Du nevnte at det var bratt. Leide en beltetrillebår for diverse arbeid hos oss. Følte at den var svært ustabil i lengderetning når jeg kjørte ned en bakke med lasset foran. Den løftet rumpa og truet med å slå salto.
Ikke aktuelt å rygge ned for da risikerer man å få lasten i fanget hvis man topper litt.
Måtte gi gass nedover og unngå å bremse/slippe gassen.
Etter flere slike, stupe kråkebøtte aktige opplevelser leste jeg på blikkskiltet på kassa.
Etter hva det stod tålte den bare 15 grader i lengderetning, og når lasten påvirker stabiliteten i tilegg så kan den svært fort bli utstabil og uegnet for ulendt terreng.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Bobcat slik jeg kjenner den har ikke svingbare hjul. Den svinger etter samme prinsipp som beltekjøretøyer, ved å endre hastighet, og til og med dreieretning, på hjulene på hver side. Den kan derved i plinsippet dreie rundt sin egen akse, noe som gjør den fin å manøvrere på trange steder. Ulempen ved dette er at den blir litt uvøren med underlaget.
Hjullaster mener jeg er maskiner som er leddet på midten og tverrstiller forpart og bakpart om leddpunktet, slik at forhjulene og bakhjulene kan følge i samme spor.
Er ingen ekspert på dette, så mulig jeg tar feil
Begger deler er hjullaster. Måten den styres på er undergrupper av hjullaster.
Bobcat slik jeg kjenner den har ikke svingbare hjul. Den svinger etter samme prinsipp som beltekjøretøyer, ved å endre hastighet, og til og med dreieretning, på hjulene på hver side. Den kan derved i plinsippet dreie rundt sin egen akse, noe som gjør den fin å manøvrere på trange steder. Ulempen ved dette er at den blir litt uvøren med underlaget.
Hjullaster mener jeg er maskiner som er leddet på midten og tverrstiller forpart og bakpart om leddpunktet, slik at forhjulene og bakhjulene kan følge i samme spor.
Er ingen ekspert på dette, så mulig jeg tar feil
Begger deler er hjullaster. Måten den styres på er undergrupper av hjullaster.
Og strengt tatt er ikke bobcat en maskintype heller, men produsenten av den mest kjente typen "kompaktlaster" som vel er den korrekte benevnelsen på disse....
Men lei en dumper med hydraulisk drift. De med sluromatic har ikke godt ord på seg.
Hva er hydraulisk/sluromatic drift?
carmacom skrev:
Det eneste negative med minidumperen er at skuffen ikke går ann å tilte, slik at du ikke kan kan kjøre skuffen ned i bakken, kun plant med bakken.
Gjelder det begge veier? Altså går det ikke an å kjøre den plant med bakken, for så og vippe den opp. Går det an å vippe skuffa på bobcaten?
Til Pingle:
Du nevnte at det var bratt. Leide en beltetrillebår for diverse arbeid hos oss. Følte at den var svært ustabil i lengderetning når jeg kjørte ned en bakke med lasset foran. Den løftet rumpa og truet med å slå salto.
Jeg ble plutselig usikker på hva lengderetning betyr? Den beste måten å fylle lasteplanet på er å stå med lasteplanet den veien man skal kjøre? Slik grushaugen er plassert, så er vi nødt til å flytte på deler av grushaugen for å komme forbi. Da ser jeg for meg at vi flytter denne grusen fortløpende bakover. Så når det er mulig å kjøre forbi og vi skal hente grus, så kan vi bare kjøre forbi grushaugen og snu rett på nedsiden.
Kan noen fortelle meg hvilken av maskinene som er mest "stabil". Altså lettest å kjøre på den måten at det ikke rykker og napper så fælt.
Hvordan skriver man beltretrillebår/minidumper på engelsk? Hvordan skriver man bobcat på engelsk?
Noen dumpere har hydraulisk drift. En hydraulisk pumpe som driver hydrauliske motorer på beltene. Ettersom tilført kraft styres av ventiler som igjen er forbundet med spakene så er de lette å regulere selv etter lang tids bruk.
Andre har mekanisk overføring med overføring med gummihjul eller remmer. De har lett for å være mer rykkete eller sågar slure. Særlig etter mye bruk og lite vedlikehold. Noe som ofte er problem med utleieutstyr. Selvfølgelig avhengig av firma. Her snakker jeg av sår erfaring.
Skuffa på en minidumper er ikke leddet på skuffa, men bakerst på løftearmene. Når den ligger på bakken er bunnen parallell med bakken. Når du løfter den renner innholdet over bakkanten av skuffa og ned i kassa.
På engelsk, prøv "mini dumper". Bobcat er et merke, så det er det samme verden over.
Jeg hadde gått for minidumperen. Jeg bruker en 800Kg. Messersi´ og takket være den kan jeg fortsatt bøye ryggen. En Bobcat ville vært "spennende" å kjøre de stedene dumperen kommer fram. Naboen leide en for å kjøre opp jord til plen. Jeg trodde aldri han ville komme opp der. Fikk jeg rett? Åneida, han putret opp og ned med 7 lass jord! Men ikke start Kl. 0800 på flere søndager etter hverandre! Naboen på andre siden snakker fortsatt om det.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Som dere kan se på bildene, så er det leire der. Det vil si at det er svært så glatt, og da vil jeg tro en maskin med belter egner seg bedre enn en maskin med hjul?
Og hvordan ville dere lettest flyttet haugen for å komme forbi? Som dere ser er det nå stengt, og vi må dermed skuffe en vei på den ene siden, trolig den ytterste da det er minst der. Til gjengjeld er det en forholdsvis bratt skråning der, og dermed tryggere å skuffe seg fram på andre siden. Hva ville dere gjort?
Tror vi går for minidumperen! Er redd for å svinge og styret en bobcat i bakken der, spesielt ettersom det går en skråning på den ene siden.
Bildene har jo ingen referanse m.h.t vater, men for meg så ser det nesten ut som flat mark. Jeg ville tatt dumperen og kjørt over haugen. Forstår det slik at adkomst og hytta er på motsatt side av haugen. Så ville jeg forsynt meg fra siden vekk fra skråningen slik at grusen renner innover etterhvert som du tar av haugen. Når du har laget passeringsmulighet begynner du å laste nedefra.
Hvis dumperen ikke klarer å klatre over haugen, så fyll skuffa før du prøver igjen. Da får du mer jevnt trykk på beltene slik at den ikke "steiler".
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Forstår det slik at adkomst og hytta er på motsatt side av haugen.
Det er riktig! Derfor må vi skuffe oss vei forbi haugen før vi kan begynne å kjøre opp grusen.
Her er det mer oversiktelige bilder over veien:
Her ser man grushaugen nedenfra (som dere ser er det svært så bratt de siste 6-7 meterne, bilde lyver noe, for jeg vil si det er enda litt brattere i virkeligheten. Det man ser øverst er svingen opp til hytta, som dere igjen kan se på et av de andre bildene.)
Her ser man grushaugen fra nesten nederst i bakken. (Det er jevn stigning her, og lastebilen hadde i og for seg ingen problemer her, men begynte å spinne og grave seg ned når han nærmest seg de siste meterne som er enda brattere.)
Ikke aktuelt å rygge ned for da risikerer man å få lasten i fanget hvis man topper litt.
Måtte gi gass nedover og unngå å bremse/slippe gassen.
Etter flere slike, stupe kråkebøtte aktige opplevelser leste jeg på blikkskiltet på kassa.
Etter hva det stod tålte den bare 15 grader i lengderetning, og når lasten påvirker stabiliteten i tilegg så kan den svært fort bli utstabil og uegnet for ulendt terreng.
Og strengt tatt er ikke bobcat en maskintype heller, men produsenten av den mest kjente typen "kompaktlaster" som vel er den korrekte benevnelsen på disse....
knallbom :-)
Hva er hydraulisk/sluromatic drift?
carmacom skrev:
Gjelder det begge veier? Altså går det ikke an å kjøre den plant med bakken, for så og vippe den opp. Går det an å vippe skuffa på bobcaten?
Til Pingle:
Jeg ble plutselig usikker på hva lengderetning betyr?
Den beste måten å fylle lasteplanet på er å stå med lasteplanet den veien man skal kjøre? Slik grushaugen er plassert, så er vi nødt til å flytte på deler av grushaugen for å komme forbi. Da ser jeg for meg at vi flytter denne grusen fortløpende bakover. Så når det er mulig å kjøre forbi og vi skal hente grus, så kan vi bare kjøre forbi grushaugen og snu rett på nedsiden.
Kan noen fortelle meg hvilken av maskinene som er mest "stabil". Altså lettest å kjøre på den måten at det ikke rykker og napper så fælt.
Hvordan skriver man beltretrillebår/minidumper på engelsk?
Hvordan skriver man bobcat på engelsk?
Andre har mekanisk overføring med overføring med gummihjul eller remmer. De har lett for å være mer rykkete eller sågar slure. Særlig etter mye bruk og lite vedlikehold. Noe som ofte er problem med utleieutstyr. Selvfølgelig avhengig av firma. Her snakker jeg av sår erfaring.
Skuffa på en minidumper er ikke leddet på skuffa, men bakerst på løftearmene. Når den ligger på bakken er bunnen parallell med bakken. Når du løfter den renner innholdet over bakkanten av skuffa og ned i kassa.
På engelsk, prøv "mini dumper".
Bobcat er et merke, så det er det samme verden over.
Jeg hadde gått for minidumperen. Jeg bruker en 800Kg. Messersi´ og takket være den kan jeg fortsatt bøye ryggen. En Bobcat ville vært "spennende" å kjøre de stedene dumperen kommer fram. Naboen leide en for å kjøre opp jord til plen. Jeg trodde aldri han ville komme opp der. Fikk jeg rett? Åneida, han putret opp og ned med 7 lass jord! Men ikke start Kl. 0800 på flere søndager etter hverandre! Naboen på andre siden snakker fortsatt om det.
Her kan dere se bilder av stedet beltetrillebåret/minidumperen eller bobcaten skal kjøre:
Den siste bakken opp til hytta (her har vi lagt duk og fylt på grus for å holde duken på plass som dere ser):
http://i295.photobucket.com/albums/mm150/blomster-Kenneth/DSCI2041.jpg
Svingen opp til hytta:
http://i295.photobucket.com/albums/mm150/blomster-Kenneth/DSCI2046.jpg
Grushaugen:
http://i295.photobucket.com/albums/mm150/blomster-Kenneth/DSCI2050.jpg
Som dere kan se på bildene, så er det leire der. Det vil si at det er svært så glatt, og da vil jeg tro en maskin med belter egner seg bedre enn en maskin med hjul?
Og hvordan ville dere lettest flyttet haugen for å komme forbi? Som dere ser er det nå stengt, og vi må dermed skuffe en vei på den ene siden, trolig den ytterste da det er minst der. Til gjengjeld er det en forholdsvis bratt skråning der, og dermed tryggere å skuffe seg fram på andre siden. Hva ville dere gjort?
Tror vi går for minidumperen! Er redd for å svinge og styret en bobcat i bakken der, spesielt ettersom det går en skråning på den ene siden.
Hvis dumperen ikke klarer å klatre over haugen, så fyll skuffa før du prøver igjen. Da får du mer jevnt trykk på beltene slik at den ikke "steiler".
Det er riktig! Derfor må vi skuffe oss vei forbi haugen før vi kan begynne å kjøre opp grusen.
Her er det mer oversiktelige bilder over veien:
Her ser man grushaugen nedenfra (som dere ser er det svært så bratt de siste 6-7 meterne, bilde lyver noe, for jeg vil si det er enda litt brattere i virkeligheten. Det man ser øverst er svingen opp til hytta, som dere igjen kan se på et av de andre bildene.)
http://i295.photobucket.com/albums/mm150/blomster-Kenneth/DSCI2052.jpg
Her ser man grushaugen fra nesten nederst i bakken. (Det er jevn stigning her, og lastebilen hadde i og for seg ingen problemer her, men begynte å spinne og grave seg ned når han nærmest seg de siste meterne som er enda brattere.)
http://i295.photobucket.com/albums/mm150/blomster-Kenneth/DSCI2054.jpg
Maskinen kommer mellom klokka 15:00 og 16:00 i ettermiddag.
Skal ta bilder og komme med tilbakemelding på hvordan det gikk.
Er svært så spent på hvordan dette kommer til å gå! ;D
http://img.alibaba.com/photo/11415314/2004_Bobcat_T_300_81_H_P_Kubota_Turbo_Deisel.jpg