#31
 15,487     1
TS kan forsøke å snu stikkontakten. Dette kan hjelpe. (men ingen garanti).
Jeg hadde helt ny UPS tidligere i forrige uke, satte den opp og alt så OK ut.  Koblet fra og flyttet den uten å slå av (det er jo en UPS)  og satte den der den skal stå.  Da hylte den frendeles selv om nettspenning ble tilkoblet og lyste bruker batteri.  Med en tlf til fabrikant var det tydeligvis vel kjent at en kunne få problem, siden det er 400V anlegg trodde jeg ikke dette så hadde ikke forsøkt noe mere selv.  Snu kontakten gjorde at en kom inn på den igjen og endre en parameter i oppsettet fikk den til å ikke lenger oppføre seg slik.  Pga feil på telefonsystem havnet jeg hos en selger først men selv han visste om feilmeldingen så de måtte stille om de fleste som ble levert forsto jeg.

  (trådstarter)
   #34
 86     0
@ KjellG: Ingen Zoe i nabolaget.

@ Tst: Prøvde å snu kontakten uten resultat.

Lener meg på §9 i forskriften om elektrisk utstyr og lar ganske enkelt være å betale faktura inntil videre. Så får Eltilsynet bruke den tiden det tar å få mr. nabo x til å rette feilen.



   #35
 3,676     Hordaland     0
@KE
Ifølge netteier er det IT-nett.

Så gjenstår det hva elektrikker har målt da, uten å kjenne til måleresultatene er det vanskelig å mene noe mer om hvorvidt utstyret burde tålt det.
  (trådstarter)
   #36
 86     0
@KE
Ifølge netteier er det IT-nett.

Så gjenstår det hva elektrikker har målt da, uten å kjenne til måleresultatene er det vanskelig å mene noe mer om hvorvidt utstyret burde tålt det.

Elektriker målte 230V på selve jordingen, og 230V på den vanlige kursen. Jordfeilbryteren i sikringsskapet har aldri slått ut.
   #37
 25,384     Akershus     0
Elektriker målte 230V på selve jordingen, og 230V på den vanlige kursen. Jordfeilbryteren i sikringsskapet har aldri slått ut.

Beklager, ikke forstår jeg hva elektriker har målt og ikke forstår jeg utsagnet her.
Vanlig sjekk for jordfeil er å måle spenning mellom faseleder(e) og husets jordelektrode. I et friskt IT-nett skal denne spenningen ligge på ca 132V. (Dette kan nok variere flere ti-talls volt pga nettlast og topologi uten at det er feil i nettet).
Signatur

  (trådstarter)
   #38
 86     0

Det er nok akkurat det elektriker gjorde. Jeg er ikke helt stø på terminologien her. Som du sier bør spenningen da være ca halvparten av 230V. Det var den ikke, det var 230V. Ergo stående jordfeil.
   #39
 1     2
Hei, lurte på om det er noen utvikling i saken. Jeg har nemlig kommet bort i en tilsvarende situasjon og er derfor veldig interessert hvordan det går. Saken min er slik:

Fikk feilmelding (E5111) i skjermen på min Siemens dampovn (CS656GBW1/05) og ovnen sluttet å fungere. Ovnen er under 1 år gammel. Søkte så på nett for å finne ut hva denne feilkoden betyr uten å finne beskrivelse på akkurat den feilkoden. Ringte så Siemens support. De visste heller ikke hva koden betydde og ba meg derfor å bestille service hos deres agent i området. La inn bestilling hos agenten der jeg informerte om feilkoden. Etter ca. en uke kom en servicetekniker for å se på ovnen. Han måler 226 V mellom jord og den ene lederen og 239 V mellom jord og den andre lederen i stikkontakten til ovnen (jeg har IT nett). Han sier at dette er årsaken til feilen og siden dette ikke er dampovnen sin feil så får jeg ikke dette på garantien men må betale omkostninger selv. Det viser seg at feilkoden betyr jordfeil og jeg kjenner jeg er litt irritert at de ikke informerte meg om dette før de sendte en tekniker hjem til meg. Da kunne jeg ha sjekket dette selv og potensielt spart pengene til teknikeren.

Jeg har nylig skiftet ut hele det elektriske anlegget og dermed har jeg jordfeilbryter på hver kurs. Antok derfor at dette var en stående jordfeil hos en nabo. For å feilsøke så koblet jeg ut hovedsikringene og målte mellom de tre fasene og jord hhv. 14 V, 227 V og 240 V. Meldte så ifra om dette til nettleverandøren og de kunne neste dag bekrefte en jordfeil hos en annen husstand tilkoblet samme trafo som meg. De kunne også melde at slike feil i IT nett ikke er uvanlige og at alle elektriske apparat skal kunne tolerere det.

I dag målte jeg 176V ene lederen og jord 92V mellom den andre og jord (er usikker på om dette er innenfor normalen?). Koblet så til dampovnen igjen og kunne konstaterte at den fungerte som den skulle.

Spørsmålet mitt er da: Har Siemens laget et apparat som ikke tilfredsstiller kravene i Norge slik som nettleverandøren sier? Jeg så det var linket til noen forskrifter tidligere i tråden, men for meg så kom ikke dette klart frem. Hva vil dere anbefaler at jeg foretar meg videre? Jeg er veldig lite gira på å betale servicetekniker her. Jeg er også redd for at dampingen av julematen går fløyten pga jordfeil i julelysene til naboen. Vil anta at julaften er den dagen på året med mest sannsynlighet for jordfeil..

Tusen takk for et veldig bra forum.

   #40
 25,384     Akershus     0
Personlig mener jeg at Siemens bør dekke servicekostnaden. Dette ut fra at det er ingen mening i et apparat med en feilkode som produsenten ikke kan svare på. Hvilken funksjon har feilmeldingen da?

Elbilen ZOE kan muligens lades i et IT-nett med jordfeil, men ikke i et balansert IT-nett!
Signatur