96,509    184    15  

wazzza: Øystein bygger garasje

 627     Tromsø     0
Denne tråden skulle egentlig hete "Øystein gjør ting han ikke kan! I sommer, bygge garasje", men så mye plass var det ikke..

For ett år siden kom jeg over en fin og relativt flat garasjetomt på ca 2,2 mål. Som en bonus på dette var at det fulgte med et fint hus fra 1973  Smile Min drøm har i mange år vært å få meg egen garasje hvor jeg kan holde på med mine bil og maskinprosjekter.

Søknadsprosessen begynte i vinter og garasje ble bestilt fra Hamco bygg i Rossfjordstraumen. Jeg har begrensede kunnskaper når det gjelder trearbeid, men er nevenytting så jeg valgte å bestille garasjen som ferdige veggelement. Se http://www.hamcobygg.no/

Garasjen er 9,5 brei og 7,2 dyp (68,5 kvadrat) med ca 3,4 meter under taket. Mønehøyde blir 5,5 meter. Med A-stoler og 22 grader takvinkel får jeg bare ca 1,5 meter under taket på loftet, men det blir et fint stablerom. Takstolene er av 2x10" og er dimensjonert til 600 kg snølast pluss 100 kg nyttelast på loftsgulvet.  jeg måtte opp på denne dimensjonen for å unngå søyler i garasjerommet. Jeg har bestilt garasjen med 2 stk 4x3 meter isolerte stålporter. Garasjen skal isoleres og er klargjort utvendig med lekting, lufting vindpapp osv. for isolering.

Når det kommer til grunnarbeid har jeg en ca plan, men er veldig åpen for forslag. Planen var å grave ned 30-50 cm, legge duk, fylle opp med grovpukk og avrette med singel. Legger 5 cm XPS og plast før det forskales og støpes. Gulvet blir 10 cm tykt fiberarmert med 20 cm tykkelse i ringen. Jeg fyller opp med 8-16 el. i midten for å fylle opp der hvor gulvet skal være 10 cm. Isolasjonen blir å gå ca 50 cm utfor den ferdige muren. Grunnen blir avrettet med 5 cm fall mot porter slik at sålen får lik tykkelse over hele veien. Avrettingen tar jeg i kronen oppå U-blokk. Det skal selvfølgelig dreneres rundt tomta. Skal også legge opp en 10-kvadrat PFSP eller PFXP for innlegging av strøm. Legger også ned et par tomme 50mm rør for fremtidig ettellerannet.

Jeg ønsket en brei garasje på bekostning av dybde slik at den kan utvides bakover når den tid kommer.


Foreløpig har ikke snøen gått enda og marka var fortsatt frossen da jeg dro offshore nå sist, men fikk begynt å grave sånn smått.. Desverre ble jeg stoppet av frossen mark.  Jeg må utvide veien opp til huset og parkeringsplass for å få opp kransemi med garasjen, samt forsterke veien for å få opp betongbilene.. Disse gamle gårdsveien er ikke veldig solid for å si det mildt..

Veien utvides med 2 meter ekstra, graver ned 20 cm, legger duk og fyller opp med grovpukk (22-64 el.) før dette komprimeres og gruses.

Jeg har ikke så mye bilder å komme med enda, men når jeg kommer hjem blir det intens jobbing med graving og støping osv..

Sketch-up i full fart



Da jeg kjøpte huset fant jeg fort ut at jeg trengte henger. Jeg endte på en Ifor williams LM187, typen størst. 3,5 tonn totalvekt, integrerte kjørebroer og langboggi.. Kjørte fra Tromsø til Hamar for å hente den. Denne bruker jeg til alt fra maskin/biltransport til materialer osv... Innvendig lengde er 5,6 meter og bredde på 2,35. Alle vegger er avtagbare.




Fikk låne maskin av en kompis. En sliten slarken sak, men den gjør absolutt jobben. (gammelt bilde fra i fjor da jeg begynte å utvide parkeringsplass).


Slik så det ut i fjor da jeg kjøpte huset.


Kun halve tomta er inngjerdet, så garasjen kommer på baksiden av det gjerdet som forøvrig skal vekk..


I vinter sagde jeg ned totalt 17 trær på tomta for å gjøre plass til garasje og grøfter. Tok også noen trær som skygget fælt for naboen.



Slik så det ut da jeg kom på land sist fritur



begynte å grave ut veien 2. mai da det snødde tette en værst! Marka var som sagt frossen så jeg kom meg ikke så dypt jeg ønsket, så jeg må fortsette nå.






Tomta.




Jeg er veldig åpen for innspill og kommentarer.
Siste redigering: Saturday, May 17, 2014 5:31:43 PM av psv021

   #1
 962     Figgjo     1
Ser veldig godt ut dette her  :)

Ville absolutt gjort skikkelig arbeid med gårsrommet med slik trafikk som du har på tomten din av biler og slikt. Riktige masser og god drennering gjør at du får en god oppkjørsel og uten kjørespor.

Legg også skikkelig arbeid og gode masser i grunnen til garasjen. Isoler som planlagt og få vann bort fra både hus og garasje. Har du en drenskumme du kan koble til takvann og evt drensrørene er det til stor fordel.

Klokt med trekkerør for gode muligheter.  Cool
  (trådstarter)
   #2
 627     Tromsø     0
jeg får veldig rimelige masser til veien av en lokal entrepenør som holder på med et stort prosjekt rett bortfor meg. Han har tatt i land singel og 0-120. Han mente 0-120 var fin til veien, evt et tynt lag subb på toppen. Hva er mener dere? Under garasjen bør jeg vel ha masser uten så mye nullstoff? Ser for meg at den drenerer dårligere enn ren grovpukk.

Det er bare BK8-vei ut til meg som betyr begrenset akseltrykk, så om jeg skal få tilkjørt masser fra byen blir det kostbart. Disse massene som jeg får rimelig kommer med båt og legges på land rett nedfor huset mitt.

Det kan se ut som at jeg blir å leie inn et firma til å ta betongarbeidet. Jeg har ikke utstyr til slikt pluss at jeg rett og slett ikke har peiling.  Shocked
   #3
 175     0
Heisann,

Jeg ville ikke laget fallet i grunnen.

Jeg ville ha brukt såleblokk og murt f.eks ett skift 20 cm LEca og ett skift med 20 cm u blokk. Da får du ett fundament samt at forskalingen av gulvstøpen er klar. Plassering av
såleblokk kan da gjøres slik at at ferdig gulv er i kant med det første skiftet.

Er du nøye og bruker snor under muringen for å ha kontroll på retningen og høyde til blokkene kan du legge svillen rett på u-blokka uten å rette noe mer av.

Skal du mekke bil i garasjen? Tenker på fallet i gulvet, skal til med påstøp i min garasje nå. Murfirmaet vil ha 1:100 i fall for at vannet med sikkerhet skal renne i riktig retning. Dette er kanskje i overkant for å skru bil, når man jekker den opp og slikt? Noen tanker på dette? 
  (trådstarter)
   #4
 627     Tromsø     0
Hei, takk for innspill.

Grunnmuren blir 2 skift leca, ett skift vanlig og ett skift U-blokk. Grunnmuren må være 55 cm høy i forkant der hvor veggene kommer. Jeg ble nødt til å ha såpass høy grunnmur pga totalhøyden på garasjen og begrensninger ifm. transport av veggelementene da de er 280 cm høy.

Jeg ønsker å legge fallet i grunnen for å spare litt på betong og at jeg innbiller meg at det blir enklere å forskale. Det er bare BK8-vei ut til meg så betongbilene får bare med seg 5 kubikk pr. lass og fortsatt være lovlig på vektene. Mye av kostnadene med betongen blir transport, så om jeg holder meg under 10 kubikk klarer jeg meg med to biler.  Når fallet er lagt i grunnen var min tanke at det bare var å legge ut isolasjon, plast, og snekre ei ramme av 2x8" som låses i alle bauger kanter som legges oppå plasten. I fundamentet legger jeg jern før jeg fyller opp med singel der hvor gulvet kun skal være 10 cm. Avrettingen for å få det vannrett tar jeg i ei murkrone på U-blokka. I mitt hode blir dette den enkleste fremgangsmåten. Jeg skal i møte med et par firmaer som kan dette når jeg kommer hjem, så ting kan jo endre på seg. Det ser ut som at jeg uansett blir å sette bort jobben med betongen da jeg overhode ikke har peiling på det.

Jeg blir å få 5 cm fall på 7,2 meter, så det blir noe mindre enn 1:100. Jeg tror ikke vannet blir å renne ut av seg selv, men det vil iallefall hindre det i å samle seg i feil ende av garasjen. Jeg er ikke bekymret for at bilen skal trille avgårde. Pickupen er et sant helvette å skyve  ;D Jeg tviler på at du vil få noen form for problemer med å skru bil selv med 1:100 i fall. I værste fall får du ha en stoppekloss tilgjengelig.
   #5
 175     0
Regner med at de målene du har i første post er utvendige mål på muren? Isåfall kan du trekke ifra 0,4 m på begge målene for å finne hvor stor plata blir innvendig i garasjen. Dette gir ett areal på 61,9 m2 ( 9,1mx6,8m). Om du tenker å begrense deg til maksimalt til to lass betong blir det 10 m3. Dette gir meg en gjennomsnittlig teoretisk platetykkelse på ca 16 cm.

En jevntykk plate på 10 cm på innsiden av muren vil trenge ca 6,2 m3 betong. Tillegget for 5 cm fall utgjør ca 1,6 m3. Totalt teoretisk betongbehov er da ca 7,8 m3.

Det vil alltid gå en del ekstra betong på grunn av ujevnheter i grunnen. Etter mine beregninger har du da 2,2 m3 ekstra. Personlig ville jeg nok enda ha gjort slik jeg har skrevet tidligere. Du slipper jobben med forskaling, men du får litt mer jobb med på muren på grunn av såleblokk og istøp av denne.

Ett annet tips er at du ikke kjøper Leca sin spesialarmering for såleblokk og u-blokk. Bruk vanlig kamstål her, er mye billigere.

Må tenke litt mer på det med fall hos meg selv. Er fordeler og ulemper om man har fall eller ei. Men mistenker at man kanskje setter mer pris på fall som virker. For i følge Murphys lov vil vannet ligge i feil ende av garasjen om det er for lite fall i den...

Chiefen.
  (trådstarter)
   #6
 627     Tromsø     1
Holy smokes! Fikk pris på betongarbeidet.. 54000 kr, inklusiv betong, kjøring og moms.. Da har jeg gjort alt arbeidet på forhånd med forskaling og slikt.. Det er mulig dette er en fornuftig pris, men langt over hva jeg hadde forestilt meg.. Da spørs det om jeg ikke må få levert betongen på ettermiddagstid og få noen gode kompiser på besøk...

  (trådstarter)
   #8
 627     Tromsø     0
Tilbudet var ikke spesifisert av en eller annen grunn.. Bare 2 setninger i en mail.. Virker ikke som om de ville ha jobben egentlig.. Tilbudet skulle være på betong, kjøring, og arbeid i forbindelse med betongen.. Utlegging, dissing, stålglatting osv...
  (trådstarter)
   #9
 627     Tromsø     0
Da er jeg omsider hjemme og ferdig med vakthelg så nå kan morroa begynne! Garasjen er egentlig bare en del av et større uteprosjekt. For å få betongbilene og kransemien opp til tomta må jeg utbedre veien. Jeg kom over noen rimelige plastrør som jeg skal bruke til stikkrenne under veien. Rørene er 60 cm i diameter og henholdsvis 6 og 9 meter lang.. Ble et passelig overheng på hengern! Jeg tok i full fart å målte ut garasjen med ca 50 cm nøyaktighet..

Onsdag henter jeg maskiner så da blir det full rulle :)








  (trådstarter)
   #10
 627     Tromsø     0
Etter 3 dager med hard kjøring, X-antall liter diesel, ett hjullastervelt og mange kanner kaffe er endelig tomta ferdig utgravd.. Dette arbeidet tok mye lenger tid enn jeg hadde forestilt seg. Noe av grunnen er nok for smått utstyr, men mye at ingen av oss som har jobbet her har noen erfaring med planlegging og utførelse av et såpasse stort prosjkt.. Det var først i dag at vi virkelig fikk fart på sakene..

Hjullasteren er en "Giant" på ca 2,7 tonn. En veldig hendig liten sak, men livsfarlig om du ikke følger med.. Veltet skjedde på grunn av at operatøren kjørte med skuffa full av jord i øvre stilling samtidig som har svingte og traff en hump.. Gikk heldigvis bra med fører, men maskinen fikk seg en real trøkk.. Blir kjedelig å forklare den til utleier...  Sad

Da maskinen veltet begynte det å renne diesel ut av påfyllinga så det ble temmelig hektisk en stund.. Vi fikk et karr under lekkasjen samtidig som vi begynte å rigge til for berging.. Alle som var tilstede er gode kompiser som driver med offroadkjøring, og jeg jobber med berging så 5 av 6 biler på tunet hadde vinsj. To biler trakk, og en hadde vaier via talje opp i graveren og ned i havaristen for å legge den kontrollert ned på hjulene når den kom over vippepunktet.. Det tok 9 minutter fra vi startet opp bilene og fikk de i posisjon til havarsiten var på hjulene igjen ;D

Heldigvis har (hadde) jeg ei skrå tomt.. Alle massene vi har gravd ut et fylt ut på siden. Jeg kommer til å få tidenes største plen etterhvert. Blir noen timer med pusseskuffa for å få det fint da.. Naboen som eier de nye massene jeg får tilkjørt kom noen turer med L90`en og fikk fylt på med litt nye masser.. Det hjalp betraktelig på humøret etter uhellet med maskinen. Ting begynte plutselig å se bedre ut..

Her er videoen av bergingen:

https://www.youtube.com/watch?v=UDlpM7qf2Xo&feature=youtu.be