895    23    1  

Legge opp elektrisk anlegg i garasje

 24     0
Hei

Lager en handleliste for elektrisk anlegg i en garasje. Håper å finne en elektriker som kan montere det på timespris. Vil ha mulighet for 32ampere lading i fremtiden så regner med at jeg må ha ett fordelingsskap. Noen kommentarer til shoppinglisten nedenfor?

I sikringsskap:
  • 1x Jordfeilbryter Type B 

  • 1x Automat 32A - B kar



Frem til garasje:
  • x meter PR 6 mm2 

  • x meter PFSP 6 mm2

  • 1x Elko Koblingsboks 76 PH + avlastningsfjær



I garasje:
  • Fordelingskap ABB MISTRAL65 1 rad 8 moduler IP65

  • 2x Automat 13A - C kar (vil helst ha 16A, men det er vel ikke alle elektrikere som setter opp 16A på schuko-stikk lenger?)

  • 2x Elko stikkontakt dobbel påvegg jord 1090 U PT IP44 Polarhvit

  • x meter PR 2.5 mm2



Mener jeg da har nok (foruten klammer, nippler og rør) har nok til å sette opp to kurser à 13 ampere på schuko stikk. En for dagens lader og en for garasjeport + lys. Samt mulighet for å koble en eventuell fremtidig 16-32a ladestasjon rett til kursen fra huset.. Eller?

Mvh



   #1
 15 640     Akershus     0
Kjøp en ladestasjon med B-vern med en gang? Ofte de innebygde kommer til en litt hyggeligere pris og du får en raskere og tryggere lading? Vurder 3-fase til garasjen.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 24     0
Mja... Er litt i tvil. Jeg har ikke andre lademuligheter enn hjemme (b-menneske så alle ladestasjoner på jobben er tatt), så kan like gjerne la kladd-laderen som fulgte med henge i garasjen. Ser ikke noe problem å bruke denne i stedet for en ladestasjon. En påstår at dette er tryggere, men kan ikke helt forstå hvorfor. Laderen er begrenset til en 12 ampere, som er mer en bra nok overnatten til hybridbilen... Har ingen planer om å kjøpe en ren elbil, så venter nok med den investeringen. Koster jo tross alt 6-10k + montering for en ladestasjon. B-vern koster rundt 1500kr for ABB sin på elmaterialer.no, og da kan gjester også lade "trygt" siden dette er så viktig Smile

Laget nettop en annen tråd med spørsmål om hva slags anlegg jeg har (kun bodd her ett par uker). Har funnet ut at jeg har 3-fas IT anlegg. Er vel ikke mange el-biler som kan nytte seg av 3-fas 230v? Men igjen koster det vel ikke så mye ekstra å gjøre det uansett når en først er i gang? Shocked Regner med en må bytte med 3-polet sikring og 4x6mm2 i stedet for 2x6mm2 kabler?

Mvh
  (trådstarter)
   #3
 24     0
Eller er det 3x6mm2 hvis det ikke er n-leder i 3-fase IT? :-O

Mvh
  (trådstarter)
   #5
 24     0
Du må ha fordelingsskap av metall.

Noen spesiell grunn? Brannfare? Koblingsbokser er jo av plast? Får en fordelingsskap i metall som har IP44 eller bedre?

Mvh
   #6
 935     1
Schuko til lading av elbil eller hybrid må sikres med maks 10A. DSB anbefaler maks 8A kontinuerlig belastning. Schuko på nye ladekurser blir høyst sannsynlig ikke tillatt lengre når NEK400:2018 trer i kraft.

  (trådstarter)
   #9
 24     0
Da satser jeg på plastikkskap.. Det skal jo være brannhemmende og selvslukkende plast...

Angående DSB sine anbefalinger så ser jeg den. Jeg håper derimot elektriker IKKE er oppdatert. Dette er en lader som kommer til å stå koblet på hele tiden. Det vil ikke være noen nevneverdig slitasje på schuko-stikket...
   #10
 254     0
Jeg tror nok de er mer oppdatert enn du håper. Om de skulle sikre et ladepunkt med mer enn 10A og det skulle begynne å brenne, så er de veldig fort både strafferettslig og økonomisk ansvarlige. Det er kjipt å havne i fengsel for uaktsomt drap, så de fleste elektrikere er ganske påpasselige med å følge regelverket.

Men kanskje du klarer å finne noen som er villige til å montere det, om de f.eks får det skriftlig at punktet ikke vil benyttes til lading av el- eller hybridbil. Da får de skyvd over ansvaret på deg.