#13
 476     1
Jeg ville nok anbefalt å dra av all vekstjord for denne veien for deretter å bygge det opp på følgende måte:

  • 20cm pukk, fraksjon 20/120mm

  • 15cm grus, fraksjon 0/32mm



160m (lengde) x 3m (bredde?) = 480m2

480m2 x 0,2m pukk = 96m3
480m2 x 0,15m grus = 72m3

Pris for masser varierer mye, men rundt mitt område koster det alt fra 110-130 kr pr/m3. Legger man til transport og utlegging med gravemaskin havner man fort på 200-250 kr pr/m3.


Man kan også vurdere bruk av geonett i bunn, men dette avhenger veldig av massene under veien. Denne koster ca. 20-40 kr pr/m2

96m3 pukk x 225 kr = 21 600,-
72m3 grus x 225 kr = 16 200,-

Totalkostnad: 37 800,- eks. moms





HSt
   #14
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Denne 0-32 saken renner bort som en foss, det blir kun et løst rulle lag igjen med de større bitene. Så i så tilfelle må det være godt sidefall ut fra midten
   #15
 372     Hedmark      0
20/120 er kult,ofte kalt maskinkult, ikke pukk.
0/32 er bærelag.
Man bør ha toppsjikt på det igjen, ofte veigrus, 0/16.
Prisene her i området er ihvertfall alltid oppgitt i tonn, og det finner du ved å gange antall m3 med 1,6.

Priser fra vårt lokale grustak:
32/120 = 115 per tonn eks mva
0/32 = 100 per tonn eks mva
0/16 = 110 per tonn eks mva

Gravemaskin må du ha til å grave grøfter, stikkrenner etc. Pris graver ca 1150kr per time eks mva
Transport av graver til jobb med lastebil 1500 per time eks mva.

Må det kjøres vekk masse må du ha lastebil + graver til det, 2000 pakkepris, per time eks mva

Transportpriser variere også, hvis vi tar utgangspunkt i 23KM fra grustak(bare fordi det er enkelt å regne) så koster det her ca 100kr eks mva per tonn, dette ferdig lagt ut med lastebil. Kan man kjøre(og snu!) med tilhenger blir det litt billigere per tonn. Det er ikke alle som kan gjøre dette med lastebil riktignok, du bør ha en med 4/6wd samt at det kan ikke være for bløtt.

Vi har også høvel under lastebilene, så vi kan høvle direkte etter at massen er lagt utover, timepris 1200 eks mva

Veiduk ville jeg lagt ut uansett.

Ideelt sett bør man valse dette med veivals, men man får "tråkket" det endel med lastebil også

Ang oppbygging av veg kommer det helt an på underlaget og trafikkmengden.

Ville ihvertfall hatt et bra toppsjikt, da det kan høvles igjen flere ganger ettersom behov, uten at man trenger å kjøre til mer masse.

Jeg ville ha tatt utgangspunkt i skogsbilvei, klasse 3, se link: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.skogkurs.no/vegnormaler/pdf/veiklasse%25203.pdf&ved=2ahUKEwjnmNHQ2LTwAhUjAxAIHT5VCocQFjAAegQIBRAC&usg=AOvVaw1CwoaWfOZgPZ-K2Pxid0Ve

Men ikke lagd den riktig så bred, 3,5m holder lenge, kanskje 3 også, avhengig av stigning, svinger etc. Bør lages så man kan komme til med lastebil og henger ihvertfall

For noen år siden så hadde vi ca pris på  350kr per meter vei for "generell veibygging", det uten topplag(grusing). Prisene har gått litt opp siden da, så kanskje 400 per meter eks mva (og uten topplag) er en ok gjetning.
   #16
 5,432     Akershus     0
Det er helt klart avhengig av bunnforholdene, hvor mye man skal legge i en privat vei med meget begrenset trafikk. Nevnte vei på fjellet, som forøvrig kostet ca 125.000 for 250 meter vei fra kratt til ferdig vei, har anslagsvis 15 cm pukk eller kult, kjenner ikke betegnelsen og 5-10 cm grov grus på toppen Der er det til dels stor trafikk. Ingen duk eller nett i bunnen.

Til en annen eiendom jeg har, er det kun jevnet ut med hva man har for hånden og trillebår for mange år siden. Fullt kjørbar, men kunne vært bedre.

Her jeg bor ble det i 50 årene anlagt vei på dugnad, meget begrenset hva som ble fyllt på, stort sett trillebår og rake/krafse ble brukt. Den er i dag asfaltert og med tildels stor trafikk daglig av mange hundre beboere og dertil tungtrafikk grunnet kraftig utbygging. Dagens krav til veistandard og fyllmasse kan ofte være kraftig overdrevet.

På fjellet ble hverken masser tilkjørt eller transportert vekk, bortsett fra øvre lagene. Der det var behov for å jevne ut terrenget, ble det hentet mase fra terrenget rundt og grøfter etter hvert som disse ble gravet, etter at øvre jordlaget var fjernet. Deretter fyllt man hullene i terrenget der det var hentet masse, med øvre jordlaget fra vei og grøft. Man ser knapt sår etter dette. Slik forenklet veibygging er antagelig ikke like enkel på privat tomt, eller naboens tomt, men er slik det ofte foregår "på landet". Alt er beroende på stedlige masser, men selv over myrdrag, fungerte det på fjellet.