#11
 1,027     0
This is a spade; you put the pointed end to the ground. After that it gets a bit technical"...

   #12
 159     Hedmark     0
man bør vel i det minste ha gravetillatelsen og minimum lokalgodkjenning før utgraving finner sted. Lokal godkjenning kan forøvrig alle søke om, men det finnes visse krav. Sentral godkjenning er noe mere teknisk, ja...
Generelt i dette landet kan man ikke gjøre noe uten at man har den rette kompetansen,sertifikatmtillatelse eller godkjenninger....og det må på et vis nesten være sånn også, hvordan skulle det bli om alle kunne gjøre som de ville med og på alt
Signatur
   #13
 2     Oslo     0
Heisann,

Det synes jeg var dyrt.

Hent inn tilbud hos flere. Bruk gjerne lokale helter som kan stilles til ansvar i ettertid omting ikke er som det skal være. Sist men ikkeminst: sjekk referanser.

TAP
   #14
 3,258     Akershus     0
Kan virkelig dette stemme? I følge hva min kommune oppgir så kan man endre terrenget med hhv 0,5, 1,5 og 3 meter alt etter regulering og hvor tettbygd man bor.

Det er helt vanlig å leie seg en gravemaskin og grave selv. Og ansvarsrett må jo på alle måter falle bort om man gjør dette selv, evt betaler en lokalhelt timelønn for å gjøre det.

Jeg kan ikke tro at det er ett krav om noe som helst for å grave på egen tomt all den tid man forholder seg til gjeldende reguleringer.

At diverse leverandører osv som vil tjene pengene våre kan mene noe annet, vel det er jo ikke nytt...

Og grunnmur setter man vitterlig også opp selv, om man vil det. Men da må selvsagt tiltaket være godkjent i kommunen. Dog har jeg ikke fått med meg at man må ha noen godkjenninger for å sette opp egen grunnmur. Resten av huset, jatakk, men grunnmuren?

Må da foregå uhorvelig mye ulovligheter rundt det ganske land om dette stemmer.
Signatur
   #15
 3,109     Norge     0
Søk komuna om "sjølvbyggar" på grunnarbeidet, (dette er ingen problem å få, dersom komuna seier nei, betyr dette at du må spørre/søke ein gong til, ingen i Norge skal få nei som svar på dette til eige hus). Kjøp deg så ei gravemaskin, grav og planer det du skal og selg maskina etterpå til nesten samme pris.
   #16
 765     Østfold     0
Langeid;
Det er ingen forskjell på lokal og sentral godkjenning. Ansvarsrett må søkes lokalt i hvert enkelt tilfelle. Forskjellen er at med sentral godkjenning slipper man i hvert enkelt tilfelle å dokumentere teori og praksis slik at lokal ansvarsrett innvilges, da denne er godkjent og kontrollert sentralt for tre år om gangen.

Pingle:
Joda, både grunn/terreng og grunnmur er omfattat av ansvarsretter, og må søkes lokalt i hvert enkelt tilfelle. Nå er det riktignok slik at vi, som tømrerfirma, får ansvarsrett på begge deler på for eksempel små tilbygg.
At man kan endre terrenget betyr jo ikke annet enn at dette er unntatt søknadsplikt. Skal man bygge hus oppå terrenget er nødvendigvis dette søknadspliktig...
Grunn/terreng ift ansvarsretter er endel av byggesaken, som også krever igangsettelsestillatelse.

Tror det er forholdsvis enkelt å få "selvbygger" på begge deler, ref Lecas reklame om et kveldskurs for å få "selvbyggersertifikat" på grunnmuren.
Signatur
   #17
 813     Østfold     0
Om du i tilegg til det Arne f sier, tenker deg litt mere om :
100m2 x 0,5m = 50m3, joda, men det er plassen den tar komprimert fra naturen sin side,kanksje gjennom 1000 av år, du kan gange med minst 1,5-1,8 den summen der når du graver det opp, må han kjøre dette langt?? pukk koster fort 120kr per tonn+ mva, hvor langt er det til pukkverket? du må ihvertfall ha 40cm pukk og 10cm singel, som blir 62 tonn pukk og 24 tonn singel(ca 160kr per tonn+mva) ifølge franzefoss kalkulatoren (dette er ferdig komprimert) dette blir en del turer med lastebil alt samlet, så kommer røra som koster osv, blir litt irritert over de som tror at dette er gratis,og at en gravemaskin koster 100kr timen og holde, og at lastebilen kanskje bruker 5 liter diesel på mila, ja da blir det 5x12kr og det koster ikke mere... en ny 18-20 tonns graver koster fort det samme som et hus, men allikevel tror folk at det skal jobbes for småpenger med de. Hilsen en som driver med dette  Wink men ja, det var litt dyrt,men ikke så veldig.
og om du leier deg en spade med belter, så kommer du til å angre, ta en 8 tonns maskin eller større... de mindre klarer ikke å løfte høyt nok til å laste en lastebil engang.
Signatur

   #18
 159     Hedmark     0
§ 17
Personlig ansvarsrett. Selvbygger

Hovedregelen er at sentral godkjenning og lokal godkjenning av ansvarsrett kun gis til foretak. Imidlertid åpner § 17 for at kommunen kan gi personlig godkjenning.

1. Personlig ansvarsrett i særlige tilfeller
Bestemmelsen gir kommunen adgang til å gjøre unntak fra hovedregelen om at ansvarsrett kun skal gis foretak. Kommunen kan gi personlig ansvarsrett til faglig kvalifisert person. Kravene i forskriftens kap. II om styringssystemer og kap. III om utdanning og praksis gjelder tilsvarende ved personlig ansvarsrett.

2. Personlig ansvarsrett for arbeid på egen eiendom til eget bruk (selvbygger)
Mange ønsker å være selvbyggere. Stortinget har fastslått at det er lov å være selvbygger i Norge. GOF § 17 nr. 2 åpner for personlig ansvarsrett for den som ønsker å bygge til eget bruk.

Vilkårene er for det første at det dreier seg om bolig- eller fritidsbygning (helårsbolig, fritidsbolig og garasje, uthus, påbygg, tilbygg o.l.). Eiendom til annet formål (f.eks. næringsvirksomhet) faller utenfor.

Det er videre et vilkår at det gjelder byggverk til «selvbyggerens» eget bruk. Enebolig (eventuelt med sekundærleilighet) omfattes, mens tomannsbolig faller utenfor. Også rekkehus faller av samme grunn utenfor. Personlig godkjenning etter § 17 nr. 2 kan gis innen alle funksjoner (ansvarlig søker, ansvarlig prosjekterende, ansvarlig utførende og ansvarlig kontrollerende) og innen alle tiltaksklasser.

Den som søker om ansvarsrett etter § 17 nr. 2 må sannsynliggjøre at han har tilstrekkelige kvalifikasjoner. Kompetanse og erfaring må tillegges vekt. Personer med generell bygningsteknisk utdanning og praksis bør kunne godkjennes.

Andre forhold som kan tillegges vekt er om vedkommende tidligere har bistått ved oppføring av byggverk e.l. Også relevante kurs som vedkommende har gjennomført kan tillegges vekt i vurderingen.

Forutsetningen er at vedkommende sannsynliggjør at arbeidet vil bli utført i samsvar med plan- og bygningsloven og dens underliggende regelverk. Det er viktig at tiltakshaver også er klar over forholdet til avhendingsloven.

Kravene i kapitlene II (krav til foretakenes system) og III (krav til utdanning og praksis - faglige ledelse) kommer ikke til anvendelse for en selvbygger.



§ 16
Lokal godkjenning av foretak (ansvarsrett)

Ansvarsrett (lokal godkjenning) gis av kommunen etter søknad. Ved søknadsbehandlingen er det de samme materielle krav som gjelder for ansvarsrett som for sentral godkjenning (GOF kap. II - IV). Forskjellen er at i den lokale godkjenningen skal kvalifikasjonene vurderes opp mot det tiltak eller den oppgaven det søkes om ansvarsrett for.

Det kan ikke stilles strengere krav enn det tiltaket eller oppgaven krever.

Ansvarsrett tildeles på bakgrunn av en helhetsvurdering av foretakets organisasjon, styringssystem og faglig ledelse. Foretakets pålitelighet og dugelighet er også av betydning. Formålet med godkjenning for ansvarsrett er å sikre at byggverk blir av god kvalitet.

1. Søknad om ansvarsrett (lokal godkjenning)

Ansvarsrett er en del av søknad om tillatelse, jf. SAK §19 sjette ledd bokstav n og § 22. Ansvarsretten bør i størst mulig grad følge entreprisen, slik at foretak som har avtale med tiltakshaver også har et offentligrettslig ansvar overfor bygningsmyndigheten. Tiltakshaver står likevel fritt til å bestemme hvordan ansvarsretten skal deles opp.

Kommunen skal vurdere foretakets kvalifikasjoner opp mot de kvalifikasjoner tiltaket krever. Hvis foretaket har sentral godkjenning som omfatter den oppgaven foretaket ønsker å påta seg ansvar for, skal denne normalt legges til grunn uten ytterligere vurdering, jf. pbl. § 98 a tredje ledd.

Deling av oppgaver
Funksjonene kan deles opp etter fagdisipliner eller på annen måte slik det er vist i fig. 16.1. Det kan derfor være flere ansvarlige foretak i et konkret prosjekt som har sentrale godkjenningsordning for samme tiltakstype, f.eks. bygning og tekniske installasjoner i tiltaksklasse 1. Av søknaden må det fremgå hvilken del av prosjektet de har ansvar for. Skjæringspunktene mellom ansvarsrettene må defineres klart.

Hvis foretaket ikke har sentral godkjenning, må kommunen selv vurdere foretakets kvalifikasjoner etter reglene i GOF. Finner kommunen at foretaket har tilstrekkelig kvalifikasjoner til å gjennomføre tiltaket, skal ansvarsrett gis.

Ansvarsrett for oppgaver i høyere tiltaksklasse
I en byggesak hvor det meste av tiltaket f.eks. er plassert i tiltaksklasse 1, kan kommunen gi ansvarsrett til et foretak med sentral godkjenning i tiltaksklasse 1 selv om en del av arbeidet ligger i tiltaksklasse 2. Et eksempel på dette kan være en enebolig i tiltaksklasse 1 hvor grunnforholdene er slik at prosjektering av fundamentene er plassert i tiltaksklasse 2. Ansvarsretten forutsetter under alle omstendigheter at foretaket benytter kvalifiserte utøvere, f.eks. foretak med godkjenning i tiltaksklasse 2, for de aktuelle oppgavene.

Prosjektorganiseringen
Informasjon om prosjektorganiseringen skal kun fremlegges når kommunen uttrykkelig ber om det, jf. § 16 nr. 5. Det kan f.eks. være tilfelle der faglige ledere kompletterer hverandre med hensyn til utdannings- og praksiskravene i kap. III. Det kan også være nyttig for større tiltak der kommunen er usikker på hvordan foretaket vil gjennomføre arbeidene. Hvorvidt prosjektorganiseringen legges til grunn for godkjenning beror på om den virker troverdig som grunnlag for å gjennomføre prosjektet med den nødvendige kvalitet.

Når praksis ikke er direkte relevant
Foretak som har tilstrekkelige kvalifikasjoner men hvor praksisen ikke nødvendigvis er direkte relevant for de oppgaver det søkes ansvarsrett for, bør ikke uten videre nektes godkjenning. Det er viktig å slippe til foretak på nye områder hvor dette anses faglig forsvarlig. I slike tilfeller bør kommunen kreve uavhengig kontroll for hele eller deler av tiltaket.

Tidligere erfaringer med foretaket
Kommunen kan ved behandling av søknad om ansvarsrett (lokal godkjenning) legge vekt på tidligere erfaringer med foretaket og hvordan foretaket har løst tidligere oppgaver. De forhold som er nevnt som grunnlag for tilbaketrekking i veiledningen under § 20 nr. 1 er også av betydning i kommunens behandling av søknad om ansvarsrett.

Søknadens innhold
Det må fremkomme entydig av søknaden hvilke foretak som søker ansvar for hva og hvordan «grensesnitt» mellom oppgavene blir ivaretatt. Der det er flere foretak som søker ansvarsrett innenfor samme funksjon, skal avgrensningen mellom foretakene beskrives, jf. SAK § 22

Bytte av foretak
Et foretak kan når som helst frasi seg ansvarsretten eller byttes ut med et annet foretak. Foretaket er likevel bundet av det ansvar det har påtatt seg for de oppgaver som allerede er utført. For disse arbeidene kan foretaket ikke trekke tilbake ansvarsretten. Tiltakshaver må da fremskaffe et nytt foretak som kan stå ansvarlig for de gjenstående oppgavene. Det nye foretaket vil ikke være ansvarlig for de tidligere oppgavene.

Ved bytte av foretak bør det lages oversikt over de oppgaver som allerede er gjennomført slik at det går klar frem hva det forrige foretaket er ansvarlig for og hva det nye har ansvar for. Dette vil særlig være av interesse for det foretaket som overtar oppgaven som ansvarlig foretak. Gjøres ikke dette, kan det bli tvist om hvem som har ansvaret for nye feil som avdekkes.

Forhåndsvurdering av kvalifikasjoner
Av forskjellige årsaker vil en del foretak velge å ikke bli sentralt godkjent. Kommunen skal da vurdere foretakets kvalifikasjoner i hver enkelt byggesak. Kommunen har ikke hjemmel til å utstede generelle ansvarsretter. For å spare tid kan kommunen lage et arkiv hvor de oppbevarer opplysningene om foretakenes kompetanse. Det er lite hensiktsmessig at foretaket sender inn styringssystemet og oversikt over den faglige ledelsens utdanning og praksis i hver enkelt sak.

Samme materielle krav til ansvarsrett som sentral godkjenning
Det er de samme materielle krav som gjelder ved lokal godkjenning for ansvarsrett som ved sentral godkjenning. Kravene til styringssystem (kap. II), utdanning og praksis hos faglig ledelse (kap. III) og inndeling i tiltaksklasse (kap. IV) gjelder både ved søknad om ansvarsrett og ved sentral godkjenning. Forskjellen er at kravene ved søknad om ansvarsrett skal vurderes opp mot de kvalifikasjoner det omsøkte tiltaket krever.

Kommunen kan gi dispensasjon hvor det foreligger særlige grunner, jf. plan- og bygningsloven § 7.

Ikke krav om ansvarsrett hvor dette er unødvendig
Kravet om ansvarsrett gjelder ikke der hvor et slikt krav er unødvendig, jf SAK § 13 annet ledd. En rekke oppgaver vil f.eks være så enkle at det er åpenbart unødvendig å stille krav om byggefaglig utdannelse eller erfaring for å sikre at tiltaket blir utført i samsvar med tillatelsen eller bestemmelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Ansvarsrett vil heller ikke være nødvendig for tiltak eller deler av tiltaket som ikke omfattes av TEK. Ansvaret for at oppgaven blir utført i samsvar med tillatelsen og regelverket vil da ligge hos tiltakshaver.

2. Saksbehandlingsfrist

Søknad om ansvarsrett er en del av søknad om tillatelse etter pbl § 93 og skal således behandles innen de frister som er fastsatt i SAK § 23.

3. Tiltaksklasse

Kommunen fastsetter tiltaksklasse i overensstemmelse med reglene i kap. IV. Ansvarlig søker skal i søknaden foreslå hvilken tiltaksklasse oppgavene befinner seg i. Tiltaksklassen vil være av betydning for kvalifikasjonskravene.

4. Foretak med sentral godkjenning

Sentral godkjenning skal normalt legges til grunn av kommunen uten ytterligere vurdering. Dette fordi foretakets kvalifikasjoner allerede er vurdert av Statens bygningstekniske etat. Foretakets styringssystem skal definere hvilke oppgaver foretaket kan påta seg ansvarsrett for, samt hva som kan utføres med egne ressurser og for hvilke oppgaver det må hente inn kompetanse. Kommunen kan ved tilsyn kreve å få se hele eller deler av systemet også før vedtak fattes, jf § 9.

Foretak med sentral godkjenning har ikke noe ubetinget krav på ansvarsrett. Dette følger av at godkjenningen «normalt» skal legges til grunn. Dersom kommunen sitter med opplysninger om at foretaket likevel ikke oppfyller forskriftens krav, skal søknad om ansvarsrett avslås. Kommunen må gi en begrunnelse for avslaget og den skal informere Statens bygningstekniske etat om forholdet.

5. Foretak uten sentral godkjenning

Ved søknad om ansvarsrett fra foretak som ikke har sentral godkjenning eller hvor foretakets sentrale godkjenning ikke dekker alle oppgaver i tiltaket, må kommunen vurdere foretakets kvalifikasjoner opp mot tiltaket og oppgavene. I denne vurderingen skal reglene i GOF følges. Dersom vilkårene i forskriften er oppfylt, skal godkjenning gis.


men dette ble en avsporing i forhold til trådstarter...beklager det.
Signatur
   #19
 543     Asker     0
Vi skal grave og skyte på tomt på 950 kvm.
Skyting ca 350 kubikk.
Fastpris 168000 inkl mva.
Så prisen din er sjuk.


Kan jeg få nummeret til denne karen? Da sparer jeg raskt minst hundre tusen og det er jo kjekt!

Fikk pris på bare skytingen ( 400 kubikk fast masse ) 106.000,- så kommer det bortkjøring av 300 kubikk løs masse estimert til 35.000,-. Resten lagres på tomt for tilbakefylling og planering. Graving og planering byggegruve med pukk 40cm og grøft til VA+ strøm 80.000,-

Jeg må jo være utrolig dårlig til å finne rette personer/firmaer til å gjøre jobber for meg. Nå har jeg bare bedt om 4 forskjellige tilbud på denne jobben og alle 4 har gitt tilbud på de samme summene. Noen av dem har med litt mer i pakka, men isolert sett, så har de de samme tallene for samme arbeid. Kanskje +/- 10%.

Har samme problemet på alle feltene. Rørlegger, elektrikker osv osv. Alle mine mottatte tilbud er gjerne 2-3 ganger så høyt som "gjengs" på dette forumet. Hva kan det komme av? Er jeg evneveik, eller har jeg bare uflaks hele tiden?

Jobber forøvrig blant annet med allt innkjøp til jobben av varer og tjenester. Og der klarer jeg meg bra......
Signatur
   #20
 345     Kvinnherad     0
Du kan jo også legge det ut på mittanbud.no og se om du får noe respons, jo flere som rekner jo bedre. Enkeltmannsforetak er ofte billigere enn store entrepenør selskaper.