#91
 4,387     0
Hvis en håndtverker skal gjøre en jobb ute hos en kunde så starter selvsagt arbeidstiden når håndtverkeren starter på oppdraget. Det vil mange ganger starte med å framskaffe de tingene som man mener man får bruk for på det aktuelle oppdraget. Ofte må man da på ett eller annet lager/ butikk for å hente det. I tillegg må man kanskje hente seg stillas. Da er timetelleren godt igang før men er kommet ut til kunde. Man skal selvsagt ha betalt for tiden det tar å gjøre selve jobben ute hos kunden, i tillegg skal håndtverkeren ha betalt for tiden som går med til returbehandling, frakt, papirarbeide. Dette er en del av oppdraget selv om kunden ikke har oversikt over hvor lang tid det tar.
Min mening er at snekkeren skal ha betalt for medgått tid avrundet oppover til nærmeste halve time, ikke mer.

Hvis du er fornøyd med selve utførelsen av jobben så burde du skrive til snekkerfirmaet at regningen ikke blir betalt før du får den spesifiserte timelisten/ jobbeskrivelsen du føler mangler.
Du burde også skrive at du er villig til å betale den summen du mener er riktig med en gang du får spesifikasjonen du venter på.
Så får dere ta diskusjonen om den siste timen senere. Snekkerfirmaet er sikkert villige til å slette den siste timen istedetfor å bruke mye tid på å prøve å drive inn de siste kronene. De har sikkert mange andre ting å bruke tida på enn å krangle med kunder.
Du skal selvsagt ikke betale for mer tid enn det som snekkeren har brukt på oppdraget, avrundet oppover til nærmeste halve time.
At det blir skrevet overtid er litt Bob-Bob. Hvis det ville blitt dyrere å komme igjen dagen etter for å fullføre  kontra å jobbe lengre dag så er det ikke feil å skrive overtid. Her blir det en  konkret vurdering som bestemmer om snekkeren skal gjøre seg ferdig på en dag, eller om han skal komme att en annen dag. Jeg føler ikke det blir feil om kunden blir fakturert overtidstillegg i et slikt tilfelle.

Hold oss oppdatert.


   #92
 876     Ut Mot Havet i Vest!     0
Mange feil på nybygde boliger [/u]

Å kjøpe nybygd bolig betyr ikke at du kjøper en feilfri bolig. Det er feil og mangler på nesten halvparten av alle nye boliger, viser en undersøkelse.

Boligkjøp er vår største investering. Men de færreste av oss sjekker om vi virkelig får det vi betaler for. Vi vet rett og slett ikke om huset har feil og mangler.

Men mange boliger har nettopp det. Også splitter nye boliger.
- 42 prosent av alle nye hus i Norge har byggeskader. Noen skader blir avdekket under bygging. Men mange skader blir liggende latent, og oppdages først når det er for sent, sier Stian Mørk. Han er student ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, og har laget en hovedoppgave om byggeskader.

I oppgaven siterer han en fersk undersøkelse konsulentfirmaet Raadhuset har gjort for en gruppe entreprenører. Undersøkelsen forteller at det er flere byggeskader på leiligheter og rekkehus enn på eneboliger. I 28 prosent av tilfellene er byggeskadene lekkasje og fukt i tak, vegger, gulv og grunnmur. Gjennomsnittlig skadebeløp er 33 000 kroner per bolig. Byggebransjen bruker årlig 1,7 millioner timer på å rette opp feil og mangler på nye boligprosjekter. Dette tilsvarer 1000 årsverk!

Tar snarveier
Det er ingen offentlig registrering av byggeskader i Norge. Men tallene til Raadhuset bekreftes av andre nordiske undersøkelser. I fjor presenterte Norges byggforskningsinstitutt en undersøkelse, hvor det hevdes at byggebransjens slurv koster fire milliarder årlig. Europeiske undersøkelser viser at det i gjennomsnitt er mindre byggeskader i Europa enn i Norge.

Stian Mørk mener det legges for liten vekt på det bygningstekniske, og for mye vekt på arkitekturen.
- Det deles ut utmerkelser for god arkitektur, men dessverre utmerker ikke mange av de prisbelønnede byggene seg med byggeteknisk gode løsninger, skriver Mørk i sin hovedoppgave.

Han anklager også entreprenørene for å ta snarveier.
- Gjennomgangsmelodien har vært «bygg fort og galt - ta byggeskadene etterpå». Men utbedringer koster, og nå innser stadig flere entreprenører at det lønner seg å bygge feilfritt første gangen.

I Danmark har myndighetene grepet tak i problemene. Mørk forteller at danskene har et eget fond for feil og mangler på nye hus som er offentlig støttet. I forfjor var nærmere 8000 boliger, de fleste vanlige familieboliger, omfattet av ordningen. Byggeskadefondet finansieres ved at det betales en avgift på én prosent av kjøpesummen til fondet. Oppstår det skader, dekkes dette av fondet. Avgiften brukes også til forebyggende arbeid. Nybygde boliger blir befart ett år og fem år etter overtakelsen.

Stian Mørk konkluderer med at følgende tiltak må gjennomføres for å få færre byggeskader på nye norske boliger:
Bedre kontrakter med klarere ansvarsforhold
Lengre byggetid
Bedre egenkontroll hos entreprenørene
Bedre utnyttelse av eksisterende kontrollordninger
Utarbeidelse av bruksanvisning for bolighus.

Lei takstmann
Underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet, er overrasket over at det er så omfattende mangler på norske boliger.
- Dette er et utstrakt problem som byggebransjen må ta på alvor. Forbedringspotensialet er stort.

- Hvilke forholdsregler bør kjøpere av nye boliger ta?
- Du bør være svært grundig ved overtakelsesmøtet og på ettårsbefaringen av din nye bolig. Lei gjerne en profesjonell takstmann til å gå gjennom boligen før møtet med utbyggeren, slik at du vet hva du bør ta opp, og be om å få rettet. Men svært få boligkjøpere leier takstmann før skader oppdages.
- Det skjer i altfor liten grad. Boligkjøperne kommer først når de har mistanke om feil, sier Arne Støbakk, administrerende direktør i Norges takseringsforbund. Presidenten i samme forbund, Erik H. Larsen, har som utøvende takstmann i Bærum, noen få slike oppdrag.

- En enkel befaring koster 2000-3000 kroner. En mer omfattende undersøkelse, hvor vi blant annet sjekker under takstein og inni isolasjonen, kommer på 6000-8000 kroner, sier Larsen.
Han har inntrykk av at de store boligbyggefirmaene stort sett leverer feilfrie boliger.
- Problemet er de mindre og de nyetablerte firmaene. Der kan det være endel dårlig kvalitet, hevder Larsen.


Administrerende direktør i Boligprodusentenes forening, Per Jæger, sa til Aftenposten i fjor at han mener det er for lav faglig stolthet i byggebransjen. - Man vet hvordan ting skal gjøres, men det tas en del snarveier, sa Jæger.


Kilde: Forbrukerådet
  (trådstarter)
   #93
 479     0
Bør eg få meir spesifisert regning når det står
10 timer arbeid
Skumpatron
10skruer
1 fastvindu
1 spesialmålt vindu
Totalt........

Står ikkje kva dei har gjort, men er denne regningen god nok bevis i ein tvist? Kva om lekasjen kommer tilbake. Kan snekkeren sei at det var eit problem fra før og me har bare byttetvindu så dette vil ikkje me ta på oss.
   #94
 5,188     Østlandet     0
Kva om lekasjen kommer tilbake.
Hvilken lekasje er det du henviser til?

Du var jo, som du skriver, tilstede som håndtlanger hele dagen så du vet vel om jobben ble riktig utført?
Signatur
  (trådstarter)
   #95
 479     0

Kva om lekasjen kommer tilbake.
Hvilken lekasje er det du henviser til?

Du var jo, som du skriver, tilstede som håndtlanger hele dagen så du vet vel om jobben ble riktig utført?

Eg var den hjelpande hånden ja, men eg er ingen snekker. Så eg hjalp han når det gjalt tunge løft. Hadde eg vore ekspert så hadde eg jo ikkje leigd inn snekker for å gjøre jobben.

Snekkeren påstår at det er tett, men eg er litt i tvil fortsatt siden eg har hatt dein del problemer med det. Viss du ser fra undersøkelsen til forburkarrådet så viser det seg at snekkerene gjør ofte feil. Dessutan så hadde han dårleg tid på slutten.

Spørsmålet er om regningen er god nok bevis i ein tvist viss snekkeren ikkje har gjort det rett?
   #96
 5,188     Østlandet     0
Prøver igjen...
Hvilken lekkasje er det du snakker om?

Har du hatt vannlekkasje utvendig som har ført til råteskader, eller har du hatt problemer med dampsperre, isolasjon og vindsperre?

Du observerte vel om han satte på plast innvendig, vindsperre utvendig og isolasjon mellom disse?
La du i tillegg merke til om han fuget utvendig med TEC-7 e.l.?

Drit i spesifiseringen. Du har vel ikke tenkt å sitte årevis og vente på lekkasje, for så  å saksøke snekkerfirmaet? Hvis noe er feil må det fikses umiddelbart. Hvis du ikke er oppegående nok til å si om snekkeren utførte jobben korrekt, mens du observerte, anbefaler jeg deg å hyre inn en takstmann (denne gang på fastpris?) som kan gi deg en tilstandsrapport.
Signatur
  (trådstarter)
   #97
 479     0

Prøver igjen...
Hvilken lekkasje er det du snakker om?

Har du hatt vannlekkasje utvendig som har ført til råteskader, eller har du hatt problemer med dampsperre, isolasjon og vindsperre?

Du observerte vel om han satte på plast innvendig, vindsperre utvendig og isolasjon mellom disse?
La du i tillegg merke til om han fuget utvendig med TEC-7 e.l.?

Drit i spesifiseringen. Du har vel ikke tenkt å sitte årevis og vente på lekkasje, for så  å saksøke snekkerfirmaet? Hvis noe er feil må det fikses umiddelbart. Hvis du ikke er oppegående nok til å si om snekkeren utførte jobben korrekt, mens du observerte, anbefaler jeg deg å hyre inn en takstmann (denne gang på fastpris?) som kan gi deg en tilstandsrapport.

Det som var problemet såg me når det vart tatt ut vinduet. Nederst i hjørna på glasset var treet mjukt og dårleg. Så årsaken til lekasjen var funnet. Det vart satt i eit nytt vindu, lagt inn beslag som skulle gå inn i sporet. Han skummet rundt karmen til vinduet. Plast var ikkje behov da han brukte skum iflg snekkeren. Skøyter ol på beslag utvendig vart det brukt svart Tec 7. Vindsperre la han på under og over glasset. Ikkje ved sidene på glasset. Under beslaget som vart presset opp i glasset la han ei pølse med skum slik at dette skummet vart brukt til å holde press på beslaget slik at det ikkje skulle komme ut av posisjon. Dette var sterkt nok iflg han. Litt vanskelig og forklare, men dette er det eg fekk med meg.

   #98
 5,188     Østlandet     0
Jeg syns det høres greit ut dette.
Skum er jo vindsperre, isolasjon og fuktsperre i ett. Hvis han i tillegg fuget alle utvendige skjøter så kommer det ikke vann inn.
Litt rart at han brukte svart TEC-7 på en hvit vinduskarm, men-men..
Signatur
  (trådstarter)
   #99
 479     0

Jeg syns det høres greit ut dette.
Skum er jo vindsperre, isolasjon og fuktsperre i ett. Hvis han i tillegg fuget alle utvendige skjøter så kommer det ikke vann inn.
Litt rart at han brukte svart TEC-7 på en hvit vinduskarm, men-men..

Det var kun beslagene han fuget med tec 7 og beslaget er sort. Den dryppkanten som beslaget går opp i sprekken på vinduskarmen. Bør det legges ein kan med tec 7 der også? Han sa at dette måtte eg ikkje gjøre så eg har ikkje rørt det.
   #100
 199     0
Jeg vil påstå at slike små jobber er lite attraktive for de fleste håndtverkere, men det er ærlig arbeid og må gjøres. For en del firmaer av en viss størrelse er slike jobber rene tap, hvis man da ikke kan fakturere en meget høy timespris, eller aller helst fastpris.

I ditt tilfelle er du fornøyd med jobben og sluttprisen?? På slike småjobber har det lett for å gå med uspesifisert tid på uforutsette byggekonstruksjonsløsninger, samt. endring av materialvalg underveis i jobben. Slike ting tar tid, som ofte er vanskelig å forklare ovenfor kunden. Klargjøring av bil/ henting av materiell og klargjøre verktøy/ bil til neste jobb, ev. utfylling av spesifisterte timelister tar ofte mer tid enn man kan tenke seg.

Hos deg har snekkeren tatt seg tid til å gjøre jobben ferdig på en dag, istedet for å komme tilbake neste dag. Hadde han sluttet kl. 3, så ville du nok fått minimum 2-3 timer ekstra fakturert utover første dag. Dette pga. at slike småjobber ofte er til heft og besvær og ødelegger for neste jobb. Snekkeren din har altså benyttet en time av sin fritid på å gjøre jobben ferdig, samt. deg til lags. For de fleste arbeidstakere er slike arbeidere høyt verdsatte.  Så fremt at jobben er gjort tilfredstillende vitner dette om en fagmann av høyt kaliber.

Når det angår fakturering av overtid, så bruker jeg i alle fall å underrette kunde om slike ting før jobben starter.