#21
 330     0
Søker man på nettet, er det dette som går igjen:

Kald garasje
For bilen som er i daglig bruk, beskytter den kalde og gjennomluftede garasjen best mot rust. En kald garasje og carport gir en dårligere tørking av overflatefukten men vil samtidig hindre kondens.

Varm garasje
En varm garasje tar fort bort overflatefukten, men kan gi kondens og alvorlig rust i hulrom og andre skjulte steder.

Ebe
   #22
 4,452     Vestlandet     0
Hvis man ikke lufter ja, men det sier vel seg selv?

Men ser vel faren også ja, om man tillater en garasje med 18-20 grader og 60-70%RH. Men trodde ikke det var aktuelt.
Signatur
   #23
 1,231     Bergen     0

Søker man på nettet, er det dette som går igjen:

Kald garasje
For bilen som er i daglig bruk, beskytter den kalde og gjennomluftede garasjen best mot rust. En kald garasje og carport gir en dårligere tørking av overflatefukten men vil samtidig hindre kondens.

Varm garasje
En varm garasje tar fort bort overflatefukten, men kan gi kondens og alvorlig rust i hulrom og andre skjulte steder.

Kald bil gjør at kjemiske prosesser går saktere, altså ruster den saktere. Så hvis bilen skal forbli våt, så er det lurt å holde bilen kald.

Skjulte hulrom i bilens karosseri som har blitt våte, og som er så tette at fukten inni der ikke får tørka, vil ruste fortere i varm garasje.

Kald garasje hindrer egentlig ikke kondens mer enn en varm garasje. Det er duggpunktet som avgjør om det blir kondens. Duggpunktet er et absoluttmål på hvor mye vann det er i lufta i garasjen, og er uavhengig av temperatur.

(alle velmente råd om at varm garasje gir mer kondens kommer av at den varme lufta vil tørke bilen, og uten ventilasjon/avfukter, så vil duggpunktet gå opp under tørkinga)

Trikset er altså å holde duggpunktet i garasjen  under bilens temperatur når den kommer inn utenifra (altså under utetemperaturen)

Finnes det enkle målere av duggpunkt ala. de som måler relativ luftfuktighet? Jeg skulle gjerne hatt et display i garasjen som viste duggpunktet, denne utregningen er ikke noe man tar i hodet på sparket.