8,265
9
6
Pris på bygging av privat adkomstvei (grus) 3- 3,5 m bredde
61
norge
3
Vet det er litt som å spør hvor langt er et tau , men prøver allikevel 
Veien skal bygges på fjellgrunn (kun tynt overdekke av jord)
Den blir ca 160 meter lang og vil kreve (litt) sprengning på ca 20meter av strekningen - (ca 20m x 1,5m x 3,0m)
Sprengstein blir brukt til grovplanering av hele veien, så forhåpentligvis kun topplag? som må tilkjøres.
Hvis noen har eksempler på pris for egen vei og info om veien så er dette også til stor hjelp .
Eller kanskje noen har en ca meter pris basert på erfaring ?
Takker for svar

Veien skal bygges på fjellgrunn (kun tynt overdekke av jord)
Den blir ca 160 meter lang og vil kreve (litt) sprengning på ca 20meter av strekningen - (ca 20m x 1,5m x 3,0m)
Sprengstein blir brukt til grovplanering av hele veien, så forhåpentligvis kun topplag? som må tilkjøres.
Hvis noen har eksempler på pris for egen vei og info om veien så er dette også til stor hjelp .
Eller kanskje noen har en ca meter pris basert på erfaring ?
Takker for svar
Det kjem sjølvsagt an på kor langt masser må transporterast til og frå.
Er det høve til å ta ut sprengstein til heile vegen på staden, eller må det kjørast inn frå steinbrudd ein annan stad?
Dersom det blir lang transport, blir prisen snart høgare.
Går ut ifra at sprengstein kan brukes til hele veien og at behovet for tilkjørt masse er lite, uansett så er det steinbrudd i nærheten.
Angående fall - ser vegvesenets håndbok sier fall på maks 1/8 , men lurte på om fall på 1/6 kan brukes på en liten del av veien , ca 20 meter rett vei (uten sving) ?
Eller blir det for bratt uansett ?
Vi snakker om maks 4 dager i året hvor det kan være et tynt snølag på veien.
Så hvis de 20 er mer enn 50 meter fra offentlig veg, så skulle det være godt mulig å slippe med mindre (/mer, alt ettersom hvordan du ser det) enn 1:8.
Du sier heller ikke noe om hvorvidt dette er til fritidsbolig, helårsbolig eller for den saks skyld, landsby. Det kan påvirke det hele, uten at jeg kjenner til dette i det hele tatt. Myndighetene kan sikkert være opptatt av adkomst for utrykningskjøretøyer.
I dag er det 3 fritidseiendommer i uregulert område , men når vei blir bygget inn så blir eiendommene sannsynligvis regulert inn som bolig ( ligger som bolig i kommunens plan for området).
Angående adkomst for utrykningskjøretøy , er det 1/8 som er krav da tror du ?
klarer ikke helt å se for meg hvor bratt en stigning på 1/6 -1/7 egentlig er
Ukvalifisert amatørsynsing tilsier at kommunen burde være mindre vanskelig på noe som ikke skal ta gjennomgangstrafikk og som bare går til noen få fritidsboliger (du skriver "som bolig", men ikke om det menes helårsboliger). Og der det attpåtil er rett strekning. Hvis det attpåtil er rett strekning forut (gi gass!) og etter (oversiktelig) ...
Her er en kommune som publiserer kravene sine på nett, og du ser de varierer med tenkt bruk: http://www.sirdal.kommune.no/phocadownload/Blanketter/Vegnormal__Sirdal_kommune_010313.pdf
Blir det regulert som bolig så er det helårsbolig som menes i denne kommunen, da de kun skiller på hytte og bolig.
http://www.skogkurs.no/vegnormaler/index.html