#21
 3,258     Akershus     1

1995-2003-modell ?
De ruster dessverre bare man snur ryggen til dem, og det er uansett hvordan de er brukt / oppbevart.


Neida, 2003 til ?, dvs faceliften hvor de hadde luket vekk mange av problemene med bilen.

Var bevisst på å ikke kjøpe første varianten da den jo var kjent for sine nykker, og rust.

Har ikke lagt merke til at det er spesielt mye rust på andre 2003 -> modeller.

Men nå er jo bilen så og si hel-lakkert på B&O sin regning, og det er jo kjekt med nylakkert 5-6 år gammel bil da, selv om rusten temmelig sikkert kommer tytende ut igjen om 2-3 år, men da er bilen så gammel at den får ruste til den knekker.

Så rustgarantien var god å ha, og det var ikke antydning til noe tull eller diskusjon, skulle vel bare mangle men dog.
---------------

Og siden dette med rust og oppvarmet garasje er en erfaring jeg har høstet selv, og som "myten" støtter, ja da konkluderer jeg enkelt. Aldri kjøpe bruktbil som har stått i oppvarmet garasje.

Enkelt og greit (for meg).
Signatur

   #22
 10,486     Akershus     0

Neida, 2003 til ?, dvs faceliften hvor de hadde luket vekk mange av problemene med bilen.

Var bevisst på å ikke kjøpe første varianten da den jo var kjent for sine nykker, og rust.

Har ikke lagt merke til at det er spesielt mye rust på andre 2003 -> modeller.


A-klassen ruster ikke noe sånn voldsomt, men den e-klassen det var snakk om gjør det.
Signatur
   #23
 3,258     Akershus     0

A-klassen ruster ikke noe sånn voldsomt, men den e-klassen det var snakk om gjør det.


E, Akkurat ja :D

Om jeg skulle bygd garasje så hadde jeg isolert/gjort klar for isolering. Det er praktisk å kunne varme opp garasjen ved behov uansett.

Men forøvrig tror jeg nok biler har best av minst mulig temperaturendringer, og særlig ikke skifter rundt 0, vann/is samt endringer som gir kondens. Å la bilen stå i utetemperatur og luftigst mulig er jo den mest nærliggende løsningen.
Signatur
   #24
 3,258     Akershus     0
Leste på ett MB forum at korresjon av stål dobbles ved 10 grader økning i temp.

Så da forklarer vel fysikken at en bil i oppvarmet garasje kan ruste veldig mye fortere enn en som står temperert.

En bil som normalt ruster hull på ett år vil bruke 1/2 år hvis den står 10 grader varmere, 3 mnd hvis den står 20 grader varmere osv.

Og siden fukt er en katalysator i prosessen, og en kan anta at fukten vil kunne øke pga kondens ved temperaturskift, ja da vil jo det kunne bidra ytterligere.

Ergo er vel varm garasje rene giften med tanke på bil og rust.

En kald garasje med en kondensator/fuktfjerner derimot, det må være bra, og da vil jo isolering også være nødvendig.
Signatur
   #25
 73     Halden     0
Rustfaren i en oppvarmet garasje gjelder opp til en gitt verdi,jeg husker ikke eksakt,men tror det er rundt ca. 10-12 grader. Varmere enn dette utgjør ingen forverring hva gjelder rust. Snarere tvert imot.
Signatur
   #26
 3,258     Akershus     0

Rustfaren i en oppvarmet garasje gjelder opp til en gitt verdi,jeg husker ikke eksakt,men tror det er rundt ca. 10-12 grader. Varmere enn dette utgjør ingen forverring hva gjelder rust. Snarere tvert imot.


Men når vi blander inn salt i bildet så blir vel alt anderledes. En bil som blir fuktet i salt vann, for å så tørke opp en gang i døgnet, må jo bygge opp mengder med salt i alle tenkelige krinkelkroker?

Og selv om en bil står i 10-12 grader over natt så vil den jo i liten grad tørke helt opp der hvor rustproblemene er størst. Og at enda varmere gjør enda bedre.... er ikke det en tvilsom teori, temperatursvingningene blir jo bare enda større...?

Signatur