20,159    25    1  

Bygge kjeller til ny garasje

 29     Austrått     0
hei!

Vi skal til å bygge hus i Sandnes, Rogaland, og for min del er jo garasjen like viktig som huset ;D

Problemet er selvsagt plass, og siden tomten vår er såpass liten, må man tenke litt utenfor boksen. Garasjen som er blitt tegnet og snart søkt om er på 6.2x6.8m, med helt nedgravt kjeller, og hevede knevegger slik at det blir 1.89m på loftet under taket på 22grader.

trebygget er bestilt fra Grimstad garasjene, som hittil har ytet god service.

Det jeg lurer på da, er om noen har gode innspill på byggemåte/materialer på kjelleren. det blir jo en boks med trappetilgang igjennom garasjen, etasjeskillet bør være kraftig, for en liten 2søylers løftebukk skal inn i hovedplanet. Det blir jo da jordtrykk hele veien rundt garasjen, og siden denne kjelleren blir hobbyverksted/motorbyggerom som jeg blir å tilbringe endel tid igjennom hele året (jobber offshore), så bør det være godt isolert.

så, er det noen som har noen ideer? vegger og dekke?

Mvh Stig

   #1
 992     Østlandet     0
Jeg drømmer om en samme løsning når jeg skal bygge ny garasje.

Det jeg har tenkt er Jackon/ Bewi tilsv som mur på kjelleren og betongelementer til etasjeskiller.

Et viktig poeng vil være drenering. Dreneringsbehovet i garasjen kan komme lenger ned enn på huset ditt. Hvordan ordne det? Pumpe?

Og - adkomst til kjelleren. Trapp ned og/ eller rampe? Rampe vil være bra for snøfresere, motorsykler etc, men tar mye plass. Hvordan unngå is og snø på trapp/ rampe? Tak over med ditto økt BYA?

I sum - jeg gleder meg til å følge med videre på denne tråden Smile
  (trådstarter)
   #2
 29     Austrått     0
Hos meg blir det innvendig trapp, og luke i gulvet til nedheising av motorer og annet tungt med talje. Utvendig trapp utgår, da det vil spise av total-areal på garasjen som allerede er i største laget mtp tomten og reguleringsplan.

Jackon/Bewi har jeg og vurdert sterkt, og heller vel mot den løsningen. her kommer og inn om det er en av løsningene som takler 6.8meter fullt tilbakefyllt uten/med minst mulig støttevegger innvendig.

i etasjeskille er jeg enda veldig usikker, da det blir endel spenn ( om ikke jeg støper en støttevegg) og må tåle høy pungtbelastning.

målet mitt i kjelleren er  220cm takhøyde, og om etasjeskillet blir tykt å må jeg grave veldig langt ned.

Mtp drens så blir må jeg ha en drenskomme av ett eller annet slaget i gulvet på garasjen, med pumpe i, da all drens i området ligger over 1.2meter OVER det plata i garasjen kommer til ligge. Dette er selvsagt ikke ønskelig, men kjelleren i garasjen er en såpass viktig del av hele byggeprosjektet, at det er med å avgjøre om vi blir boende her eller vurderer nytt hus etterhvert.
   #3
 992     Østlandet     1
Innvendig trapp i bakkant av garasjen? Hvordan tenker du den i forhold til trapp/ stige opp på loftet? Vrir hodet på dette og har ingen god løsning ennå.

Luke og talje til tunge ting høres fornuftig ut. Imidlertid ser jeg for meg problemer knyttet til sikring mot fall og vekt av bil oppå med en slik luke. Poenget for meg er at hvis jeg bruker flere hundre tusen på en slik kjeller, så må den være mer enn en bod, dvs lett å bruke til ulike prosjekter.

En innvendig bærevegg i garasjen tror jeg du må belage deg på. Spenncon leverer 265mm høye elementer som kan ha 12m spenn, men svært usikker på om det tåler vekten av to biler midt på. En vegg midt i spennet vil gjøre det mye enklere, men dette må du selvfølgelig få beregnet.
  (trådstarter)
   #4
 29     Austrått     0
innvendig trapp ja, er litt i diskusjon med meg selv om jeg skal ha vindeltrapp helt opp, eller om det blir 2 trapper, en opp og en ned.. altså en som går opp like bak døra ( som er plasser ved kortenden på garasjen, lengst unna porten) og en som går ned bak denne. løsningen med to trapper tar mest plass i areal, men tjener endel dybde i garasjen kontra ei vindeltrapp.

hos meg blir det ikke mulig å få bil ned, regnet litt på å montere en 4søylers løftebukk i kjelleren som gikk helt opp til hovedetasjen, men det ble ikke lett gjennomførbart.

luken i gulvet blir plassert i samhold med trappehullet, og unna vei for bilene. uansett så er det greit å lage luke som tåler bilene, lagde flere slike til låvene hjemme som vi kjørte traktorer og andre landbruksmaskiner på, så det er ikke den verste saken.

regner med en skillevegg må til ja, men må være sikker, kjipt å finne ut i ettertid at man ikke trengte... vipper veldig mellom elementer og plass støpt også, noen som vet om pris differansen her?

   #5
 44     Møre og Romsdal     0
Hei.
Kjeller i garasjen er noe du aldri vil angre på når den er kommet på plass.
Jeg har selv garasje på 6,9 x 7.6m med kjeller og loft.
Jeg laget en fin løsning der der jeg forskalte og støpte 20 cm tykke vegger, toppen av veggene (siste 55cm) er bare 10 cm tykk. Da fikk jeg en fin oppleggshylle som jeg  lagret den støpte platen oppå. Bonusen er at jeg ikke mistet verdifult areal i garasjen da ringmuren for treverket er 10 cm, og passet akkurat for å sette 4" vegg oppå.

Platen er plasstøpt og selvberende uten støttevegg under. Den er ca 26cm tykk i bakkant og 20 cm tykk ved portene, med utsparing i bakkant for trapp ned, og utsparing midt under  den ene bilplassen på 1 x 1,6m for å ta opp og ned maskiner og utstyr. Luken er tett konstruert og stikker bare 2cm over gulvet (har ikke kommet ned en dråpe vann) over luken har jeg en elektrisk talje som er felt oppi taket.

Ser du jobber offshore, du får skaffe meg jobb så kommer jeg en fritur og hjelper deg med garasjen ;)
Jeg tok sikkerhetskurs i sommer, og ser etter jobb nå. Send meg en PM om det er interesant så kan jeg fortelle litt om meg selv og mine planer :)
   #6
 992     Østlandet     0
Jeg kjenner kun pris fra Spenncon, fikk et første tilbud fra en BM-butikk på 650 pr m2 + mva. Uten montering etc.

Jeg sendte dem så et svar der jeg ba om tilbud på aktuell mengde, inkl levering, montering og gysing inkl mva, hvorpå det ble helt stille.

Hvis plasstøpt på 26cm kan holde for fullt spenn (med rett armering), vil jeg klart to at Spenncons 265mm også kan holde. Verdt å sjekke.

Jeg vil tro elementer er mer prisgunstig enn plasstøpt hvis man ikke har kompetanse til å gjøre jobben selv. Armering av et gulv der biler skal stå og personell under ville i alle fall jeg ha sørget for å ha litt ekstra skikkelig gjort:)

Vindeltrapp eller to trapper, ja. Jeg har ca 9x6m, men trenger plass til tre biler. Har derfor lite å gå på i bakkant, har også med takretning.

Har du noen skisser du kan dele med oss?
   #7
 44     Møre og Romsdal     0
Mtp drens så blir må jeg ha en drenskomme av ett eller annet slaget i gulvet på garasjen, med pumpe i, da all drens i området ligger over 1.2meter OVER det plata i garasjen kommer til ligge. Dette er selvsagt ikke ønskelig, men kjelleren i garasjen er en såpass viktig del av hele byggeprosjektet, at det er med å avgjøre om vi blir boende her eller vurderer nytt hus etterhvert.


Det går fint å støpe kjelleren vanntett så slipper du problematikken med pumpe og evt. strømstans.

  (trådstarter)
   #8
 29     Austrått     0
Betong: sender deg en PM jeg, så tar vi det derifra!

så det går fint å støpe garasjen vanntett? det hadde jo bare vært helt fantastisk...

Metoden din var veldig enkel og effektiv må jeg si, har egentlig ikke tenkt så mye på kun betong! har du noe ca budsjett på kjelleren din?

må nesten ha noen til å sette opp alt for meg da, som har lemmer, men det bør jo gå greit.

skal selvsagt gå en runde å få noen priser på elementdekke også, veldig kjapt å legge ihvertfall! men må nesten ha påstøp der og,så da blir jo dekket tykkere igjen"

masse gode tips og tanker her, eneste jeg angrer på er å ikke lage denne tråden tidligere  :)

Legger ved en skisse av garasjen!
Bygge kjeller til ny garasje - garasje.jpg - -stig-
   #9
 44     Møre og Romsdal     0
så det går fint å støpe garasjen vanntett? det hadde jo bare vært helt fantastisk...

Det finnes gode systemer for å gjøre det vanntett, det medfører en dyrere konstruksjon pga. bruk av mere betong og noen andre detaljer, men er ikke så stor forskjell i den store samenhengen.
Du må øke tykkelsen på gulvet til ca 20 cm, fra 8-10cm som ellers ville vere normalt.
Til gjengjeld så sparer du litt på at du da bruker gulvet som fundament under veggene.
Du kan øke tykkelsen på gulvet under veggene ved å ta bort isolasjonen der veggene kommer. I støpeskjøten mellom gulv og vegg legger du inn et waterstop band (langt gummiband på ca 20cm høyde som blir halvegs støpt ned i gulvet) Så må du regne med mere armering i gulvet for å tåle vanntrykk som kommer fra undersiden.

har du noe ca budsjett på kjelleren din?

Tror ikke vi kan samenligne mitt prosjekt siden jeg har tilgang til alt av utstyr, og gjorde alt arbeid selv. Men tror du må regne med at 300 - 400.000 forsvinner fort hvis du setter bort arbeidet.

skal selvsagt gå en runde å få noen priser på elementdekke også, veldig kjapt å legge ihvertfall! men må nesten ha påstøp der og,så da blir jo dekket tykkere igjen"

Elementdekke er nok billigere, men du står ikke like fritt til å lage hull for trapp og luke der du vil!

Det er en god garasje du planlegger, med god utnyttingsgrad på loftet. Jeg ville om mulig prøvd å fått den litt lenger for å få til en god løsning med trapp ned til kjeller og opp til loftet.
Dette krever 70-100cm i bakant, på litt mere en halve garasjens bredde!