#13
 3,210     Vestlandet     0
...

Men man har også snart et stort problem når batterier skal kasseres.

I siste moddell av tesla blir jo batteriet nesten støpt i sammen med chassi for å øke stivhet i karroseriet, tenk når dette skal skiftes....


Batteriet skal ikke skiftes i bilens levetid.

Det er selvsagt mulig, men mye jobb.
Ved vraking regner jeg med at de klipper løs batteriet fra karosseriet uansett.
   #14
 3,210     Vestlandet     0
Retta skrivefeil:

Det er ikke akkurat breaking news at det ikke er null utslipp fra elbiler. Det er utslipp fra produksjon av alle biler, fra strømmen eller drivstoffet de bruker i sin levetid, avhending, fra veiutbygging, og så videre og så videre.

Poenget er at elbilene slipper ut mindre enn fossiblilene, selv i usa - som vel han i videoen er fra. Produksjon av en kWh strøm i usa slipper ut 386g CO2-ekvivalenter, som er relativt høyt. (281 i EU i 2018)

La oss ta f150 som eksempel (usas mest solgte bil gjennom tidene):

F150 lightening (elbil): 0,3kWh/km * 386g/kWh = 116 g/km
F150 3,5L V6: 218g/km = 218 g/km.

Altså dobbelt så mye!
(Dette gikk fort, så folk må gjerne regne over på nytt)

Med norsk strøm, fysisk levert i norge, blir utslippet fra F150 lightening: 0,3kWh/km * 17g/kwh = 5g/km.




Så, elbil er en god måte å redusere klimagassutslipp på - enten de går i usa eller norge!






Kilde forbruk fossil F150
Fuel Economy of 2021 Ford F150

forbruk elektrisk F150
Ford's base $40,000 F-150 Lightning electric pickup gets 230-miles of EPA range and 68 MPGe - Electrek

Utslippstall strømprodukjson usa
Frequently Asked Questions (FAQs) - U.S. Energy Information Administration (EIA)

Utslipp norsk fysisk levert strøm
Strømforbruk i Norge har lavt klimagassutslipp - NVE
   #15
 4,003     Asker     0
Men man har også snart et stort problem når batterier skal kasseres.

Kassere batteriene? Hvorfor i alle dager skal man kaste batteriene? Blir like dumt som å si man skal kaste aluminium. Det resirkuleres jo. Det er jo kjempelett! Idag er verdien på et el-bil batteri så stor at du får utbetalt et betydelig antall tusen for et brukt batteri. Tesla betaler henholdsvis 5000 og 10 000 USD (!!!) per batteri for 3/Y eller S/X batteri. De gjør ikke det for å være grei. Få 90 000 kr er ikke det jeg kaller et problem. Det betyr at det er et marked og en bruk leeeeenge etter bilen har kjørt sine 300k + som disse batteriene går.
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 1,078     Rogaland     0
Men man har også snart et stort problem når batterier skal kasseres.

Kassere batteriene? Hvorfor i alle dager skal man kaste batteriene? Blir like dumt som å si man skal kaste aluminium. Det resirkuleres jo. Det er jo kjempelett! Idag er verdien på et el-bil batteri så stor at du får utbetalt et betydelig antall tusen for et brukt batteri. Tesla betaler henholdsvis 5000 og 10 000 USD (!!!) per batteri for 3/Y eller S/X batteri. De gjør ikke det for å være grei. Få 90 000 kr er ikke det jeg kaller et problem. Det betyr at det er et marked og en bruk leeeeenge etter bilen har kjørt sine 300k + som disse batteriene går.

Kassere, resirkulere, ofte dessverre samme ord nå i dag.

Mange fikk jo sjokk når kildesortert plast ble gjenvinnet "brent" til varme.

Bare vent å se sier jeg. Nrk dokumentar EL golf fikk en ripe i batteriet, hele bilen gikk til skroting, batteriet gikk til "gjenvinning". Dette av forsikring selskapet fordi billigst å skrape hele bilen.
Signatur
   #17
 4,003     Asker     0
Nei. Er ikke billigst å KASTE et batteri når noen betaler deg 90 000 kr for et. Det er rett at et forsikringsselskap kan komme til å bytte batteriet, men betyr ikke at det kastes. Ta deg en titt på livsløpet til aluminium så forstår du hva jeg mener. Er ekstremt lett å resirkulere.

Det Tesla gjør er å sende batteri tilbake til fabrikk, bytter celler som har behov for det, og sender de tilbake for installasjon i biler med skadet batteri. Celler som er ødelagt resirkuleres, da innholdet er verdifullt. Er som med katalysator.
Signatur

   #18
 3,210     Vestlandet     0
Det er flere selskaper som bruker brukte elbilbatterier og lager batteripakker til stasjonært bruk. Allerede, selv om volumet er lavt siden det er så få gamle biler enda. Det er faktisk et norsk selskap som gjenbruker batteripakkene uten å åpne batteriet, slik at de kan beholde den originale godkjenningen til batteriet.
   #19
 349     1
Trådens tema er hvordan elbilen klarer seg, gitt at man har fått for seg at reduksjon i utslipp av av menneskeskapt CO2 i atmosfæren vil berge planeten fra farlig oppvarming.

Om barn og fullle folk blir det sagt at de snakker sant.  I klimaspørsmål vil jeg legge til: også pensjonister.
Per Eidsvig er pensjonert.  Rune Lødeng er 60 år.
Den første av tre hovedkonklusjoner i notatet fra de to (mars 2020), nederst på side 3 er skarp:

Å elektrifisere så lenge kullkraft er marginalkraft, vil føre til signifikant større globale utslipp av CO2 enn å fortsette med fossile kjøretøy.  Notatet: Elektrifiseringsnotat05N.pdf (dropbox.com)

Forfatterne har også skrevet en kortartikkel i DN for to år siden: Innlegg: Tretten milliarder som virker mot sin hensikt | DN

Jeg enig i konklusjonen i notatet pr se.

Er så kullkraft marginalkraft? I 2016 utgjorde kullkraft 38% av global produksjon, i 2018 38% og i 2021 36,5%.


Elbil løgnen, ikke så grønn som du tror.... - fd5bedc75dd04362b95d73f0930740d8.png - Thundr

Kilde til figuren: Kraftkildene | Global kraftproduksjon fordelt på energityper. (energiogklima.no)

Så langt jeg kan begripe holder forskernes konklusjon, uavhengig av om man er såkalt klimaskeptiker eller klimahysteriker.  Konklusjonen er derfor viktig og noe å ta med seg i drodlingen om CO2-avtrykk fra elbilen.  Men så var det fagnivået på regjering og Storting da..
Signatur
   #20
 3,210     Vestlandet     0
Og de to bommer totalt, selvfølgelig! Strømproduksjon er en del av kvotepliktig sektor i Europa, i motsetning til drivstoffproduksjon. I kvotepliktig sektor er det slik at hvis en aktør skal øke sine utslipp (for eksempel et kullkraftverk som skal produsere en kWt til en elbil), må utslippet gå ned hos en annen aktør innenfor kvotepliktig sektor. Derfor øker ikke utslippet, selv om man skulle anta at elbilene bruker marginalproduksjonen. Som det også kan argumenteres mot.


Dessuten blir det frigjort strøm fra det drivstoffet elbilbruken erstatter. Hvor mye dette er, vil ikke equinor og esso ut med, selvsagt.