#41
 2,172     Oslo     0

Får en ny Ford godkjendt servicen sin og beholdt garantien om han tar service på BMW?


Ja, en fersk dom har fastslått at garantien gjelder selv om du har tatt "service" på et ikke-merkeverksted og brukt "billig-deler". Garantien gjelderuansett.

Det samme gjelder for biler, heiser, rulletrapper osv...

Nå består jo denne bransjen av fler enn Kone, heldigvis.

Må bare få presisere at jeg ikke har noe mot lønnsnivået til heismontører. Det er kun aksjonsformene jeg reagerer på. Jeg mener det grenser til "mafia-virksomhet".

  (trådstarter)
   #42
 485     Bergen     1
okay, da var det et dårlig eksempel.

Men poenget mitt er at et produkt levert og montert av KONE heis er KONE heis sitt produkt. (det samme gjelder Reber etc etc)

Når KONE har sine produkter som de produserer og har patent på, så er det KONE som fikser og har service på de også.

En heismontør har jo et stort ansvar, så at en slubbert av en elektrikker skulle skru på en heis er jo horibelt.
Vi snakker jo om persontransport her, en feil i et system kan føre til store dødsfall i feks et høyhus om en fullastet heis skulle falle ned..


VILLE DERE FLYDD MED ET FLY SOM VAR TATT SERVICE PÅ AV EN BILMEKANIKKER ELLER EN TRAKTORREPERATØR??  ???
Signatur
   #43
 21,481     Enebolig     0
Kone og Reber er nok intersserte i folk som godtar lavere lønn de også som de fleste andre firmaer.

Også var det dette med ansvar da  ::) Ja, det har de. Mens slubbertene du snakker om har enda mer ansvar. Trenger vel egentlig ikke utdype hvis du kjenner til mine tidligere svar her på forumet.

Men det som er sikkert er at med så få stillinger tilgjengelig (som heismontør) så kan man i mye større grad velge bort de som ikke er flinke nok.
   #44
 769     Tromsø     0

Jeg ville ikke flydd med noe som helst fly som har hatt service av hverken bilmekaniker eller traktorreperatør. Foretrekker flymekanikere til den jobben   ;D ;D
Signatur
   #45
 2,172     Oslo     0

VILLE DERE FLYDD MED ET FLY SOM VAR TATT SERVICE PÅ AV EN BILMEKANIKKER ELLER EN TRAKTORREPERATØR??   ???


Dette oppfatter jeg som ren skremselspropaganda.

Jeg forutsetter selvfølgelig at de som utfører servicen har nødvendig kompetanse. Enten fordi de ER (billig type) heismontører eller f.eks. elektriker med nødvendig tilleggsutdanning.


   #46
 21,481     Enebolig     0
Merkelig at ikke vanlige bilmekanikere blir nevnt. De er tross alt ansvarlig for vel så mange mennesker for å si det sånn.
   #47
 6     0
Det scenarioet som du snakker om at ufaglerte kommer til og montetre heiser kommer aldri til og skje.
Ingen av produsentene er interisert i at personer uten relevant kompetanse skal jobbe med deres matriell.  Det vil bare slå tilbake til hvert enkelt firma når alle feila begynner og oppstå. Eller i verste tilfelle ulykker.

Det finnes vel ikke noen rene Norske heismontør firma igjen her i landet som poduserer og montere sitt eget utstyr, alle er internasjonale eller kjøper produktet sitt fra et større heisselskap. F.eks Orona.

Når det gjelder eletriker med tillegsutanning...
Det tar ikke mere enn 2,5 år som hjelpearbeider før du kan gå opp til en fagprøve som heismontør. Gitt att du har et fagbrev innen lignende felt, elektro, automasjon. etc.
Så på en måte er det litt ekstra "kursing" så er du heismontør. Men du har et svennebrev og vise til.

Jeg ville ikke hatt en ufaglært til og gjøre en jobb for meg, det er veldig mange useriøse som aldri er kapable til og få et svennebrev.
Ville du hatt en ufaglært uten oppsyn til og ta f.eks el installasjonen i din bolig ?
Eller til installere gass m. peis og ovn i boligen din ?
Utfallet av det trenger vel ingen forklaring......
Man kan ikke lære et helt fag bare med litt kursing, det tar mangen år og mestre et stort spekter innen et fagområde, ikke minst holde seg oppdatert.

Et fagbrev gjør deg ikke utlært, det gir deg lov til og lære på egen hånd.



   #48
 629     Bergen     0
Til alle som sitter og "gleder seg til hmf blir knust". -Er tanken at EU skal gjøre grep for å dumpe spesielt heismontører? -En pitteliten gruppe fagarbeidere som neppe er noen stor belastning for markedet, selv om de evner å irritere både NHO og andre arbeidere..
-Når det er snakk om konkuranseutsetting av lønn, gjelder det vel alle jobber som er egnet for anbud. Det burde gjelde i stor grad for alle som kalles for montører og operatører og lignende, og i mindre grad for ledere og prosjektansvarlige.. Om førstnevnte gruppe må gå ned i lønn/arbeidsvilkår, mens andre gruppe beholder nåvernede nivå, får vi er godt gammeldags klasseskille, slik det er i mange europeiske land. Opp med hånden de som har savnet gamledager!
Ja, kamp mot sosial dumping handler om å ikke gå ned i lønn, men hva faen er umoralsk i det?
   #49
 22,342     Akershus     0


Når det gjelder eletriker med tillegsutanning...
Det tar ikke mere enn 2,5 år som hjelpearbeider før du kan gå opp til en fagprøve som heismontør. Gitt att du har et fagbrev innen lignende felt, elektro, automasjon. etc.
Så på en måte er det litt ekstra "kursing" så er du heismontør. Men du har et svennebrev og vise til.

Hva er det som gjør heismontørfaget så veldig spesielt? Det ligger veldig nær automasjon med noe ekstra mekk.