45,110
13
9
Minimum bredde på garasje
296
Oslo
4
Er i starten på prosjektering av dobbel garasje. Så ser litt på hva en minimum bør ha av bredde på ene delen.
Hovedmålet til garasjen er bred fullisolert singel del med 2 rom i bakkant, og lagring oppe. Med carport på andre siden. (Bredere del på isolert del en i vedlagt bilde)
Det er begrensninger i totalbredden. Og siden den lukkede delen har hovedfokus. Så blir det største problemet å finne ut minimum bredde jeg bør legge meg på carport delen.
Bilene har en tendens til å bli større, og større. Så det beste vil jeg tro å gå ut fra en BMW X5 eller Pathfinder, selv om det ikke er noe jeg kommer til å eie med det første. De største målene på disse 2 blir: B 1.93 x L 4.9 x H 1.86.
Det at bilen må ha full tilgang til alle dører er ikke en nødvendighet, ene siden holder. Så hva bør en legge minimum bredde på?
3m?
Vil gjerne ha rekkverk ytterst på carporten for å få en helhet i det. Men om bredden kan krympes litt ved å droppe rekkverk å ha det åpent mot plenen gjør jeg gjerne det.
Ser de minste garasjene ofte har 3m innvendig mål. Noen her som har en bred bil i en slik garasje? Problemer?
Hovedmålet til garasjen er bred fullisolert singel del med 2 rom i bakkant, og lagring oppe. Med carport på andre siden. (Bredere del på isolert del en i vedlagt bilde)
Det er begrensninger i totalbredden. Og siden den lukkede delen har hovedfokus. Så blir det største problemet å finne ut minimum bredde jeg bør legge meg på carport delen.
Bilene har en tendens til å bli større, og større. Så det beste vil jeg tro å gå ut fra en BMW X5 eller Pathfinder, selv om det ikke er noe jeg kommer til å eie med det første. De største målene på disse 2 blir: B 1.93 x L 4.9 x H 1.86.
Det at bilen må ha full tilgang til alle dører er ikke en nødvendighet, ene siden holder. Så hva bør en legge minimum bredde på?
3m?
Vil gjerne ha rekkverk ytterst på carporten for å få en helhet i det. Men om bredden kan krympes litt ved å droppe rekkverk å ha det åpent mot plenen gjør jeg gjerne det.
Ser de minste garasjene ofte har 3m innvendig mål. Noen her som har en bred bil i en slik garasje? Problemer?
Et viktig aspekt er innkjøringen din. Er den rett på, uten svinger etc, blir det lettere å plassere bilen. Tenk også på om carporten må ha vegg på "ytterveggen" eller om den kan støttes kun av stolper. Hvis du kun har stolper, kan du plassere dem slik at de ikke forstyrrer åpningen av dør - og kan klare deg med langt smalere carport.
Enig i at det er lurt å planlegge for bred bil. Bilene har bare blitt bredere den siste tiårene, men snart møter de et tak. Lastebiler har maksbredde på 250cm, mener å huske at andre kjøretøy har 200cm. Tenk også på høyden - En X5 med skiboks - vil den gå inn under porten?
Husk at det kommer spesielle regler hvis garasjen bikker 70m2 på brannsikkerhet. Verdt å huske på i kostnadsberegningen. Over 70m2 må du også ha en ansvarlig søker for arbeidet.
I og med at du har planer om en fullisolert garasje, kan det jo tenkes at du har lyst å jobbe i den også? Om så banale ting som bytte av dekk - så krever det ca en meter fritt arbeidsrom på begge sider.
Fordeler: fellesarealet mellom bilene gir plass til dører. En bil kan kjøres inn og bearbeides på begge sider. Har også kjørt inn en bil og med garasjejekk dreiet den mer for bearbeiding. Masse "snikkarbod".
Ulempe: Må åpne garasjeport for å komme inn.
I ditt tilfelle har du dør innerst i garasjen til innenforliggende rom. Det krever gangvei fra port til innerdør, noe som krever plass.
Den kommer så nærme at brannkravene må oppfylles på den uansett. Men en kan fint bygge over 70m2, så lenge det ikke er sålen som overstiger 70m2. En kan få til mye bruksareal i andre etg som faller utenfor, selv om deler av det er over 1.9m etter hvordan jeg leser reglene (ikke over 1/3 av sålens størelse). Ser ut til at det er noen regler om at deler av carport arealet skal ikke regnes med heller, litt avhengig av stolper etc.
Carporten vil ikke bli brukt til annet en parkering. Der pasasjerer/bagasje blir lastet ut før en kjører inn.
Så eneste er hva en eventuelt bør minimum ha med klaring på høyre side + bil + plass til dør åpen.
Jeg gikk ut i fra 20cm+193cm+80cm=293cm. Døren er ofte over 80cm utslått. Men er skjeldent en må åpne døren helt opp jeg tenkt.
Men var en annen tanke som også dukket opp:
Bør sålen inkludere carporten også? Eller bør en satse på ringmuren/sålen kun under isolert del?
Fordelene er mindre sjanse for temraturpåvirkninger av sålen mellom carportdel og isolert del. Samt penere med samme dekke på gårdsplass som i carport.
Edit:
Litt av grunnen til å velge carport er pga det estetiske. Garasjen blir ganske nærme huset. Så vil åpne opp litt ved å ha carport mot huset isteden for 2 adskilte lukkede deler (en isolert, andre kald) jeg helst ville ha.
Edit2:
Fikk målt på en Pathfinder nå. Og med 20cm tilgode på høyre side utenfor speile, samt med venstre dør helt åpen var det ca 3.3m.
Når jeg bygger garasje, har jeg lyst til å støpe på en del ekstra såle, for senere å kunne utvide med en carport over. Vil det bli vanskelig å få godkjent 50 kvm garasje hvis sålen stikker 3 meter utenfor?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.