479    6    1  

Klage på faktura

 6     0
Hei, har i høst vært i kontakt med et selskap som har stått for graving på min tomt, da vi har kjøpt et nytt husprosjekt, med tomt som krever utbedringer. Dette firmaet var en av underentreprenørene på husprosjektet og jeg ønsket å bruke disse da de var på stedet fra før.

I denne prosessen så har jeg hatt en befaring med lederen i dette firmaet, hvor vi så over tomten og på hva som skulle gjøres, jeg forklarte hva jeg ønsket og spurte om han ikke skulle notere ned det jeg fortalte, og fikk et svar om at han hadde kontroll på mine ønsker. Jeg godtok dette og ba så videre om å få sendt over et tilbud på alt som skulle gjøres.
Da jeg mottok tilbudet, så var det oppgitt priser for alle de oppgavene jeg hadde spurt han om, dette var runde fine tall som f.eks. utgraving til garasjesåle 20000kr, tilkjøring av masse 8000kr osv. og nederst i tilbudet jeg fikk på mail så stod det at alle priser er pluss mva. Jeg tolket det da som at som om dette var endel av prise som var oppgitt, jeg spurte han om dette da jeg snakket med han på telefonen etter mottatt tilbud, så virket det som at mva var tatt høyde for i de runde fine prisene han hadde oppgitt i tilbudet.

Jeg har under hele prosessen ant ugler i mose, da jeg aldri har fått noen kontrakt på arbeidet som skulle utføres og jeg har aldri godtatt tilbudet skriftlig, men jeg har snakket på telefonen med eieren/lederen av firmaet hele veien(De gangene han har svart). Har slitt med få tak i han underveis i prosessen, og de gangene jeg har fått kontakt så har jeg som regel ikke fått svar/info om prosessen. Når jeg har sendt meldinger med spørsmål, så har det vært korte svar som ikke har gitt meg noe konkrete svar.

Dette firmaet har ikke utført arbeid som tilsvarer de ønskene jeg kom med på befaring, da f.eks jeg ba om å få lagt med meg 3 taknedløp til avløp for å få vannet unna der jeg skal ha belegningsstein, så har de har lagt med seg alle nedløpene på huset, dette ble gjort før jeg rakk å reagere på prisen på 15000kr, da de tok med seg dette da de gjorde ferdig arbeide de hadde i kontrakt med firmaet vi har kjøpt huset av. Den ekstra massen som var ønsket til området jeg skal legge belegningstein er plassert feil, dette medfører ekstra arbeid.

Hele tomten har fått ny drenerende masse, da det har vært veldig fuktig området før huset ble oppført, dette ble gjort før huset ble satt opp. Jeg ønsket å få tilrettelagt for støping av garasjesåle og ønsket dermed en bestemt pukk der sålen skulle stå. Her brukte firmaet lang tid med å få gjort noe og hadde fjernet maskinene sine fra tomten, da de hadde andre prosjekter. Da jeg prøvde å få kontakt for å høre om når dette arbeidet skulle utføres og om han ikke rakk å få dette gjort før vinteren kom så ønsket jeg å trekke dette ut, dette endte med at jeg sendte han en melding hvor jeg uttrykte mine ønsker, uten å få noen svar så hadde firmaet vært oppe og dratt unna litt av den stedelige massen for så å fylle på med den ønskede pukken.  Dette var jo forsåvidt greit, at han fikk tatt dette så raskt. men jobben bære preg av hastverk og jeg er ikke veldig fornøyd.

Jeg har aldri godtatt tilbudet skriftelig, og heller ikke godtatt enkelte av arbeidet som er utført muntlig. Firmaet har tatt seg tilrette.

Utført arbeid bærer preg av slurv og dårlig arbeid

Mottatt faktura er med totalpris er høyere en forventet, da det er lagt på mva på prisen så hele jobben har blitt 25% dyrere en antatt/avklart på telefonen.

Hvordan ville dere ha gått frem med dette? om man skulle klage på pris og arbeid?


TSt
   #1
 14,771     1
Hvis det står at alle priser er pluss mva   så har en jo ikke noe å gå på her selv om du har forstått det noe annet.  Inkl. mva  må det stå hvis det er slik.  Riktignok skal egentlig alle priser være med mva men det vet vi jo at ikke blir fulgt.  Virker jo som om du har hatt kontakt med de slik at de må tro at du har akseptert tilbudet.  Tror en må lære at en må være veldig konkret i all tilbakemelding.  F.eks.  hvis tilbudet ikke er detaljert nok så skriver en at en aksepterer tilbudet hvis det omfatter følgende.....    og så tar du med liste med det som er forutsetning at er med i tilbudet.
   #2
 1,699     Trondheim     0
Hmm
https://lovdata.no/forskrift/2012-11-14-1066/§3
«Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter.

Men denne kan nok brukes for å argumentere for at du burde forstått det:
https://lovdata.no/lov/1989-06-16-63/§32 (3)
«En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.

Kanskje du kan ha en sak ettersom pluss mva nok kan argumenteres å bety både «prisen er påplusset mva og «prisen er prisen pluss mva .

Pluss mva er ikke et begrep jeg er vant til at brukes. Ink og eks mva mener jeg er det vanlige.
Tilbyder burde ha informert om pris ink mva, og du har misforstått (eller aktivt blitt lurt) også etter avklaring på telefon. Kan jo være at dette er en systematisk taktikk. Kanskje du skulle hørt med noen tidligere kunder også?
Signatur
   #3
 1,699     Trondheim     0
Hvis det står at alle priser er pluss mva   så har en jo ikke noe å gå på her selv om du har forstått det noe annet.  Inkl. mva  må det stå hvis det er slik.  Riktignok skal egentlig alle priser være med mva men det vet vi jo at ikke blir fulgt.  Virker jo som om du har hatt kontakt med de slik at de må tro at du har akseptert tilbudet.  Tror en må lære at en må være veldig konkret i all tilbakemelding.  F.eks.  hvis tilbudet ikke er detaljert nok så skriver en at en aksepterer tilbudet hvis det omfatter følgende.....    og så tar du med liste med det som er forutsetning at er med i tilbudet.

Tenker det egentlig er grunn til å kjøre hardt. Er unødvendig av leverandørene å ikke informere om full pris, og lovverket er helt klart på hva de skal gjøre.
Signatur
   #4
 321     Oslo     0
Pluss MVA er vel ganske klart, selv om det ikke er riktig måte å prise mot privatkunder.

Men her høres det ikke ut som arbeidet er beskrevet godt nok, og det er sjeldent et sjakktrekk (for begge parter). Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, men gjerne vanskelig å bevise. Ofte roten til mye krangling i etterkant.

Ville begynt med å skrive en formell klage til utførende. Vær klar på at du mener det er utført arbeid som ikke er bestilt (om så er tilfelle), samt få med alle avvik på priser (ift. tilbud). Spesifiser så godt du kan i oppsettet, og be om en redegjørelse fra utførende på avvikene.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 6     0
Har nå skrevet en mail med klage på de punktene jeg reagerte på, har spurt om et svar og samtidig prøvd å åpne opp for et møte, for å få løst opp i dette.

Svaret jeg fikk på denne mailen inneholdt bare masse svada svar, dårlige unnskyldninger på hvorfor det tok så lang tid og at han mener han har gjort mer en det som ble avtalt, og at jobben har kostet han mer en det han får igjen for det.

Han klarte å skrive i svaret at han vanligvis ikke tar på seg arbeid for private kunder nettopp på grunn av sånt her(klagen på avtalen vi hadde sammen), men følte at det var for jævlig at han ikke kunne hjelpe oss, slik at vi skulle bli ferdig der oppe.
Jeg hørte ikke noe om dette skulle bli noe problem, under hele denne prosessen(5mnd), og det var aldri snakk om at det skulle være noe problem for dem å ta på seg denne jobben, da jeg spurte.(hverken tid eller at vi var private kunder)

Så jeg føler jo at han fyrer meg opp enda mer med et sånt svar. Da jeg synes det er feigt at han mener han har gjort mer en hva jeg har bedt om og at han ikke har tatt noe ekstra for det, samtidig så mener han at eneste grunnen til at han tok på seg jobben var fordi han syntes synd på oss? Da hadde han kanskje vært litt mer tilgjengelig til å svare de få gangene jeg faktisk prøvde å få tak i han hvor han ikke svarte. Og han hadde kanskje svart litt mer utfyllende og informerende på meldingene jeg sendte han, for å få en avklaring på ting.

Jeg er ikke en person som ser på meg selv som vanskelig, men akkurat denne avtalen kjenner jeg at jeg ikke er villig til å gi meg på.
Og jeg har tenkt til å ta dette videre, da jeg ikke ønsker å "belønne" bedrifter som holder på som det her, da jeg mener at det er altfor lett for en entreprenør å utnytte kunder som ikke følger med i svingene og står på sin rett til å få det de spør om til en pris som ikke matcher arbeidet.

TSt
   #6
 14,771     0
Jeg ville forstått med en gang at pluss mva at dette kom i tillegg. Mange vil nok være enige. Derfor er det et litt dårlig sak. Hadde det ikke stått noe så hadde saken vært sterkere. Reglen sier .... med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.... og det burde TS forstått med teksten som var angitt. Er redd det er slik selv om det er veldig kjedelig.