1,136    46    8  

Elbil løgnen, ikke så grønn som du tror....

 1,077     Rogaland     0
Miljøbombe og en av årsakene til høye strømpriser....

https://www.youtube.com/watch?v=S1E8SQde5rk

Elbil løgnen, ikke så grønn som du tror.... - 291878968_10160150403096550_951559994801935197_n.jpg - Thundr
Signatur

   #1
 5,730     0
Trur me skal høre på nokon som har litt mindre bias enn ein olje-og-gass sponset fossilmotoringeniør.

Bare energiforbruket for å produsere bensin/disesel for ei mil er i eksempelvis i deler av USA høgare enn tilsvarende elbil bruker for å kjøre samme distanse, noko som ikkje er vist her, eksempel for å produsere ein liter bensin i California går det med 2,6kWh, noko som er meir enn sjølv ein stor elsuv bruker på ei mil, noko som får totalforbruket opp i 11,6 kWh/mil om bilen bruker 1 liter/mil (noko som er vanleg i USA) . I Norge nærmerer me oss nå 1 kWh/liter i produksjonen som er ca. 50% av det elsuven bruker pr. mil.
   #3
 5,730     0
Norges mest solgte elbil (Leaf) har 15% høgare utslepp av Co2 i produksjonen enn samme fossilbil (8 vs 7 tonn). Differanse på 1000 kg med Co2 blir slept ut med dei første 431 liter med bensin, noko som tilsvarer 8620km med 0,5 liter/mil. Min har passert 85000 km nå.
   #4
 2,342     Trondheim     0
Norges mest solgte elbil (Leaf) har 15% høgare utslepp av Co2 i produksjonen enn samme fossilbil (8 vs 7 tonn). Differanse på 1000 kg med Co2 blir slept ut med dei første 431 liter med bensin, noko som tilsvarer 8620km med 0,5 liter/mil. Min har passert 85000 km nå.

Min 2012 Leaf passerte 185.000 km, og da solgte jeg den. CO2 avtrykket fra vedlikeholdet av den i 10 år var mikroskopisk i forhold til bensin- og dieseldrevne biler jeg har eid.
Forøvrig, om få år er det bare EL-biler, og om det da er så at å gå tilbake til å produsere biler med forbrenningsmotorer reduserer CO2 avtrykket i verden, ja da er vell ikke menneskeheten dummere enn at det er det den gjør.
"Over og ut"
Signatur
   #5
 3,210     Vestlandet     0
Trur me skal høre på nokon som har litt mindre bias enn ein olje-og-gass sponset fossilmotoringeniør.

Bare energiforbruket for å produsere bensin/disesel for ei mil er i eksempelvis i deler av USA høgare enn tilsvarende elbil bruker for å kjøre samme distanse, noko som ikkje er vist her, eksempel for å produsere ein liter bensin i California går det med 2,6kWh, noko som er meir enn sjølv ein stor elsuv bruker på ei mil, noko som får totalforbruket opp i 11,6 kWh/mil om bilen bruker 1 liter/mil (noko som er vanleg i USA) . I Norge nærmerer me oss nå 1 kWh/liter i produksjonen som er ca. 50% av det elsuven bruker pr. mil.


Jeg har lenge prøvd å finne slike tall for drivstoffproduksjon i Norge. EROI, energy return on investment. Og særlig interessant hvor mye elektrisitet som brukes til drivstoffproduskjon. Husker jeg kontakta både Esso og Equinor, men de var ikke mye snakkesalige gitt! Har du noen gode kilder, oblygre?
   #7
 3,210     Vestlandet     0
Supert! Det burde egentlig være en varedeklarasjon på drivstoff, slik det er det på strøm.

  (trådstarter)
   #8
 1,077     Rogaland     0
Ja ingenting er FREE energy. Men i videoen så er det jo dette at vi kaller de nullutslipps biler, når de før de har overhode kjørt har produsert mer co2 enn sine rivaler.

Hadde vært interesangt å fått noen tall fra det nedlagte shellraffeneriet om forbruk av strøm.

Men man har også snart et stort problem når batterier skal kasseres.

I siste moddell av tesla blir jo batteriet nesten støpt i sammen med chassi for å øke stivhet i karroseriet, tenk når dette skal skiftes....
Signatur
   #9
 359     Sandnes      1
Joda, men hva er vitsen å produsere en bil som skal bare stå i ro? Prosessen med å konstruere en elbil blir mer og mer effektiv for hvert år, noe som reduserer fotavtrykket.

Det er gjenvinningsanlegg som er spesialisert på el-bil batterier, der finner dem løsninger som du og jeg ikke trenger å tenke på for å demontere batteriene, selv de nye tesla batteri karoseriet.
   #10
 3,210     Vestlandet     1
Det er ikke akkurat breaking news at det ikke er null utslipp fra elbiler. Det er utslipp fra produksjon av alle biler, fra strømmen eller drivstoffet de bruker i sin levetid, avhending, fra veiutbygging, og så videre og så videre.

Poenget er at elbilene slipper ut mindre enn fossiblilene, selv i usa - som vel han i videoen er fra. Produksjon av en kWh strøm i usa slipper ut 386g CO2-ekvivalenter, som er relativt høyt. (281 i EU i 2018)

La oss ta f150 som eksempel (usas mest solgte bil gjennom tidene):

F150 lightening (elbil): 0,3kWh/km * 386g/kWh = 116 g/km
F150 3,5L V6: 218g/km * = 218 g/ mil.

Altså dobbelt så mye!
(Dette gikk fort, så folk må gjerne regne over på nytt)

Med norsk strøm, fysisk levert i norge, blir utslippet fra F150 lightening: 0,3kWh/km * 17g/kwh = 5g/km.




Så, elbil er en god måte å redusere klimagassutslipp på - enten de går i usa eller norge!






Kilde forbruk fossil F150
Fuel Economy of 2021 Ford F150

forbruk elektrisk F150
Ford's base $40,000 F-150 Lightning electric pickup gets 230-miles of EPA range and 68 MPGe - Electrek

Utslippstall strømprodukjson usa
Frequently Asked Questions (FAQs) - U.S. Energy Information Administration (EIA)

Utslipp norsk fysisk levert strøm
Strømforbruk i Norge har lavt klimagassutslipp - NVE