei.. Ny vare får vi, men sjelden arbeidspenger, og de som betaler arbeidspenger betaler sjelden nok til arbeidstid og kjøretid. Og elektrikeren får 1 eller 2 års garanti på varer fra grossist, og kunden har krav på 5 år, så årene mellom der må elektrikeren dekke.
Så litt kostnader blir det med det Wink

   #332
 7,686     Bærum     0


Sammenligningen med Clas Ohlson blir helt feil. De selger et produkt med en kjent pris.
Jeg er ikke enig her. Du har full mulighert til å spørre om pris. Det burde forbrukere gjøre i flere tilfeller. Hvis alle trikkere tar 300 spenn for et stikk, så er det gjengs pris og ikke urimelig. Var prisen 1000 kr og det ikke var opplyst, så er det en annen sak.


Så du mener at når en en bransje har etablert en måte å regne pris på så er det gjengs pris og derfor OK? Finansbransjen har også operert med skjulte gebyrer. Du mener altså at myndighetene ikke skulle rydde opp i dette fordi det var en etablert praksis i bransjen? For n'te gang. Når folk skal sammenligne to firmaer ser de på timeprisen. Dvs at det firmaet som har lavest timepris blir valgt selv om sluttregningen kan bli større. Å komme med at da får folk velge fastpris er en avsporing så lenge dere tilbyr å jobbe på timebasis. Antar dere ikke setter opp komplett materielliste når dere jobber på timer.
   #333
 1,617     Rogaland     0


Interessant vinkling..

Mener dere at årsaken til store materialpåslag grunnes fremtidige reklamasjoner?
Jeg har selv forskjellige firma som mottar mye reklamasjoner stadig vekk. Den eneste kostnaden vi har med dette er eventulle tapte salgskostnader såfremt vi ikke får tak i tilsvarende vare.
Kostnad på reklamasjon krever vi tilbake av produsent.

Så dette blir litt som superforsikringen til Elkjøp da?  :D

Er langt ifra alle produsentene som betaler for å få skiftet en vare nei.. Ny vare får vi, men sjelden arbeidspenger, og de som betaler arbeidspenger betaler sjelden nok til arbeidstid og kjøretid. Og elektrikeren får 1 eller 2 års garanti på varer fra grossist, og kunden har krav på 5 år, så årene mellom der må elektrikeren dekke.
Så litt kostnader blir det med det ;)


Joda jeg forstår at produsenten kansje ikke er villig til å dekke alle utgifter vedrørende reklamasjonen. De kan jo heller ikke kontrollere om installatøren faktisk har montert produktet riktig..
Men uansett synes jeg det er litt tynt å begrunne høye materiellkostnader med dette. Det er alltid utgifter i et selskap. Utgiftene skal dekkes inn gjennom inntekter.
Det vi diskuterer i dennne engasjerende tråden er metoden dette blir gjort på.
Undertegnede og mange fler her inne synes det mest rederlige ville være å selge materiell for innkjøpspris+sympatisk påslag. Kostnaden for jobben burde være dekket av en timepris som firmaet kunne leve av.
Da kunne alle kundene lett sammenligne pristilbud på jobber. I tillegg ville arbeidet blitt fakturert mye mer riktig i forhold til hvilken jobb som skal gjøres.
For firma måtte dette også vært en fordel, da man hadde sluppet å tape penger der det ikke er mye materiell salg.

Jeg tror vel de fleste her inne er enig i dette. For meg virker det som det diskuteres i ring og ikke argumenterer på samme momenter.
J-R
  (trådstarter)
   #334
 144     0

Du glemmer en ting.

Kjøper du en dimmer fra en elektriker har du garanti. Dvs, hvis den ryker, ringer du og de fikser den kostnadsfritt noen år framover.

ANSVAR koster penger!

Konklusjon:

Når du kjøper utstyr hos rørlegger eller elektriker, så betaler du for:

  Pris på vare hos grossist
+ Garanti/reklamasjon/ANSVAR
= Pris på vare til kunde



Nei jeg kjøper ikke den!

Hvis malingen flasser kommer maleren og fikser det..
Hvis panelen løsner kommer snekkeren og fikser det..
Hvis flisene sprekker kommer flislegeren og fikser det..
Hvis lecablokkene knuser fikser mureren det..

For meg er det åpenbare at dette(og rørlegger) har vært en lovpålagt og lukket bransje som Hvermansen ikke har hatt tilsyn i. Dermed har de kunnet operere med hvilke priser man vil. Folk ønsker selvfølgelig å tjene mest mulig og her har man sett snittet til akkurat det

Jeg har dessverre ikke blitt overbevist om noe annet i denne tråden Sad
   #335
 1,292     Ålesund     0

Undertegnede og mange fler her inne synes det mest rederlige ville være å selge materiell for innkjøpspris+sympatisk påslag. Kostnaden for jobben burde være dekket av en timepris som firmaet kunne leve av.
Da kunne alle kundene lett sammenligne pristilbud på jobber. I tillegg ville arbeidet blitt fakturert mye mer riktig i forhold til hvilken jobb som skal gjøres.
For firma måtte dette også vært en fordel, da man hadde sluppet å tape penger der det ikke er mye materiell salg.

Jeg finnes ikke uenig i dette. Problemet er at så lenge noen gjør det så må de andre også gjøre det hvis de vil ha arbeid i og med at timeprisen da må opp. Så skal det gjøres noe med dette må alle gjøre det samtidig..
Eneste vi vel egentlig kan si er "sånn er det".. Jeg får i alle fall ikke gjort en dritt med det uansett Grin
   #336
 1,617     Rogaland     0
Nei skjønner at det kan være krevende å begynne med ett anderledes pris system enn det som er gjengs.
Allikevel tror jeg man hadde løst dette med å informere for hvordan man prissetter.
Hadde jeg blitt fortalt dette hadde jeg sett hvorfor det er slik.
Man kan jo også se en fordel for dem som går ut først. Skulle jeg bruke mye materiell ville jeg valgt et slikt firma først.
   #337
 744     Hønefoss     0
Jeg tror ikke det hadde vært noen problemer jeg. Mange som har alternative prismodeller i andre bransjer, se f.eks. Byggmax og Bauhaus som har fastpriser der "alle" andre har villedende priser og syke rabatter... Jeg tror den første som prøver dette ikke ville tape noe på det, kanskje heller tvert i mot!

   #338
 21,481     Enebolig     0

Javel...

Tok regnestykket hans med det åpenbare?

Hva koster det å få en mann til å kjøre opp til en kunde, feilsøke og bytte? Som FIRMA skal bekoste!

Han har vel neppe noe faktagrunnlag fra en elektriker hvorvidt hvor mange garantisaker de har pr. år.


Hondaen; Bla tilbake til de første sidene i tråden så vil du se at jeg har nevnt Clas eksempelet før, der kunden må ordne opp dersom noe går istykker. Men Zotbar hadde et regnestykke der også.



Regnestykket står tidligere i tråden. Jeg mener på at han mente Clas var langt billigere for kunden selv ved feil. Jeg er uenig. Stikk går sjelden istykker, men prøv dimmere, termostaer osv. Men dette er forutsatt at det går istykker da, og der vil han ha statistikk. Nøyaktige tall.
   #339
 1,292     Ålesund     0

Nei skjønner at det kan være krevende å begynne med ett anderledes pris system enn det som er gjengs.
Allikevel tror jeg man hadde løst dette med å informere for hvordan man prissetter.
Hadde jeg blitt fortalt dette hadde jeg sett hvorfor det er slik.
Man kan jo også se en fordel for dem som går ut først. Skulle jeg bruke mye materiell ville jeg valgt et slikt firma først.


Jeg tror ikke det hadde vært noen problemer jeg. Mange som har alternative prismodeller i andre bransjer, se f.eks. Byggmax og Bauhaus som har fastpriser der "alle" andre har villedende priser og syke rabatter... Jeg tror den første som prøver dette ikke ville tape noe på det, kanskje heller tvert i mot!

Hadde sikkert gått bra ja, men tror nok man bør reklamere litt for å gjøre folk oppmerksom på prisingen i bransjen. Spørsmålet er om det finnes installatører som vil reklamere for å trekke til seg alle som vil kjøpe inn utstyr selv. Å montere masse billig og direkte dårlig utstyr fører fort til "garantijobber" som kunden ikke vil betale for...
   #340
 21,481     Enebolig     0


Du glemmer en ting.

Kjøper du en dimmer fra en elektriker har du garanti. Dvs, hvis den ryker, ringer du og de fikser den kostnadsfritt noen år framover.

ANSVAR koster penger!

Konklusjon:

Når du kjøper utstyr hos rørlegger eller elektriker, så betaler du for:

  Pris på vare hos grossist
+ Garanti/reklamasjon/ANSVAR
= Pris på vare til kunde



Nei jeg kjøper ikke den!

Hvis malingen flasser kommer maleren og fikser det..
Hvis panelen løsner kommer snekkeren og fikser det..
Hvis flisene sprekker kommer flislegeren og fikser det..
Hvis lecablokkene knuser fikser mureren det..

For meg er det åpenbare at dette(og rørlegger) har vært en lovpålagt og lukket bransje som Hvermansen ikke har hatt tilsyn i. Dermed har de kunnet operere med hvilke priser man vil. Folk ønsker selvfølgelig å tjene mest mulig og her har man sett snittet til akkurat det

Jeg har dessverre ikke blitt overbevist om noe annet i denne tråden :(



Vi er utsatt for langt mer reklamasjoner enn andre håndverkeryrker. Det er derfor jeg heller vil hjelpe fetter`n til naboens venn med å grave en grøft enn å installere el anlegg. Terrassen faller ikke sammen, malingen flasser sjelden, rørene lekker sjelden, muren sprekker sjelden.

Etter 4 år ryker dimmeren jeg installerte på en kveldsjobb, gjett hvem han ringer? Samme blir det med firmaet, men der slipper jeg maset på fritiden. Det er en del av jobben vår, og vi må ta høyde for det.

Jeg håper du kan være enig i dette. Riktignok har man ikke så godt grunnlag for å uttale seg hvis man ikke jobber innen bransjen, men regner med at du kjenner flere folk med defekt dimmer enn defekt terrasse, vannrør, panel osv.

Alt med fin elektronikk ryker relativt fort, om det så er termostat, dimmer eller trafo. Man kan godt skylde på produsentene, og hvorfor dette ryker så fort. Men det forandrer ikke at reklamasjonene blir mange. Vi monterer utstyret, vi lager det ikke.

Og som 523 nevner, så får man noen ganger nytt produkt, men ikke tapt arbeidstid.