#11
 932     Bergen     0
Hvordan er det juridisk?

Er det ikke noen nye krav i bygningsloven en viss stigning inn til tomt eller garasje?

   #12
 932     Bergen     0
Her står noe om at det ikke kan være så bratt lenger?

Kan vi ikke ha større stigning enn dette inn til en garasje?
Stigning på vei. - image.png - famadorian
   #13
 5,111     Sørnorge     0
Jeg har 21% stigning på den bratteste meteren, 8 høydemeter totalt, de øverste 2-3 høydemeterene er bare rundt 10% stigning. 90 grader sving til smal (antagelig ca 3m) vei i bunnen, og autovern som tar imot om man ikke klarer å bremse på vei ned. Bakken er under 2,5m bred. Det går merkverdig greit å komme opp. Det var ikke mange gangene sist vinter som jeg ikke kom opp (forhjulsdrift, piggfritt, antispinn), men det trengtes litt trening for å lære seg bakken og hvor man skulle plassere hjula for å få litt fart rundt svingen.
Med henger er bakken vanskelig. Jeg må rygge opp naboens plen for å få litt fart, og bare 45 graders sving. Jeg får akkurat nok fart til å komme opp med 1 tonn henger, uten last i bilen. Da har jeg første gir og turtall nær rødmerkinga når bakken begynner, og knapt 1000rpm når hengeren har passert det bratteste. Motoren er for svak, evt giret for tungt.

Flyttebilen brukte jeg to timer på å rygge opp. Da måtte jeg finne rett balanse mellom å slure på clutchen og å legge løs grus på asfalten for å skape hjulspinn. Også der var problemet at den var for tungt giret.

Veldig viktig når man ikke kommer opp å bruke håndbrekket for å komme kontrollert baklengs ned igjen. Med bare bremsepedal blir det som brekksladd å prøve å bremse seg ned.

Litt overraskende var det også at primera forhjulsdrift med piggfritt (8år gamle nokian r2) og antispinn taklet bakken bedre enn pajero med 4wd og piggdekk, men uten antispinn. Pajero kan imidlertid sette på senterdiffsperre og blir da omtrent som primera til å komme opp uten last, og langt bedre med last. Pajero kan også sette på diffsperre bak, og da kom den opp selv om løssnøen nådde opp til akslingen.
TSt
   #14
 14,509     0
Jeg har blitt fortalt om familien som sitter på kjøkkenet og ser på bilene som tuter nede på veien på en bil som står på tvers og hvor de har lang vei ned til porten med 90 grader sving. Når de oppdager at plassen foran huset er tom så forstår de etter hvert hvorfor. På våt is er det råskummelt, plutselig bare slipper det og da er det ingen ting som stopper det før underlaget blir mye bedre.
   #15
 932     Bergen     0
Jeg skjønner at det er anbefalt, men får man det rett og slett ikke godkjent at man har bratt vei ned til garasjen?

Jeg har tilgang til garasjen fra innsiden av huset, så det er ikke en vei jeg noen ganger kommer til å gå på.
TSt
   #16
 14,509     0
Vet ikke hva de gjør. I nabolaget skal det bygges mange nye hus og der har 4 av 5 en bratt bakke ned på felles innkjøring.
   #17
 2,779     0
Kan vi ikke ha større stigning enn dette inn til en garasje?

Bildet du har lagt ved viser krav til adkomstvei (for fotgjenger/barnevogn/rullestol) fra parkering (eller kjørbar vei) til "byggverkets hovedinngang". Så lenge adkomstveien fra innebygd garasje (=parkering) til bolig er direkte gjennom dør/sluse, så vil jeg tro det ikke gjelder... Men så er det jo spørsmålet om hva som er "byggverkets hovedinngang", da. Men om du har både kjørbar vei (men med stigning større enn 1:15 og uten hvileplan) bort til hovedinngang, og dessuten direkte dør fra hus til garasje/bi-inngang, så nekter jeg å tro at kravet til stigning, lengde og platå på "gangveien" utendørs mellom hus og garasje kommer til anvendelse.

Så er det jo et annet spørsmål hva kravet til "kjørbar vei" er; det kan jeg ikke se å ha sett noe konkret om.

Veinormalen for skogsbilvei som skal trafikkeres med tømmerbil uten tilhenger har jeg imidlertid sett; der er stigningskravet max 18% i lassretningen (altså den veien det kjøres med fullastet lastebil), og 20% i returretningen. Sistnevnte kan økes til 22% over kort strekning på inntil 60m. Dette er på rett strekning; i eller rett etter sving er stigningskravene strengere.

https://www.skogkurs.no/vegnormaler/pdf/veiklasse%205.pdf

Jeg vil tro at vei som tilfredsstiller kravene til tømmerbil med lass også regnes som "kjørbar" ihht PBL og TEK... ?


   #18
 932     Bergen     0
Jeg får dette svaret fra arkitekt:

"vi må vise at vi kan gå og at brannbilen kommer til"

Jeg har da som du sier.

1. tilgang til garasje fra innsiden av huset
2. husets hovedinngang er på andre siden av huset og har ingen stigning

Jeg tror vi må ha klarhet i begrepet "atkomstvei", om det også gjelder intern forbindelse i huset mellom garasje og hovedinngang.

Hun fremstiller det som absolutt krav.
HSt
   #19
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Dette høres rart ut for det finnes jo hus med garasje nede ved vei og trapp opp til huset.

Men det er jo mulig at det er garasjebrann de tenker på og at de i slike tilfeller ønsker å kjøre så nær som mulig.
   #20
 5,111     Sørnorge     1
Hvis du har hovedinngang på "andre siden av huset og har ingen stigning" betyr det antagelig at man kan gå fra kommunal vei til din dør uten stigning. Da burde jo kravet "adkomstvei fra parkering eller kjørbar vei til byggverkets hovedinngang" være oppfylt uavhengig av garasjens plassering. (Burde ikke engang være nødvendig med parkering på den siden av huset for å oppfylle kravet, ettersom det står "parkering ELLER kjørbar vei")