1,129
46
8
Elbil løgnen, ikke så grønn som du tror....
1,071
Rogaland
0
Signatur
Bare energiforbruket for å produsere bensin/disesel for ei mil er i eksempelvis i deler av USA høgare enn tilsvarende elbil bruker for å kjøre samme distanse, noko som ikkje er vist her, eksempel for å produsere ein liter bensin i California går det med 2,6kWh, noko som er meir enn sjølv ein stor elsuv bruker på ei mil, noko som får totalforbruket opp i 11,6 kWh/mil om bilen bruker 1 liter/mil (noko som er vanleg i USA) . I Norge nærmerer me oss nå 1 kWh/liter i produksjonen som er ca. 50% av det elsuven bruker pr. mil.
Om folk orker å lese da😎
Min 2012 Leaf passerte 185.000 km, og da solgte jeg den. CO2 avtrykket fra vedlikeholdet av den i 10 år var mikroskopisk i forhold til bensin- og dieseldrevne biler jeg har eid.
Forøvrig, om få år er det bare EL-biler, og om det da er så at å gå tilbake til å produsere biler med forbrenningsmotorer reduserer CO2 avtrykket i verden, ja da er vell ikke menneskeheten dummere enn at det er det den gjør.
"Over og ut"
Jeg har lenge prøvd å finne slike tall for drivstoffproduksjon i Norge. EROI, energy return on investment. Og særlig interessant hvor mye elektrisitet som brukes til drivstoffproduskjon. Husker jeg kontakta både Esso og Equinor, men de var ikke mye snakkesalige gitt! Har du noen gode kilder, oblygre?
https://www.tekna.no/fag-og-nettverk/energi/energibloggen/energi-koster-energi/
https://www.scientificamerican.com/article/eroi-behind-numbers-energy-return-investment/
Hadde vært interesangt å fått noen tall fra det nedlagte shellraffeneriet om forbruk av strøm.
Men man har også snart et stort problem når batterier skal kasseres.
I siste moddell av tesla blir jo batteriet nesten støpt i sammen med chassi for å øke stivhet i karroseriet, tenk når dette skal skiftes....
Quality Assurance Engineer.
20 års erfaring innen Teknisk Gummi og Polymer.
---------------------------------------------------
Det er gjenvinningsanlegg som er spesialisert på el-bil batterier, der finner dem løsninger som du og jeg ikke trenger å tenke på for å demontere batteriene, selv de nye tesla batteri karoseriet.
Poenget er at elbilene slipper ut mindre enn fossiblilene, selv i usa - som vel han i videoen er fra. Produksjon av en kWh strøm i usa slipper ut 386g CO2-ekvivalenter, som er relativt høyt. (281 i EU i 2018)
La oss ta f150 som eksempel (usas mest solgte bil gjennom tidene):
F150 lightening (elbil): 0,3kWh/km * 386g/kWh = 116 g/km
F150 3,5L V6: 218g/km * = 218 g/ mil.
Altså dobbelt så mye!
(Dette gikk fort, så folk må gjerne regne over på nytt)
Med norsk strøm, fysisk levert i norge, blir utslippet fra F150 lightening: 0,3kWh/km * 17g/kwh = 5g/km.
Så, elbil er en god måte å redusere klimagassutslipp på - enten de går i usa eller norge!
Kilde forbruk fossil F150
Fuel Economy of 2021 Ford F150
forbruk elektrisk F150
Ford's base $40,000 F-150 Lightning electric pickup gets 230-miles of EPA range and 68 MPGe - Electrek
Utslippstall strømprodukjson usa
Frequently Asked Questions (FAQs) - U.S. Energy Information Administration (EIA)
Utslipp norsk fysisk levert strøm
Strømforbruk i Norge har lavt klimagassutslipp - NVE