9,488    17    0  

Reklamasjon, og forventet levetid på lysbryter.

 53     Nordland     0
Hei godtfolk.

For ganske nøyaktig 2,5 år siden kjøpe jeg endel z-wave baserte produkter fra norsk leverandør. Bla. endel lysbrytere som kan dimme tilkoblet last, samt fjernstyres. Jeg fikk ganske tidlig problemer med noen av bryterene i form av at de kjørte tilkoblet last på full lysstyrke, og ikke la seg slå av. De ble også ganske varme. Eneste løsning var å slå av sikringa for gjeldende kurs, og de fungerte da igjen. Dette har bare blitt værre og værre, og nå må jeg nesten daglig inn i sikringsskapet å vippe over brytere for å få slått av lyset. Produktene ble selvfølgelig installert av firma, og tilkoblet last er langt innenfor veiledende.
Nå har jeg endelig fått ut finger'n, og sendt firmaet en mail ang problemet. Responsen er som følger:

ZDM230 har gått ut av produksjon for lenge siden. Ellers hadde de gar./rek. tiden på 2 år.
Forklaringen på problemet kan bli elektrolitiske kondensatorer som tørker ut på grunn av konstant varmeutviklingen i en dimmer (har ikke noe med styreteknologi å gjøre).
Derfor er det vanlig med garantitiden i bare 1 år for slike produkter fra de fleste produsenter.

Med vennlig hilsen, ***


Jeg stiller meg noe spørrende til denne forklaringen, hvorpå følgende svar fra selger:

ZDM230 moduler ble kjøpt i APRIL 2010 (se vedlagt faktura).

Som jeg har sagt, jeg beklager for det, men garanti/reklam. tid på de fleste ”små elektriske” produkter er bare 1 år.
Til og med de mye dyrere MERTEN produkter har bare 1 år garanti. ACT har vært egentlig ”snille” og forlenget garantien til 2 år.
Om du tror ikke på det som jeg sier så kan du bare ringe til f. eks. et eller annet el. installatør firma eller direkte Forbrukerrådet.


Dette er jo ikke akkurat en brødrister til 199 kroner, da kunne jeg skjønt det, men produkter ment for fast installasjon med en stykkpris på 700-1000 kroner.

Har han rett i dette?

   #1
 3,216     0
Kanskje har han rett i garanti, garanti er ikke relevant for deg og noe produsentene sysler med, det som er relevant er kjøpsloven. 2 år for en lysbryter i forhold til kjøpsloven? Min ikke-juridiske vurdering: neppe. Jeg hadde kjørt hardt på at det er 5 års reklamasjon.
   #2
 1,113     Trøndelag     0
Jeg ville også i utgangspunktet prøvd meg på 5 års reklamasjonsrett da en lysbryter vel må være ment å vare i mer enn to år?

Fra Forbrukerkjøpsloven:
"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. "

Ta evt en telefon til Forbrukerrådet slik selger antyder...
   #4
 24,785     Akershus     0
De "elektrolitiske" kondensatorene jeg har vært borti har holdt vesentlig lenger enn 2 år. Hva med kondiser i f.eks. en bil, holder i 20 år i -40 og +50 grader? Hjemmeruteren din?
Signatur
   #5
 407     Buskerud     0
En slik sak er jo åpenbart ment å vare i 5 år eller mer, så her har du en grei sak etter min mening. Og, er det som han sier, at det er kondisene som feiler så er det åpenbart en produksjon/design feil som har ligget der hele tiden og nettopp faller inn på reklamasjonsrett. Da har produsenten rett og slett brukt feil type komponenter til oppgaven...
Signatur
   #6
 22,342     Akershus     0
Kondiser fra Kina har vært et stort problem. Kjøper de drittkomponenter får de som selger dette videre ta regningen. Elektrisk installasjon skal holde mere enn 5 år, selv en mobil skal holde så lenge.
   #7
 1,505     0
Det virker noe søkt at man med å kjøpe Z-wave skal risikere å bytte dimmere hvert år (og selvsagt koste komponent og elektriker selv ja) Cool
Signatur

   #8
 7,686     Bærum     0
Her kan nok ikke selger Forbrukerkjøpsloven. En dimmer er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Da er reklamasjonstiden 5 år. Garanti er noe leverandør kan gi i tillegg til Forbrukerkjøpsloven rettigheter. At kondensatorene ryker i reklamasjonstiden betyr at produktet har en iboende svakhet. Da har du reklamasjonsrett. Ikke gi deg på dette. Selger bare prøver seg.
   #10
 967     Stavangerområdet     0

(og selvsagt koste komponent og elektriker selv ja) 8)


Vil tro TS her må koste elektrikker selv; slik jeg forstår det har han kjøpt bryterene av et firma og leid et annet firma til å installere de.


Jeg trodde forbrukerkjøpsloven var slik at det er selgeren av lysbryteren som må bære kostnadene med bytting og reparasjon, uavhengig av hvem som installerte de. Så lenge installatøren av bryteren har fulgt alle monteringanvisninger, så står han utenfor denne saken.