Ok da flinkinger. Hvordan sikrer man hhv 2, 4, 8 eller 16 sementsekker fra byggern riktig i en liten henger?
Med litt folkevett så er ikke det vanskelig. Fyll ut hengeren mest mulig, eller plasser sekkene mest mulig midt på hengeren. med 2 eller 4 sekker hadde jeg lagt de intill karmen mot bil og stroppet fast.
Ser altfor mange idioter som kjører med henger og usikret last, sist i forrige helg da en kom med x antall vinduer og dører fra et oppussingsprosjekt med 1 jekkestropp til å "sikre" lasten.
Med litt folkevett så er ikke det vanskelig. Fyll ut hengeren mest mulig, eller plasser sekkene mest mulig midt på hengeren. med 2 eller 4 sekker hadde jeg lagt de intill karmen mot bil og stroppet fast.
Han i avisa hadde sikkert brukt folkevett, men det hjalp ikke han ble hengt av myndighetene. Var det nett, dårlige lys eller dårlige bremser eller lastestrategien som var dråpen som fikk begeret til å renne over for myndighetene?
Tenker det var en grunn til at han ble stoppet og når han først ble så røk han for alt.
Har kjørt både sementsekker og leca blokker uten hverken nett eller stropp uten at det har dørt til problemer med onkel blå. Med litt tankegang kommer man langt. Alle kan jo se at slik det på bildet er lastet så blir det feil…. Og når man i tilegg har tekniske feil på tilhenger så vitner det om en total likegyldighet til reglene….. ikke rart man ryker…
Jeg ser ikke umiddelbart hva som er feil. Lasten er sentrert sånn nogenlunde over akslingen.
Skulle det vært stablet i front mener du sånn at blokkene ikke forskyver seg ved brems?
Absolutt. Den burde vært stablet utover i front. Fordelt den over bunnen slik at den ikke forskyver seg.
Om den lille vekta der er sentrert over akslingen betyr nada, men at den kan fly fremover ved bremsing betyr mye. Lemmene er ikke sterke nok til å ta den da.
At du,og flere, ikke ser denne viser behovet for kontroll;)
Reglene er reglene men politi og statens vegvesen utviser skjønn. Dersom fører ikke klarer det kommer regelboken frem.
Med litt folkevett så er ikke det vanskelig.
Fyll ut hengeren mest mulig, eller plasser sekkene mest mulig midt på hengeren. med 2 eller 4 sekker hadde jeg lagt de intill karmen mot bil og stroppet fast.
Ser altfor mange idioter som kjører med henger og usikret last, sist i forrige helg da en kom med x antall vinduer og dører fra et oppussingsprosjekt med 1 jekkestropp til å "sikre" lasten.
Sementsekker i ett lag kan nok også teoretisk komme flyvende over de foran
Jeg pleier å dra en stropp over evt rundt sekkene alt an på antallet
https://www.tungt.no/article/view/803463/utekontroll_slik_skal_tippbilen_lastes_for_a_kjore_lovlig
Det er regler for dette også, og det blir kontrollert,
Han i avisa hadde sikkert brukt folkevett, men det hjalp ikke han ble hengt av myndighetene.
Var det nett, dårlige lys eller dårlige bremser eller lastestrategien som var dråpen som fikk begeret til å renne over for myndighetene?
Har kjørt både sementsekker og leca blokker uten hverken nett eller stropp uten at det har dørt til problemer med onkel blå. Med litt tankegang kommer man langt. Alle kan jo se at slik det på bildet er lastet så blir det feil…. Og når man i tilegg har tekniske feil på tilhenger så vitner det om en total likegyldighet til reglene….. ikke rart man ryker…
Skulle det vært stablet i front mener du sånn at blokkene ikke forskyver seg ved brems?
Da kan man forvente at det er lett å forklare hvordan man skal gjøre det slik at man gjørd det korrekt.
Håper mannen tar det til retten og poster dommen her sånn at vi får mer detaljer.
Er ikke da lemmene mer enn sterke nok? Leca er ikke så tungt?
Eller skal vi ta hensyn til dynamiske laster?
Det nettet er jo elastisk så det har katapulteffekt nedover i hver fartsdump!
Absolutt. Den burde vært stablet utover i front. Fordelt den over bunnen slik at den ikke forskyver seg.
Om den lille vekta der er sentrert over akslingen betyr nada, men at den kan fly fremover ved bremsing betyr mye. Lemmene er ikke sterke nok til å ta den da.
At du,og flere, ikke ser denne viser behovet for kontroll;)
Reglene er reglene men politi og statens vegvesen utviser skjønn. Dersom fører ikke klarer det kommer regelboken frem.