Ebe
   #11
 4,452     Vestlandet     0
Men han skal vel ikke lede spillvannet til offentlig vannrør?
Signatur

   #12
 330     0

Jeg har bestilt garasje inntil huset som er isolert og også varme i gulv. Med avfukter i rommet, så planlegger jeg å tørke opp snøen som smelter i stedet for å la den renne mot porten (og potensielt få porten til å fryse fast).

Håper du ikke daglig kjører på veier som blir saltet. Da vil du fort få en rustskadet bil, pluss tykkere og tykkere saltlag på garasjegulvet.
   #13
 1,019     Rogaland     0
Når bilen bor i oppvarmet tørr garasje på steder der det saltet mye er det begrenset hvor mye snø og dermed salt som følger med inn i garasjen etter kjøreturen. Har bodd flere år med oppvarmet garasje og ikke sett at dette har vert et problem. Regelmessig renhold av bil, spesiellt på vinter samt kosting av garasje og kanskeje spyling av og til er en selvfølge.

Salt er noe drit uansett varm eller kald garasje. Innbiller meg at tørr varm garasje hjelper bilen å tørke fortere og dermed ruster mindre. God ventilasjon.

Signatur
  (trådstarter)
   #14
 447     0
varm garasje skaper kondens da, noe som kanskje er uheldig for en bil
   #15
 1,019     Rogaland     0
God lufting og avfukter fjerner vel den kondensen som kommer av at bilen tørker fortere en i kald garasje.
Flere ting som spiller inn er klima der du bor. Her på vestlandet er det kjelden under null og uteluften er relativt fuktig om vintern og.
Signatur
   #16
 1,231     Bergen     0

varm garasje skaper kondens da, noe som kanskje er uheldig for en bil

Nei. Varme er varme, varme er ikke vann. Det er vanndamp som kan kondensere.

Men, varm luft kan holde på mer damp, som kan kondensere. Men dette blir bare problematisk om du ikke kontrollerer luftfuktigheten, enten ved ventilasjon eller en avfukter.
   #17
 1,231     Bergen     0

Håper du ikke daglig kjører på veier som blir saltet. Da vil du fort få en rustskadet bil, pluss tykkere og tykkere saltlag på garasjegulvet.

Her i Bergen er det bare salting, ingen strøing, så jo, jeg skal kjøre på saltede veier hele vinteren. Men det er lite snø, så det er bare saltlake som følger med inn i garasjen, og som får lov til å tørke raskest mulig. Saltlaget på gulvet kan spyles bort.

Ebe
   #18
 4,452     Vestlandet     0
En kald garasje kondenserer da vittelig mer enn en varm? Mengde fukt blir jo tilført utenifra uansett, så da må det vel være bedre med en varm garasje?
Signatur
   #19
 4,110     Akershus (Follo)     0
Lufta i en varm garasje holder mer fuktighet, altså høyere duggpunkt.
Om du bringer inn et objekt med en temperatur under duggpunktet vil fuktigheten kondenseres på det. Det er slik en kondensavfukter trekker fuktighet ut av lufta.
Signatur
Ebe
   #20
 4,452     Vestlandet     0
Varm luft inneholder ikke automatisk mer fuktighet enn kald luft. Samme mengde fuktighet om det ikke blir tillført mer fuktighet. På vinteren, når det kommer kald luft inn i en varm garasje så blir det tørr luft der inne. Hvertfall ikke fuktigere enn en kald garasje.

Signatur