996    11    1  

Lading av renault zoe (hjelp)

 24     0
Hei! Jeg kjøpte meg for litt siden en renault zoe , fikk montert vegglader med 32 amper sikring inn i jævelen, men bilen nekter plenty å ta imot strøm uten den forferdelige bråkete omformeren(?) Virker ikke som om bilen tar imot all den strømmen som går inn i ladeboksen. Noen som har kunnskap rundt dette feltet ?

Mvh frustrert eier 

TSt
   #1
 14,509     0
En må visst ha 400V 3fas for Renault Zoe så tror det er en transformator i tillegg for de som har dette.  

Hvis vi da antar at TS har 230V IT nett kan ikke den 32A sikringen levere maks.  I det den starter trengs det litt mere startstrøm også så vet ikke hvor lavt det er vanlig  å  konfigurere laderen.  I tillegg taper en noe i transformatoren (varme).   Så tror kanskje alt er OK her.    De fleste Renault Zoe   kan ikke hurtiglades men har derfor denne 22kW AC laderen.  Men det dumme i Norge er som sagt at den ikke klarer helt det mest vanlige nettet.  

https://nye.naf.no/elbil/lading/slik-lader-du-renault-zoe
  (trådstarter)
   #2
 24     0
Tusen takk for svar ! Ja trur alt er ok , bare ekstremt kjedelig å måtte bruke denne "transformatorer/ omformeren" når jeg la opp 32 amper sikring til akkurat dette. Er det noe mulighet for å oppgradere strømmen inn til å bli 400v 3 fas ? Eller er dette helt unødvendig og sløsing med penger ?
  (trådstarter)
   #4
 24     0
Igjen tusen takk for svaret! Da får jeg leve med denne boksen xD ha en fin dag videre!

TSt
   #5
 14,509     1
Den bruker sikkert den 32A kursen til denne men en får ikke 32A ut av en 400V trafo som mates med 230V 32A. Så sikringen er helt sikkert i bruk.
   #6
 24,668     Akershus     0
Zoe er sær. Den insisterer på å lades fra et 230/400V TN nett, ingenting annet. Dermed må en bruke en transformator om en skal lade fra 230V IT for dermed å lage et lokalt TN-nett. Dette gjelder samtlige Zoe. Den nye ladekabelen for schuko-lading har også trafo, men lettere enn den gamle «bøtta" . Den nye kabelen kan trolig brukes på alle Zoe.

Om du har IT så kan du sette opp en trafo i garasjen og lage et lokalt trefase 230/400V TN nett. Dette vil være raskeste lading for hjemmebruk. Nøyaktig hva du får til er noe avhengig av versjon av Zoe.

Vær obs på at det er bilen som bestemmer maks ladehastighet gitt at vegguttaket har stor nok sikring. Om en har nytte av 32A kurs, bestemmes av hva bilen kan suge.
Signatur
   #7
 5,725     0
Zoe kan lade med 43kW (gamle) eller 22kW (nyere) på AC, så 32A 3 fase 230V kan gje 12kW gjennom ein trafo som skissert av KjellG. Eg solgte ein slik trafo (15kW) for 4000 på finn, så dette er mulig å få til for ein rimelig penge (kanskje).

   #8
 24,668     Akershus     0
Vær obs på at med trafo, så må en ha 3-fase inn om en vill ha 3-fase ut. Ladekursen må mao være 3-fase.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 24     0
Kan VELDIG lite om strøm Tongue vet at det er 2 ledere og jord Tongue men jeg får nå lada Renaulten og jeg la inn 3 fas inn til huset i fjor sommer Tongue hva den sikringen eller kabelen er 3 fas har ikke jeg noe peil på Tongue
   #10
 5,743     OSLO     0
ta noen bilder av sikringen din da, så ser man fort om det er lagt opp til 3fas

de fleste i dag legger opp til 3 fas lading