(trådstarter)
   #351
 10,486     Akershus     0
da må jeg nok kjøpe litt mer tomt først. Får se om jeg får ferdig denne først. Håper tråden får stå til det?


Nå har kona kjørt porten opp og ned 3 ganger uten å ødelegge noe. Lover bra Smile
Signatur

   #352
 785     Vestfold     1
En liten strek i regninga, er at porten har torsjonsfjærer. Dvs. at den har en stang i bakkant fra skinne til skinne. Det har jeg jo alltid vært klar over, men ikke tenkt så mye på. Med liften under, reduserer den stanga løftehøyden litt, i hvert fall hvis det er litt høyde på bilen. Antakelig ikke krise, men litt dumt for det. Takhøyden er 280 cm, og porten er 240. Dvs. at jeg mister i hvert fall 40 cm potensiell høyde opp i taket. Med vanlige småbiler bør ikke det ha noen betydning, men med f.eks. patrolen, på litt store dekk og med takgrind og greier, blir det fort litt trangt. Hvordan er det å bygge om sånt fra torsjonsfjærer til strekkfjærer?

Hvis det er plass på hver side av portskinna, kan du ikke mekke litt og legge torsjonsfjærene ut fra hver skinne i stedet for inn mot midten?
  (trådstarter)
   #354
 10,486     Akershus     0
Dårlig med plass ut til sidene.

Taket er høyt nok, det er porten som setter begrensningen.
Signatur
   #355
 528     Sarpsborg     0
Strekkfjærer synes ihvertfall jeg er noe herk. Men torsjonsfjær bør vel kunne flyttes i høyden med litt mekk?
  (trådstarter)
   #356
 10,486     Akershus     0
Ja, det bør ikke være helt uoverkommelig å mekke om, så jeg får torsjonsfjæra opp i taket. Det er antakelig enklere enn å bygge om med andre fjærer.


Litt "gamle" bilder.


Tror ikke jeg har lagt ut dette før. Jeg lånte en plateheis av en kompis, og fikk på nok plater i taket, samt på veggene til at porten kunne installeres, og strømmen kunne kobles til.




Kona får hjelp med å bytte hjul. Inspektøren vår har tatt over kontrollen, og jekker som en gal.




Noe omramminger hadde jeg kappet til, og en ledig dag ordnet kona resten. De på hver side av dørene må endres litt når grunnmuren blir kledd. Hva er vannlig løsning på sånt? Hos naboen har de dratt plankene helt ned til bunnen av døra, og der henger de og slenger.




Porten kom endelig "i hus". Den har liggi delvis overdekt bak huset, og blitt flyttet noen ganger for å gi håp om å ikke ta livet av alt gresset. Nå er den montert, og etter en god del justering fungerer den greit.




Litt oppbevaring må til. Disse fra biltema fungerer egentlig ganske greit. Jeg ser for meg ett sånt rack til ved siden av. Over og under kommer det hyller, med plass til gjennomsiktige oppbevaringskasser. Jeg håper å kanskje kunne få litt orden på greiene.




I barnehagen har de en "onkel" som jeg har sansen for. Han fant frem hammer, spiker og en masse planker, og lot unga utfolde seg. Vesla mi har flere ganger ville vært med og spikre, og fikk det for seg at vi skulle bygge stol. Her en dag vi var alene hjemme fant vi frem litt greier og satt i gang. Det er kappet på måfå og øyemål, og ble egentlig veldig bra. Den fikk stå inne og tørke litt, før vi tok den ut igjen, skrudde den fra hverandre, forsterket litt, og limte alt sammen. Den skal få tørke litt til, før den males.








Pyntet til jul, med stjerne i hver ende av loftet.




Jeg har egentlig vært litt nøye på at garasjen ikke skal brukes til oppbevaring av "alt mulig ræl". Vi har to små uthus fulle av annet ræl. Teltet jeg satt opp i fjor blir veldig fuktig, så det er ikke noe særlig å oppbevare ting som kan ruste der. Denne fant jeg ute, dekket med løv, fuktig og fæl. Syntes litt synd på den, så jeg gjorde et unntak og tok den inn under tak.




Som nevnt før, så er lift ankommet og prøvemontert. Julenissen gjorde det ikke så veldig vanskelig å gjette hva som var inni.






So ro... Porten ned, nå skal bilen sove. Det er masse rot i garasjen som tar mye plass nå, men vi prøver i hvert fall å ha muligheten til å sette konebilen inn der. Den er avgårde hver morgen, og det er jo litt triveligere med bil som har stått innomhus.

Signatur
   #357
 421     Rogaland     1
En liten strek i regninga, er at porten har torsjonsfjærer. Dvs. at den har en stang i bakkant fra skinne til skinne. Det har jeg jo alltid vært klar over, men ikke tenkt så mye på. Med liften under, reduserer den stanga løftehøyden litt, i hvert fall hvis det er litt høyde på bilen. Antakelig ikke krise, men litt dumt for det. Takhøyden er 280 cm, og porten er 240. Dvs. at jeg mister i hvert fall 40 cm potensiell høyde opp i taket. Med vanlige småbiler bør ikke det ha noen betydning, men med f.eks. patrolen, på litt store dekk og med takgrind og greier, blir det fort litt trangt. Hvordan er det å bygge om sånt fra torsjonsfjærer til strekkfjærer?

Har du torsjonfjæren bak? Eller er det bare det avstandstaget som står bak?
Torsjonsfjærene plasseres bak når det ikke overhøyde nok i front, krever rundt 20cm alt etter fabrikat, og du har jo 40cm så burde ikke være noe problem å ha fjærene foran.

  (trådstarter)
   #358
 10,486     Akershus     0
De er bakerst, ja.

De ser ikke ut til å enkelt kunne monteres over, men det er kanskje ingen dum idé.
Signatur
   #359
 378     Arendal     0
Har samme utfordring som deg når det gjelder fjærene til portene. Men jeg kommer til å montere dem over portåpningene og bare kutte wirene og sette på wirelås i rett lengde Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #360
 10,486     Akershus     0
Jeg var ute og så på det, og det bør være helt uproblematisk å flytte hele torsjonsaksel/-fjærer til rett over porten. Det blir nok ikke å prioritere helt med det første. Takk til Quattro for tipset.

I dag har jeg skummet rundt dør og to vinduer. Det siste vinduet er ikke helt ferdig montert, men det er ikke mye om å gjøre.

Jeg har en liten utfordring med at det lekker inn vann fra siden. Plata ble støpt 3 meter utenfor garasjen, og det er ikke blitt tett mellom plata og muren. Forslag til måte å tette dette på?

Ellers har jeg fått justert liften litt, så den flukter med gulvet. Jeg begynte på gulv i midten, men selv 28*120 verandabord ble litt tykke. Her må jeg finne på noe som er maks ca. 15mm tykt, og solid nok til å kjøre på. Vurderer enten stålplate eller finér. Andre forslag?
Signatur