4,695    9    0  

Støyping av bro

 3     Inderøy     0
???  Skal hjelpe fader`n å støype ny bro over ei lita elv plata blir 3x3m,og skal bære en traktor. har fått tips om at brua må være 20 cm tykk. holder dette,og hvor mye ferdigmørtel må kjøpes? skal blande selv da mørelbil ikke kommer fram

   #1
 681     Bergen     0
Jeg ville vært svæææært skeptisk til å blande slikt som skal tåle så mye selv. Hvis du har erfaring med å blande på mål finnes der utregningsmetoder for tilslag.

Det går også mye på hvilke armering dere putter inn i dekket. Når noe så tungt som en traktor skal over ville jeg godt til en bygg ingeniør og fått dette beregnet. det er litt for mye som kan gå galt om det blir feil
Signatur
   #2
 156     0
Tyskernes bunkere ble blandet med blandere på stedet og støpt i ett stykke. Så lenge prosessen ikke blir stoppet når natta kommer så ville jeg ikke vært redd for å blande selv. Tyskerbunkerne står enda, og ser mye bedre ut enn norske bruer bygd på 60 og 70 tall..

Jeg ville ha fått beregnet tykkelse og armering hos noen som kan det. Alternativt ville jeg ha sett på å legge ned rør og fylt på med stein rundt dette. Siden ville jeg støpt plate/dekke oppå dette slik at rør og fyllmasse tok belastningen.
   #3
 1,093     Skjetten     0
Kommer dere frem med traktor, så må vell det kunne komme seg en betong bil i nærheten med pumpe ? De kan sette "metervis" med slange på tuten sin...

Evt. vurder å bestill to-tre stk spenncon element, som dere legger oppå hver side i ferdigstøpte "puter"/vinkler..
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 3     Inderøy     0
Saken avgjorde seg nærmest selv. Da fader`n tok kontakt med et firma fikk han høre at det ville koste ca 17000 for 2 storsekker ferdigmørtel. Et annet firma kommer med bil, og da kommer det seg på 3ooo,og vi slipper å blande selv
  (trådstarter)
   #6
 3     Inderøy     0
nei ikke en null for mye, men riktig antall sekker skal være 9. Ca 1800 pr.sekk
   #7
 22,342     Akershus     0
Kommer du frem med bil hadde jeg støpt tykkere, da blir det ikke så kritisk med armeringen. Det som er viktig her er at armeringen ligger godt inne i betongen slik at miljøbelastningen ødelegger jernet i broen.

   #8
 3,840     Haugesund     0
Totalt off!


Det som er viktig her er at armeringen ligger godt inne i betongen slik at miljøbelastningen ødelegger jernet i broen.


Så da bør/kan vel egentlig armeringen ligge utenpå...  Wink Beklager Hans9001, jeg kunne ikke dy meg ;D
Signatur
   #9
 89     Hjelmås     0
http://www.skogkurs.no/landbruksvegbruer/index.html

Her står det ein god del om bruer både med stålbjelker og i betong.
Veldig greie armerings tegninger sjøl om eg vil tru brua du skal bygge ikkje treng eit akseltrykk på 13 tonn...  ;)

Ville ha forhørt meg om pris hos disse også -> http://www.spenncon.no/


Signatur